• Spucks

Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?

Jag funderar sedan ett tag att kanske flytta tillbaka till Sverige ett tag, efter jag har inte bott där i flera år. Och jag undrar vart jag ska flytta, om det blir av. Stockholm erbjuder sig ju eftersom det finna nog flesta jobb att söka och bra kollektivtrafik (jag har aldrig haft en bil och vill inte vara beroende av en), men jag kommer bara få ett lågavlönad jobb, typ enkel kontorsjobb.
    Finns det delar av Stockholm där man kan f
    å hyresrätter med rimlig hyra som INTE befinner sig i områden med extrem hög kriminalitet?

Finns andra tipp p
    å städer som är bra att flytta till? Som även har ett utval av bra skolor - och med bra skolor menar jag där lärarna får vara stränga, ställa krav och där det finns en viss grad av disciplin. 

• Svar på tråden Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?
  • Anonym (Hanna)

Vackra och mysiga mindre städer som inte har nämnts: Östersund, Jönköping, Arvika, Lund, Halmstad, Mora.

• Spucks
    Anonym (B) skrev 2022-01-04 23:40:22 följande:
    Listan är tyvärr inte så uppmuntrande...
    Ja, fast det är ju ändå bra att ha lite översikt.
    Anonym (Via) skrev 2022-01-05 00:50:23 följande:
    Jag bor i en kuststad... :-P Långt ifrån alla kuststäder är turistpackade sommaridyller.

Och vad jag vet är varken Alingsås, Vara, Varberg, Jokkmokk eller Kiruna några kuststäder.

Fast Kiruna var visst ett dåligt val vad gäller tillgång på bostäder.
    Vilken kuststad är det du bor i? Förslag på fler?
    Anonym (Gotland) skrev 2022-01-05 00:58:05 följande:
    Gotland är bara att glömma utan runt 10 år i bostadskön.

Jag fick en lägenhet nyligen här, kostade 14 år i kön. En tvåa utanför muren men hyfsat nära.
    Ja, det har jag räknad med att Gotland är nog väldig svårt att få något boende, det är för fint där.
    Anonym (Hanna) skrev 2022-01-05 08:14:47 följande:

Vackra och mysiga mindre städer som inte har nämnts: Östersund, Jönköping, Arvika, Lund, Halmstad, Mora.

Tack, de ska jag kolla.

• Anonym (08)
    Spucks skrev 2022-01-04 16:58:27 följande:
    Finns det delar av Stockholm där man kan få hyresrätter med rimlig hyra som INTE befinner sig i områden med extrem hög kriminalitet?
    Nej.
    Spucks skrev 2022-01-04 16:58:27 följande:
    Finns andra tipp på städer som är bra att flytta till? Som även har ett utval av bra skolor - och med bra skolor menar jag där lärarna får vara stränga, ställa krav och där det finns en viss grad av disciplin. 
    Nej.

Det är Sverige du talar om. Det "strängaste" du kan få i skolväg är Engelska Skolan. Finns i många kommuner och har rykte om sig att vara "sträng" och fokuserad på ordning men är inte särskilt sträng om man jämför med skolsystemet i många andra länder.
  • Anonym (J)

Älskar Stockholm, vi köpte en nyproducerad trea för 2,9 miljoner. Inte särskilt dyrt här, en bit utanför stan. Jag skulle varmt rekommendera Stockholm men du verkar redan har strukit det.

Gotland skulle jag verkligen inte rekommendera. Växte upp där.

Jag har aldrig bott i Örebro men har hört mycket gott om den staden. Även Norrköping och Linköping.

Om jag var tvungen att flytta från Stockholm skulle jag välja Örebro. Umeå och mysiga Malmö är också alternativ men tyvärr för långt bort från familjen.

Västerås är bra om du vill jobba i Stockholm (högre löner), går snabbt att ta tåget in. Samma med Köping, Sala etc.

• PH76
    Shalke04 skrev 2022-01-04 18:45:56 följande:
    Måste vänligt säga emot dig lite. Att hitta ett förstahandskontrakt i innerstaden är svårt, och då ligger väll priserna ungefär som du säger. DOCK är det mer troligt att TS får en andrahandslägenhet och då sticker priserna ordentligt. Vi hyrde ut vår BR för 23.500 kr i månaden och det var en relativt liten 2a. Har kompisar som hyr 1or för ca 10-13.000 kr.

Sen håller jag inte med om pendlingen, jobbar man innanför tullarna (och bor) kommer du ju överallt på högst 30minuter med tunnelbana? Aldrig varit med om någon som säger 1-2h pendling om man inte bor långt åt skogen.
    Du har inte läst ordentligt, jag skrev att "om du behöver åka långt", det behöver du givetvis inte om du bor och jobbar i innerstan, eller? Det syftar såklart på om du till exempel bot i Tullinge (inte vid stationen) och jobbar i Danderyd eller Täby. Det går ju att göra mer extrema fall än så, jag själv bodde i södra delen av Södertälje när jag var ung och jobbade på gärdet, det var 1.45 timmar enkelresa varje dag (när allt fungerade). Jag hoppas att du är medveten om att de flesta inte bor och jobbar i innerstan? Det är till och med rätt få i det stora hela. Eller säg att du bor i Täby och jobbar söder om söder, då har du enkelt +1 timma enkel resa.

Sen är det absolut möjligt att 2a hands priserna gått upp mer än vad jag vet , jag har inte hyrt på 18 år.
  • Anonym (Mindre)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-01-05 08:14:47 följande:
    Nja, Jönköping är diskutabelt. Inte så liten stad längre pga högskolan och vacker- nej, det har byggts mycket fult de senaste åren. Men Huskvarna- mindre och mysigare, men nära Jönköping.
  • Anonym (kustbo)
    Anonym (Via) skrev 2022-01-05 00:50:23 följande:
    Jag bor i en kuststad... :-P Långt ifrån alla kuststäder är turistpackade sommaridyller.
    Och vad jag vet är varken Alingsås, Vara, Varberg, Jokkmokk eller Kiruna några kuststäder.
    Fast Kiruna var visst ett dåligt val vad gäller tillgång på bostäder.
    Inte alla är det men det flesta som ligger inom 20-30 mil från de stora städerna faktiskt.
    Du har på fullt allvar inte läst ett enda ord om de döda byarna som bara lever upp 4 veckor om året?
    Det skrivs inte varje dag om det men ändå.

Fjällvärden är på väg mot samma håll. Det var inte alls länge sedan de skrev om det, rika statsmänniskor som köper upp permanenthus på landet för att det är så mysigt.

tendenserna är tyvärr liknande i hela landet och vi är på väg mot samma problem som Danmark har med kapitalstarka människor som tränger undan lokalbefolkningen så att hela byar består av tex Tyskar. Kvar blir ett gigantiskt och enormt samhällsproblem eftersom staten och kommunerna tvingas bygga dyra hyreslägenheter.
  • Anonym (Really?)
    Anonym (J) skrev 2022-01-05 10:23:18 följande:
    Älskar Stockholm, vi köpte en nyproducerad trea för 2,9 miljoner. Inte särskilt dyrt här, en bit utanför stan. Jag skulle varmt rekommendera Stockholm men du verkar redan har strukit det.

Gotland skulle jag verkligen inte rekommendera. Växte upp där.

Jag har aldrig bott i Örebro men har hört mycket gott om den staden. Även Norrköping och Linköping.

Om jag var tvungen att flytta från Stockholm skulle jag välja Örebro. Umeå och mysiga Malmö är också alternativ men tyvärr för långt bort från familjen.

Västerås är bra om du vill jobba i Stockholm (högre löner), går snabbt att ta tåget in. Samma med Köping, Sala etc.
    2,9 för en nyproducerad trea? I Stockholm? Antigen måste det ha varit länge sedan eller så har vi väldigt olika syn på "en bit utanför stan".
  • Anonym (kustbo)
    Anonym (Really?) skrev 2022-01-05 19:50:46 följande:
    2,9 för en nyproducerad trea? I Stockholm? Antigen måste det ha varit länge sedan eller så har vi väldigt olika syn på "en bit utanför stan".
    Jag bor som sagt längs kusten i en glesbygskommun. Här kostar en nyproducerad 2:a runt 3-6 miljoner. En 4: går loss på 4-9 miljoner.

Det är inte tomtpriserna som kostar utan det här är en effekt av byggmarknaden och den utbredda korruptionen som finns där.  Det finns ingen konkurrens alls och byggherrarna tillåts även hyra ut. Det gör att priser och hyror pressas upp eftersom byggherrarna inte är det minsta intresserad av ett överskott eller en hyresmarknad i balans. Men till viss del handlar det om effekterna av sommarturisterna som trissar upp priserna till horribla nivåer. Har man inte råd med ett hus kanske banken säger ok till en lägenhet. OM man ska kunna bo kvar i sin hembygd.
  • Anonym (J)
    Anonym (Really?) skrev 2022-01-05 19:50:46 följande:

20 minuter med pendeln, byggdes 2019.
Svar på tråden Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?