• Vinnie83

Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus

Tänkte starta en tråd här och få prata av mig med andra som sitter i samma sits. Jag och min sambo har försökt skaffa barn och vi är inne på 6de försöket nu. Jag har en son som är 13 år min sambo har inga barn sen tidigare och jag vill inget hellre än att ge honom ett litet barn. Men jag känner mig så otroligt stressad blir 39 nu i april.

Ringde i tisdags till gyn och bokade in oss så 4-5 månader innan vi får komma dit. Sen ligger mitt BMI högt så i onsdags började jag med viktminskning.

Det är ju så otroligt mycket runt omkring. Mycket tankar och man grubblar och är rädd.

Läser inlägg med 38+ som blivit gravida och det tog på första försöket eller vissa som det tog flera försök på innan plusset så jag försöker tänka på att det kan ta sig och hoppas verkligen. Håller på med ägglossningstest och det visar ägglossning så det känns alla fall skönt.

Är det någon som användt sig av spermievänligt glidmedel? Som hjälper spermierna på traven lite. Jag har köpt en men har inte testat ännu. Funderar på att använda det nu denna gång. Borde ha ägglossning nu till helgen om jag räknat rätt och det brukar stämma.

Någon mer som vill prata av sig och som sitter i samma sits som jag och är 38+?

• Svar på tråden Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus
  • Vinnie83
    Maggie1 skrev 2022-11-21 16:43:56 följande:

Hej! 

Hur går det för er här i gruppen? Hoppar gärna in här :) Fyllde 38 i somras och har inga barn efter drygt 30 försök. Har nu kontakt med en privat gynekolog där jag tagit en del prover som jag ska få svar på nästa vecka. Gynekologen misstänker PCO.. 

Känner igen mig i ensamheten, de flesta runt omkring har barn eller blir gravida på löpande band känns det som. Så jag följs gärna åt om någon vill :) 

Hej du är välkommen, följs gärna åt. Vad tråkigt att höra att dom misstänker PCO. Vad säger dom om det? Rekommenderar dom Ivf eller att ni ska försöka på egen hand? 
    Jag inväntar ivf start nu i februari. Så nu har vi 2 ägglossningar kvar att försöka själva på. Ligger just precis här med ägglossningssmärtor så jag inte kan sova. Har tagit en värktablett så förhoppningsvis ska det lindra lite. Har ont lite då och då inte varje gång ibland känner jag inte av ägglossningen alls och ibland jättetydligt. 
    Testar du dig med Ägglossningstest? Hoppas proverna Visar bra.
  • Maggie1

@vinnie83 (kunde inte citera)

Jag har uppföljning med gynekologen/läkaren på måndag så får jag nog reda på lite mer efter mina prover som jag nu tagit. Äter levaxin sedan några år, vet inte om det ställer till det eller vad. Känns lite hopplöst.. testar med äl stickor och får fullt utslag varje månad. Har dock relativt lång cykel (31-35 dagar). 

Skönt att veta att du har ivf på gång, i mitt landsting (Västra götaland) är köerna så långa så jag kommer göra privat i så fall, och bli ruinerad på cupen :( Men få se efter måndag vad proverna kanske indikerar på.. Har du fått någon indikation på om något är "fel" eller är det "bara" att det inte tar sig? 

• Vinnie83
    Maggie1 skrev 2022-11-23 16:05:27 följande:

@vinnie83 (kunde inte citera)

Jag har uppföljning med gynekologen/läkaren på måndag så får jag nog reda på lite mer efter mina prover som jag nu tagit. Äter levaxin sedan några år, vet inte om det ställer till det eller vad. Känns lite hopplöst.. testar med äl stickor och får fullt utslag varje månad. Har dock relativt lång cykel (31-35 dagar). 

Skönt att veta att du har ivf på gång, i mitt landsting (Västra götaland) är köerna så långa så jag kommer göra privat i så fall, och bli ruinerad på cupen :( Men få se efter måndag vad proverna kanske indikerar på.. Har du fått någon indikation på om något är "fel" eller är det "bara" att det inte tar sig? 

Ja det känns skönt att det är igång. Så nu fram tills ivf start ska jag kämpa lite mer på vikten tänkte jag. Varje minus ska ju vara bra så ska ta tag i det extra nu. Man tappar fokus så lätt när det är så mycket runtomkring. Men förhoppningsvis ngt mer ska jag väl kunna gå ner. Har gått ner 11 kg sen vi började att riktigt försöka. 

Nä alla prover är bra på både mig och sambon. Det är åldern som visar sig på mig. Äggreserven är bra men åt det lägre hållet men inget konstig med tanke på åldern så det är bara att hålla tummarna på att Ivf fungerar. Vi har ju också Ivf privat. Så 85.000 kostar 3 försök nu för oss. 
  • Maggie1
    Vinnie83 skrev 2022-11-25 10:05:19 följande:
    Ja det känns skönt att det är igång. Så nu fram tills ivf start ska jag kämpa lite mer på vikten tänkte jag. Varje minus ska ju vara bra så ska ta tag i det extra nu. Man tappar fokus så lätt när det är så mycket runtomkring. Men förhoppningsvis ngt mer ska jag väl kunna gå ner. Har gått ner 11 kg sen vi började att riktigt försöka. 

Nä alla prover är bra på både mig och sambon. Det är åldern som visar sig på mig. Äggreserven är bra men åt det lägre hållet men inget konstig med tanke på åldern så det är bara att hålla tummarna på att Ivf fungerar. Vi har ju också Ivf privat. Så 85.000 kostar 3 försök nu för oss. 
    Ja det är inte alltid så lätt att hålla fokus när man ju faktiskt blir väldigt påverkad av att det aldrig vill gå vägen.. Det är ju en stor sorg varje månad. Man får försöka ha små mål som håller en uppe. Just nu känns det lite bättre för mig att jag äntligen tagit tag i att ta hjälp. Tror dock inte på PCO då AMH värdet inte var så högt som det brukar vara då..men får se vad gyn säger på måndag. Lite nervöst men får ju ändå hoppas ivf skulle funka. Men då drar din ivf igång snart om jag förstått det rätt? 
  • Mayahmy

Jag behöver hjälp!!

Tog igår morse ett Clearblue digitalt testa tidigt. Fick då svaret gravid.... Idag tog jag ett nytt på dagen där de stod inte gravid. Jag ska ha min mens om 1-2 dagar. Men jag fick en liten brun flytning.... Är jag gravid?! Kan man få falska gravid svar???

• Vinnie83
    Mayahmy skrev 2022-11-25 23:52:53 följande:

Jag behöver hjälp!!

Tog igår morse ett Clearblue digitalt testa tidigt. Fick då svaret gravid.... Idag tog jag ett nytt på dagen där de stod inte gravid. Jag ska ha min mens om 1-2 dagar. Men jag fick en liten brun flytning.... Är jag gravid?! Kan man få falska gravid svar???

Det bästa är att vänta några dagar och ta ett nytt test.
  • Vinnie83
    Maggie1 skrev 2022-11-25 19:49:52 följande:
    Ja det är inte alltid så lätt att hålla fokus när man ju faktiskt blir väldigt påverkad av att det aldrig vill gå vägen.. Det är ju en stor sorg varje månad. Man får försöka ha små mål som håller en uppe. Just nu känns det lite bättre för mig att jag äntligen tagit tag i att ta hjälp. Tror dock inte på PCO då AMH värdet inte var så högt som det brukar vara då..men får se vad gyn säger på måndag. Lite nervöst men får ju ändå hoppas ivf skulle funka. Men då drar din ivf igång snart om jag förstått det rätt? 
    Japp kör igång runt den 23 januari när mensen kommer med sprutorna. Så i början av februari blir det första försöket. 
    Nä men precis då kanske det inte är PCO trots allt. Håller tummarna för att det inte är det och att du kan få hjälp. Har ni några barn sen tidigare? 
  • Maggie1
    Vinnie83 skrev 2022-11-26 00:53:10 följande:
    Japp kör igång runt den 23 januari när mensen kommer med sprutorna. Så i början av februari blir det första försöket. 
    Nä men precis då kanske det inte är PCO trots allt. Håller tummarna för att det inte är det och att du kan få hjälp. Har ni några barn sen tidigare? 
    Spännande, håller tummarna! Jag har inga barn men min sambo har en son. Är rätt säker på att det är hos mig problemet är då jag försökte bli gravid med mitt ex tidigare men inget hände. Väldigt påfrestande att det aldrig kan gå vägen... det som borde vara det mest naturligaste och självklara egentligen. Lite nervös inför mötet på måndag men känns också skönt att jag har tagit tag i hjälp.. jag gjorde en utredning 2015 där det enda man kunde hitta var något höga TSH värden som jag som sagt medicinerar för så hade trott att det skulle gå vägen nu men..det vill sig inte! Äter bidrottningkapslar och jättenattljusolja samt d-vitamin för att boosta kroppen sedan några månader tillbaka. 
  • LillaGry

Hej allihop, hur går det för er? Jag är på äl+8 och har inte haft mycket att komma med, men nu börjar hoppet stiga 🤞🏻 (igen). Kände lite molvärk idag, men man känner ju efter när man potentiellt kan vara gravid.  vi fick till det så bra den här gången, vi gjorde det fredag, lördag, söndag och måndag och äl va troligen på söndagen. imorgon ska mannen lämna sperma prov, någon som vet hur snabbt innan man går svar på ett sånt? 

• Vinnie83
    LillaGry skrev 2022-12-05 23:44:38 följande:

Hej allihop, hur går det för er? Jag är på äl+8 och har inte haft mycket att komma med, men nu börjar hoppet stiga 🤞🏻 (igen). Kände lite molvärk idag, men man känner ju efter när man potentiellt kan vara gravid.  vi fick till det så bra den här gången, vi gjorde det fredag, lördag, söndag och måndag och äl va troligen på söndagen. imorgon ska mannen lämna sperma prov, någon som vet hur snabbt innan man går svar på ett sånt? 

Hur har det gått? 
    Jag vet inte hur lång tid det tar att få svar på det för vi fick vänta 6 veckor då vi hade läkarbesöket där sen. Hoppas det går bra.
Svar på tråden Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus