• Vinnie83

Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus

Tänkte starta en tråd här och få prata av mig med andra som sitter i samma sits. Jag och min sambo har försökt skaffa barn och vi är inne på 6de försöket nu. Jag har en son som är 13 år min sambo har inga barn sen tidigare och jag vill inget hellre än att ge honom ett litet barn. Men jag känner mig så otroligt stressad blir 39 nu i april.

Ringde i tisdags till gyn och bokade in oss så 4-5 månader innan vi får komma dit. Sen ligger mitt BMI högt så i onsdags började jag med viktminskning.

Det är ju så otroligt mycket runt omkring. Mycket tankar och man grubblar och är rädd.

Läser inlägg med 38+ som blivit gravida och det tog på första försöket eller vissa som det tog flera försök på innan plusset så jag försöker tänka på att det kan ta sig och hoppas verkligen. Håller på med ägglossningstest och det visar ägglossning så det känns alla fall skönt.

Är det någon som användt sig av spermievänligt glidmedel? Som hjälper spermierna på traven lite. Jag har köpt en men har inte testat ännu. Funderar på att använda det nu denna gång. Borde ha ägglossning nu till helgen om jag räknat rätt och det brukar stämma.

Någon mer som vill prata av sig och som sitter i samma sits som jag och är 38+?

• Svar på tråden Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus
  • LillaGry
    Vinnie83 skrev 2022-12-12 22:27:59 följande:
    Hur har det gått? 
    Jag vet inte hur lång tid det tar att få svar på det för vi fick vänta 6 veckor då vi hade läkarbesöket där sen. Hoppas det går bra.

Hej, det går inte så bra. Mensen var lite senare än vanligt och förhoppningen började byggas upp under gårdagen. Jag borde veta bättre. I morse vaknade jag med mens och jag känner att det kommer bli en tung dag idag. De sa att de kunde ta upp till två veckor att få svar på spemaprovet, idag har det gått en vecka. 

Nästa ÄL för mig är runt juldagen, händer inget då så kontaktar vi en IVF klinik i början på nästa år oavsett om min sambos prov är bra eller inte. Jag tycker dalarna i livet är lite för djupa varje månad av misslyckanden och det känns som att jag ständigt går och väntar på något mer. 

hur går det för er? Visst skulle ni försöka på egen hand tills efter nyår? 

• Vinnie83
    LillaGry skrev 2022-12-13 09:26:46 följande:

Hej, det går inte så bra. Mensen var lite senare än vanligt och förhoppningen började byggas upp under gårdagen. Jag borde veta bättre. I morse vaknade jag med mens och jag känner att det kommer bli en tung dag idag. De sa att de kunde ta upp till två veckor att få svar på spemaprovet, idag har det gått en vecka. 

Nästa ÄL för mig är runt juldagen, händer inget då så kontaktar vi en IVF klinik i början på nästa år oavsett om min sambos prov är bra eller inte. Jag tycker dalarna i livet är lite för djupa varje månad av misslyckanden och det känns som att jag ständigt går och väntar på något mer. 

hur går det för er? Visst skulle ni försöka på egen hand tills efter nyår? 

Min mens var också sen denna gång med hela 3 dagar. Jag visste att jag inte var gravid då vi inte fick till det alls förra ägglossningen. Så nu är allt förskjutet så näst nästa mens är beräknad 28de januari istället för 23de så vi kommer hinna in i februari innan det är dags. Har hämtat sprutorna nu så dom är redo. Nervös är man allt. Men vi har som sagt denna ägglossning kvar att försöka på egen hand. Får se om det blir lite bättre då förförra gången bröt jag ihop totalt då vi inte hann och det kom så mycket ivägen. 
    Jag vill verkligen inte vara sån här person men det har gått mig åt huvudet lite känns det som. Får lätt panik när man inte får till det, det blir mer som ett måste. Försöker tänka annorlunda men det är ju inte lätt. Jag håller med dig om att Dalarna i livet är lite för djupa varje månad av misslyckanden.

Jag tog mig faktiskt friheten att unna mig en flaska vin förra helgen har inte druckit på 1 år och tänkte att nu passar jag på innan ivf resan sätter fart. 

Okej hoppas provsvaren är bra på gubben din. Ja det kanske inte är så dumt att söka er till ivf. 

Önskar man kunde få en notis på telefonen när man har ett meddelande här inne. Man missar det så lätt så kanske det går flera dagar innan man är inne.
  • Maggie1
    Vinnie83 skrev 2022-12-29 19:04:05 följande:

Hoppas allt har varot bra i jul och god fortsättning. 

Hur går det för er?

Jag har fått börja en dubbel kur letrozol dag 3-7. Ska börja med äl tester från cd 10, imorgon.. 

Hur går det för dig?
  • LillaGry
    Vinnie83 skrev 2022-12-29 19:04:05 följande:

Hoppas allt har varot bra i jul och god fortsättning. 

Hur går det för er?

God fortsättning, 
    inte mycket action kring jul för oss då vi haft svärföräldrarna i rummet intill 😅 äl blev troligen två dagar senare än normalt, jag fick slut på tester och fick chansa och så fick vi till en snabbis vad jag tror var en dag innan äl. Så bim runt 11-12 januar. 
    Hur har det gått för er? Var det sista egna försöket nu? 
  • LillaGry

Hej alla i tråden,

lite tufft just nu. Bästa kompisen berättade precis att de väntar barn nummer 3 nu till sommaren och jag är såklart jätteglad för dem, men orolig för vår egen situation och såklart lite avis. Blir 41 i år och vi har inte lyckats på över 1,5 år av försök. Jag var i kontakt med min läkare i somras då vi försökt i ett år och fick remiss till en gynekolog 3 månader senare, sen tog det sex veckor att få svar på blodproverna, sen ytterligare någon månad innan sambon fick tid för att kolla sin sperma och nu har det gått ytterligare 1 månad och vi har ännu inte hört något. Så nu har det gått över 6 månader sen jag tog kontakt. När ska man ge upp? Jag har ju ett jättefint barn, jag borde ju vara nöjd med det, men det vore så fint att få gå igenom detta en gång till och ge honom ett syskon. 

• Vinnie83
    LillaGry skrev 2023-01-07 20:21:23 följande:

Hej alla i tråden,

lite tufft just nu. Bästa kompisen berättade precis att de väntar barn nummer 3 nu till sommaren och jag är såklart jätteglad för dem, men orolig för vår egen situation och såklart lite avis. Blir 41 i år och vi har inte lyckats på över 1,5 år av försök. Jag var i kontakt med min läkare i somras då vi försökt i ett år och fick remiss till en gynekolog 3 månader senare, sen tog det sex veckor att få svar på blodproverna, sen ytterligare någon månad innan sambon fick tid för att kolla sin sperma och nu har det gått ytterligare 1 månad och vi har ännu inte hört något. Så nu har det gått över 6 månader sen jag tog kontakt. När ska man ge upp? Jag har ju ett jättefint barn, jag borde ju vara nöjd med det, men det vore så fint att få gå igenom detta en gång till och ge honom ett syskon. 

Jag förstår hur det känns. Min bästa vän blev gravid stax efter jag blev gravid och fick missfall. Så jag har fått följa hennes graviditet och samtidigt se denna lilla tös växa upp och känslan av att om allt hade gått vägen så hade de varot jämngamla. Det gör ont i mig att tänka på det. 

Jag tror inte du ska ge upp. Plötsligt så kan ju guldägget släppa. Man har ju hört om solskenshistorier förut. Lite så tänker jag. Vi gör en omgång till här nu innan sprutorna. Vi sa det att kommer mensen så är det igång med sprutorna och kommer den inte Ja då har vi lyckats på egen hand. Vi hade tänkt att skydda oss mellan dessa menstrationer men vi valde gemensamt att köra på ännu en sista gång så får vi se. Men runt 2 veckor kvar så vet vi hur vi kommer göra. Är så nervös över stt det inte kommer bildas några äggblåsor men samtidigt försöker jag tänka på att dom sa att vi hade goda chanser så vi hoppas på det.

Kan du inte ringa och fråga om provsvaren och hur ni ska gå vidare? Tycker inte det ska behöva ta så lång tid när det handlar om ont om tid. Håller tummarna på att ni får hjälp snart. Kram
  • Vinnie83
    Maggie1 skrev 2022-12-30 23:30:34 följande:
    Jag har fått börja en dubbel kur letrozol dag 3-7. Ska börja med äl tester från cd 10, imorgon.. 

Hur går det för dig?
    Beror det på att du inte har ägglossning som du ska? Eller varför får du äta dom? Hur går det för er? 
    Jo då om 2 veckor vet vi om vi har lyckats på egen hand eller om det blir start med sprutorna. Bara och vänta och se om mensen kommer eller ej. Vi hade bestämt först att vi skulle ta en paus denna mencykel men sen pratade vi och kom överens om att vi faktiskt har en chans till på oss att lyckas naturligt så vi kör på denna vecka. Dock har jag inga ägglossningstest hemma men jag har ägglossning nu i dagarna. 
  • Maggie1
    Vinnie83 skrev 2023-01-08 00:51:29 följande:
    Beror det på att du inte har ägglossning som du ska? Eller varför får du äta dom? Hur går det för er? 
    Jo då om 2 veckor vet vi om vi har lyckats på egen hand eller om det blir start med sprutorna. Bara och vänta och se om mensen kommer eller ej. Vi hade bestämt först att vi skulle ta en paus denna mencykel men sen pratade vi och kom överens om att vi faktiskt har en chans till på oss att lyckas naturligt så vi kör på denna vecka. Dock har jag inga ägglossningstest hemma men jag har ägglossning nu i dagarna. 
    Jag har ägglossning enligt stickor och blodprov. Men kanske inte tillräckligt stark, så fick prova Letrozol ifall det kan "boosta" till en ordentlig ägglossning. Har ganska lång cykel 31-35 dagar. Hade ÄL i torsdags eller fredags så nu är det bara att hålla tummarna 🙈 
    Ja tänk om det är nu det plötsligt händer, innan IVF. Håller tummarna hårt för dig 🙏
  • Vinnie83
    Maggie1 skrev 2023-01-08 22:53:32 följande:
    Jag har ägglossning enligt stickor och blodprov. Men kanske inte tillräckligt stark, så fick prova Letrozol ifall det kan "boosta" till en ordentlig ägglossning. Har ganska lång cykel 31-35 dagar. Hade ÄL i torsdags eller fredags så nu är det bara att hålla tummarna 🙈 
    Ja tänk om det är nu det plötsligt händer, innan IVF. Håller tummarna hårt för dig 🙏
    Okej jag förstår.  Hoppas det löser sig för er. 

Min mens cykel ligger på 23-25 ungefär. Har alltid fått utslag på ägglossningstest och allt ser bra ut. Äggreserven ligger på normalt för min ålder så vi har goda chanser. Och det känns bra. 
    Hah ja tänk om det nu det plötsligt lyckades. Vilken lycka det skulle vara. Tack håller tummarna hårt för dig också.
Svar på tråden Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus