• Maggie1

Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus

Hej! 

Hur går det för er här i gruppen? Hoppar gärna in här :) Fyllde 38 i somras och har inga barn efter drygt 30 försök. Har nu kontakt med en privat gynekolog där jag tagit en del prover som jag ska få svar på nästa vecka. Gynekologen misstänker PCO.. 

Känner igen mig i ensamheten, de flesta runt omkring har barn eller blir gravida på löpande band känns det som. Så jag följs gärna åt om någon vill :) 

• Maggie1

@vinnie83 (kunde inte citera)

Jag har uppföljning med gynekologen/läkaren på måndag så får jag nog reda på lite mer efter mina prover som jag nu tagit. Äter levaxin sedan några år, vet inte om det ställer till det eller vad. Känns lite hopplöst.. testar med äl stickor och får fullt utslag varje månad. Har dock relativt lång cykel (31-35 dagar). 

Skönt att veta att du har ivf på gång, i mitt landsting (Västra götaland) är köerna så långa så jag kommer göra privat i så fall, och bli ruinerad på cupen :( Men få se efter måndag vad proverna kanske indikerar på.. Har du fått någon indikation på om något är "fel" eller är det "bara" att det inte tar sig? 

• Maggie1
    Vinnie83 skrev 2022-11-25 10:05:19 följande:
    Ja det känns skönt att det är igång. Så nu fram tills ivf start ska jag kämpa lite mer på vikten tänkte jag. Varje minus ska ju vara bra så ska ta tag i det extra nu. Man tappar fokus så lätt när det är så mycket runtomkring. Men förhoppningsvis ngt mer ska jag väl kunna gå ner. Har gått ner 11 kg sen vi började att riktigt försöka. 

Nä alla prover är bra på både mig och sambon. Det är åldern som visar sig på mig. Äggreserven är bra men åt det lägre hållet men inget konstig med tanke på åldern så det är bara att hålla tummarna på att Ivf fungerar. Vi har ju också Ivf privat. Så 85.000 kostar 3 försök nu för oss. 
    Ja det är inte alltid så lätt att hålla fokus när man ju faktiskt blir väldigt påverkad av att det aldrig vill gå vägen.. Det är ju en stor sorg varje månad. Man får försöka ha små mål som håller en uppe. Just nu känns det lite bättre för mig att jag äntligen tagit tag i att ta hjälp. Tror dock inte på PCO då AMH värdet inte var så högt som det brukar vara då..men får se vad gyn säger på måndag. Lite nervöst men får ju ändå hoppas ivf skulle funka. Men då drar din ivf igång snart om jag förstått det rätt? 
  • Maggie1
    Vinnie83 skrev 2022-11-26 00:53:10 följande:
    Japp kör igång runt den 23 januari när mensen kommer med sprutorna. Så i början av februari blir det första försöket. 
    Nä men precis då kanske det inte är PCO trots allt. Håller tummarna för att det inte är det och att du kan få hjälp. Har ni några barn sen tidigare? 
    Spännande, håller tummarna! Jag har inga barn men min sambo har en son. Är rätt säker på att det är hos mig problemet är då jag försökte bli gravid med mitt ex tidigare men inget hände. Väldigt påfrestande att det aldrig kan gå vägen... det som borde vara det mest naturligaste och självklara egentligen. Lite nervös inför mötet på måndag men känns också skönt att jag har tagit tag i hjälp.. jag gjorde en utredning 2015 där det enda man kunde hitta var något höga TSH värden som jag som sagt medicinerar för så hade trott att det skulle gå vägen nu men..det vill sig inte! Äter bidrottningkapslar och jättenattljusolja samt d-vitamin för att boosta kroppen sedan några månader tillbaka. 
  • Maggie1
    Vinnie83 skrev 2022-12-29 19:04:05 följande:

Hoppas allt har varot bra i jul och god fortsättning. 

Hur går det för er?

Jag har fått börja en dubbel kur letrozol dag 3-7. Ska börja med äl tester från cd 10, imorgon.. 

Hur går det för dig?
  • Maggie1
    Vinnie83 skrev 2023-01-08 00:51:29 följande:
    Beror det på att du inte har ägglossning som du ska? Eller varför får du äta dom? Hur går det för er? 
    Jo då om 2 veckor vet vi om vi har lyckats på egen hand eller om det blir start med sprutorna. Bara och vänta och se om mensen kommer eller ej. Vi hade bestämt först att vi skulle ta en paus denna mencykel men sen pratade vi och kom överens om att vi faktiskt har en chans till på oss att lyckas naturligt så vi kör på denna vecka. Dock har jag inga ägglossningstest hemma men jag har ägglossning nu i dagarna. 
    Jag har ägglossning enligt stickor och blodprov. Men kanske inte tillräckligt stark, så fick prova Letrozol ifall det kan "boosta" till en ordentlig ägglossning. Har ganska lång cykel 31-35 dagar. Hade ÄL i torsdags eller fredags så nu är det bara att hålla tummarna 🙈 
    Ja tänk om det är nu det plötsligt händer, innan IVF. Håller tummarna hårt för dig 🙏
  • Maggie1
    Vinnie83 skrev 2023-01-11 10:22:23 följande:

Jag kommer ta avstånd från denna grupp nu ett tag. Det är nämligen så att min sambo har en massa inombords som han brottas med. Och han vill att vi ska avvakta några dagar till och känns det då inte bättre så ska vi avvakta 1 månad till innan vi får se om det blir ngt då. 
    Vi har bråkat från och till och han känner nu att känslorna har svalnat. Detta kom som för mig en chock eftersom det bara är 2 veckor kvar till start. Men nu kanske det inte blir av alls. Jag är så förtvivlad och ledsen har samtidigt inte många att prata med om detta men det är ju helt fel tråd att skriva om i detta. Lycka till alla ni tänker på er. Kram 

Hoppas att det löser sig 🙏 
  • Maggie1

Hur går det för er i tråden? Här kom min mens idag efter andra omgången Letrozol, så känns väldigt deppigt. Inbillade mig att det tagit sig denna månaden, det är konstigt egentligen hur hoppet kommer smygandes varenda månad trots ca 35 misslyckade försök och aldrig ens en tillstymmelse till ett plus ;( kan det bara inte få funka?! De flesta runt omkring mig blir gravida på sitt första försök, någon som gick på minipiller osv. Känns så orättvist.
    Usch idag är ingen rolig dag. Antar att jag bara ville skriva av mig lite.. förlåt för deppigt inlägg. 

• Maggie1
    LillaGry skrev 2023-03-01 00:31:27 följande:

Det går inte här heller, är på äl +6 idag men har inga förhoppningar. Men jag håller helt med dig, när det närmar sig, dvs nästa vecka för mig, så kommer hoppet smygande varenda gång trots att vi försökt men inte lyckats i över 1,5 år nu. 

jag tror folk är generellt dåliga på att prata om fertilitet, det är både känsligt och privat. Jag har läst någonstans att den genomsnittliga tiden för att bli gravid är 7 månader. Så om de i din närhet blir gravid på första försöket så måste det finnas en hel del som oss oxå som måste försöka massa gånger innan det funkar. När jag blev gravid förra gången så tog det faktiskt exakt 7 månader och efter det glömde jag helt bort all denna väntan och den jobbiga ovisshet som varit innan. hoppas vi går komma dit snart 😀

Tack för ditt svar 🙏 Jag försöker också att inte ha några förhoppningar men ändå så blir jag så hoppfull när dagarna närmar sig bim.. Jag har också hört det där med 7 månader och tänker att jag är väl en i statistiken som drar upp den genomsnittliga tiden 🙈. Det är svårt att prata om och väldigt känsligt, det är väl en del som bidrar till att man kanske inte alltid mår så bra i denna resan tänker jag, förutom att inte få barn. Jag pratar bara med ett fåtal utvalda personer. Hur går det för dig, närmar du dig bim? ✊️
  • Maggie1
    LillaGry skrev 2023-03-10 00:00:19 följande:

Jag fick mens idag ???? så å nu minskar chansen för ett 2023 barn om det inte händer något nästa gång. Om cyklerna ändå kunde vara lite kortare, en månad mellan gångerna känns så himla långt och det är inte mycket man kan göra förutom vid äl. Jag har också några utvalda vänner  jag pratar med, men de har nog börjat tröttna efter så här länge.  jag gillar anonymiteten på familjeliv och att prata med folk med liknande erfarenheter.

När har du bim nästa gång? här blir det på långfredagen den 7 april. 

Nej va tråkigt 🙁 Hur länge har ni försökt? Jag håller med, det är långt emellan och sen är det ju inte säkert man har äl exakt varje gång heller 🤦?♀️ Hur var det, hade du barn sedan innan? Jag har bil runt den 17 mars. Så en vecka kvar...ska försöka hålla mig från att googla diverse symptom men det går sådär...
  • Maggie1
    LillaGry skrev 2023-03-11 00:10:47 följande:

Vi har försökt sen sommaren 2021 så det närmar sig snart 2 år. Vi har ett barn som blir 3 år i höst, jag var 37 år när han blev till och det tog 6 månader att bli gravid då. Nu är jag 40 år, har mycket regelbunden mens och utslag på äl stickorna varje månad, men ändå vill det inte ta sig. Vi har nyligen gått igenom en fertilitetsutredning och allt såg bra ut. Nu försöker jag sunda till mig lite. Har gått ner 8 kg sen nyår och tränar 4 gånger i veckan och håller mig borta från alkohol (det senare mer för viktnedgång än för att försöka bli gravid). Jag hoppas det ska hjälpa. 
    Hur ser er situation ut? Hur länge har ni försök, barn sen innan etc?  

lycka till att inte övertolka varje liten känning den sista veckan nu 😉 men det är lättare sagt än gjort. 
    🤞🏻 För denna månad! 

Det var bra gjort, har en kompis som blev gravid för första gången när hon var 42 år och hon "sundade" till sig innan och sen så blev det plus. Visst blir man frustrerad när det inte tar sig och allt ser bra ut... finns inget som ser "konstigt" ut hos mig heller. Alla proverna ser bra ut, men fick utskrivet letrozol av en gyn med 3 omgångar (dubbel dos) för att ge kroppen en extra skjuts.  Det gick dock inte så bra...eller jag är inne på 3e omgången nu. Får utslag på äl tester och har också fått det bekräftat med blodprov. Jag har inga barn sedan innan men min sambo har ett barn sen tidigare. Jag fyller 39 i sommar och känner en enorm stress och press.. Jag försöker leva som vanligt, har ett bra bmi och lever hyffsat sunt skulle jag säga. Äter jättenattljusolja och bidrottningkapslar för att boosta äggen o kroppen. Går det inte nu så är planen ivf på privat klinik (långa köer hos landstinget). Men hoppas ju slippa det.. Har ni tänkt på ivf? 
  • Maggie1

Så kom mensen igår ;( Usch trodde som vanligt att det hade tagit sig denna månaden men såklart inte. Ger snart upp 😭 

• Maggie1
    LillaGry skrev 2023-03-20 20:56:51 följande:

Vag tråkigt 😔
    här är det ägglossning på gång men jag ska på jobbresa imorgon så jag hoppas det inte förstör timingen. Jag hade en ökning på äl tester under gårdagen och idag var det som starkast. 

vi har tänkt på ivf, men känner att det inte är för oss. Hade vi inte haft ett barn sen innan så hade vi resonerat annorlunda. jag har en släkting som nyligen gått igenom ivf och det var visst ingen Hit även då det funkade på första försöket för dem. Det är oxå mycket pengar och Eftersom jag redan fyllt 40 så kan vi inte köpa 3 försök utan måste köpa ett försök åt gången.

hur länge tänker du att ni ska försöka innan ni tar kontakt med en ivf klinik?   

Jag hade nog också tänkt annorlunda om jag haft ett barn. Känner det senaste att jag fastnat i en ond cirkel i mitt tänkande som blivit som en inre stress så försöker nu fokusera på det jag mår bra av och försöka vara tacksam för det jag har och försöka ha en mer avslappnad inställning till resan att bli gravid.. lättare sagt än gjort kanske men tror det kan göra gott. Är i startgroparna för att ta kontakt med ivf klinik i Göteborg (är ganska många mil dit men ändå det närmsta). Känner att tiden går och att jag behöver göra något åt situationen för även om det heller inte skulle funka så har vi iaf gjort det vi kunnat. 
    Håller tummarna för för dig att det tar sig denna gången ✊️ 
  • Maggie1
    LillaGry skrev 2023-06-16 13:44:23 följande:

Hej Maggie1
    Det var länge sedan denna tråden var aktiv nu, hur går det för dig? 

För mig är situationen helt oförändrad och vi har nu prickat in varenda ägglossning i två år utan framgång, men jag fortsätter hoppas?varje gång 😬. Jag vet bara inte hur och när vi ska sluta att försöka och hur det kommer påverka vårt förhållande. Men jag har sagt att jag kan tänka mig att fortsätta till jag är 41 år och 3 månader så att jag är max 42 år när barnet föds. Dit är nästan ett helt år kvar. 

Hej! 😊 Kul att du skrev. Min situation är också oförändrad, prickar rätt i princip varje månad men ändå blir det ingenting. Förmodligen blir det privat IVF efter sommaren. Har bim igår/idag/eller imorgon.  Så när jag (förmodligen) får mens när som helst så får det blir kontakt med klinik. Jag kan inte heller sluta hoppas, varje jädra månad. Och sen känner jag mig lika dum varje gång när mensen kommer och tänker "hur kunde jag va så dum som trodde det hade gått vägen denna gången) 🙈. Och blir givetvis väldigt ledsen och besviken. Minns inte riktigt vad som skrivits längre upp i tråden, men var ivf något alternativ för dig eller hur var det? 
  • Maggie1
    Maggie1 skrev 2023-06-16 21:44:19 följande:
    Hej! 😊 Kul att du skrev. Min situation är också oförändrad, prickar rätt i princip varje månad men ändå blir det ingenting. Förmodligen blir det privat IVF efter sommaren. Har bim igår/idag/eller imorgon.  Så när jag (förmodligen) får mens när som helst så får det blir kontakt med klinik. Jag kan inte heller sluta hoppas, varje jädra månad. Och sen känner jag mig lika dum varje gång när mensen kommer och tänker "hur kunde jag va så dum som trodde det hade gått vägen denna gången) 🙈. Och blir givetvis väldigt ledsen och besviken. Minns inte riktigt vad som skrivits längre upp i tråden, men var ivf något alternativ för dig eller hur var det? 
    Lillagry, läste nu ang ivf o dina tankar där, hade svårt att se förut när jag skrev..
  • Maggie1
    LillaGry skrev 2023-10-10 20:34:29 följande:
    Hej igen, det var en stund sen nu så jag tänkte höra hur det gått för dig? Här är läget oförändrat men vi försöker fortfarande. Det känns som att alla runt omkring mig får barn (såklart för att man själv varit i bebistankar de senaste åren), men så är det såklart inte. Hoppas du har något positivt på gång 😊
    Hej! Inget nytt här.. mens varje månad 😫 Mon sambo vet inte om han vill göra IVF så det är en enda röra..han "funderar" just nu. 

Så vet inte riktigt vad jag ska göra. Tyvärr så stressar det mig mycket...39 år fyllda och barnlös. Jag försöker verkligen att leva livet ändå men känns som att detta sakta äter upp mig inifrån.. 

Min sambo har ju ett barn sen tidigare och är egentligen nöjd. Han försöker med mig då jag så gärna vill och inga barn har...och han har ångest för beslut om ivf. 

Hoppas att det snart tar sig för dig ✊️❤️
Svar på tråden Går in på 6de försöket nu och hoppas verkligen på ett plus