Anonym (D) skrev 2022-01-02 11:14:59 följande:
För att av de 5 miljonerna:
De flesta är 80+ och hade dött av något annat inom samma tidsram.
Fler folk dör av andra saker.
Det bor ca 10 miljarder människor på planeten så 5 miljoner är lite.
Varför vill du inte sätta alla dessa 5 miljoner mot alla som blivit smittade men överlevt? För då avslöjar du dig själv.
Vi kan skydda dem gamla genom att vaccinera dem och vårdpersonalen samt isolera dem.
Eller menar du att en stor grupp människor i åldern 18-40 springer dagligen på i kontakt med 80+are? Nej.
Det är bara en liten grupp som är risk och det finns ingen anledning att införa vaccinpass och tvångsvaccinering på t.ex. en krog när det ändå inte är en massa pensionärer som springer runt på krogar på helger.
Jag sa inte att det inte skulle vara en belastning på vården utan jag sa att ni är hycklare som använder det som ursäkt för att få folk att vaccinera sig eftersom vården har alltid varit och kommer fortsätta att vara överbelastad pga dålig vårdpolitik, och inte en enda har någonsin tagit ansvar innan Corona för att minska belastningen på vården. I andra ord så bryr ni er inte men försöker framstå som solidariska.
Du missförstod min jämförelse med överviktiga. De belastar sjukvården. Ifall vi skulle införa fettopass och tvångsträning så hade vi minskat belastning på vården, och enligt många så kan man införa pass och tvång ifall det handlar om att minska belastningen på vården så därför är det enligt den logiken logiskt att tvinga människor till hälsosamt liv eftersom så länge man gör det för att minska belastningen på vården så är det rätt, solidariskt och nödvändigt.
Du får tycka vad du vill om resten av dina foliehattsåsikter men kom inte och säg att covid inte håller på att sänka vården. Absolut var den ansträngd redan innan men så som vi har det nu har jag aldrig tidigare varit med om under mina 20 år i vården. Och, det är de ovaccinerade framför allt som hamnar på IVA. Fortfarande. Du kanske tror att det inte har med dig att göra men det är bara för att inte du eller någon du bryr dig om behöver sjukhusvård just nu.