Anonym (D) skrev 2022-01-02 11:14:59 följande:
För att av de 5 miljonerna:
De flesta är 80+ och hade dött av något annat inom samma tidsram.
Fler folk dör av andra saker.
Det bor ca 10 miljarder människor på planeten så 5 miljoner är lite.
Varför vill du inte sätta alla dessa 5 miljoner mot alla som blivit smittade men överlevt? För då avslöjar du dig själv.
Vi kan skydda dem gamla genom att vaccinera dem och vårdpersonalen samt isolera dem.
Eller menar du att en stor grupp människor i åldern 18-40 springer dagligen på i kontakt med 80+are? Nej.
Det är bara en liten grupp som är risk och det finns ingen anledning att införa vaccinpass och tvångsvaccinering på t.ex. en krog när det ändå inte är en massa pensionärer som springer runt på krogar på helger.
Jag sa inte att det inte skulle vara en belastning på vården utan jag sa att ni är hycklare som använder det som ursäkt för att få folk att vaccinera sig eftersom vården har alltid varit och kommer fortsätta att vara överbelastad pga dålig vårdpolitik, och inte en enda har någonsin tagit ansvar innan Corona för att minska belastningen på vården. I andra ord så bryr ni er inte men försöker framstå som solidariska.
Du missförstod min jämförelse med överviktiga. De belastar sjukvården. Ifall vi skulle införa fettopass och tvångsträning så hade vi minskat belastning på vården, och enligt många så kan man införa pass och tvång ifall det handlar om att minska belastningen på vården så därför är det enligt den logiken logiskt att tvinga människor till hälsosamt liv eftersom så länge man gör det för att minska belastningen på vården så är det rätt, solidariskt och nödvändigt.
Jo, många var gamla och hade snart dött. Men även yngre människor, även tidigare friska människor kan dö av det. Och poängen är ju också - hade man inte haft en massa begränsningar, så hade 10 gånger så många dött.
Hur länge ska vi leva så? Vi måste ju få slut på det någon gång. Jag vill INTE leva så här i 10 eller 20 år till. Två år till räknar jag med. Sedan får det vara bra. Med ännu bättre vaccin, anpassad till dem nya varianterna. Och då är det såna som du som gör att det blir några år till. Det är mitt liv du påverkar och alla andras - inte bara ditt!
Nej, jag missförstod inte det med överviktiga. Självklart, ännu en grupp som belastar vården. I motsats till er kan de dock INTE bara ta en spruta. Så enkelt är det inte. Men du verkar inte förstå att många av dessa inte KAN ändra på det. Behöver inte vara ett fysiskt problem, kan snarare vara psykiskt. Men det går inte att tvinga de att bli av med övervikten.
Självklart menar jag att en stor grupp människor i åldern 18 - 40 springer dagligen på kontakt med 80+are! EXAKT DET. Om du inte tror det - kolla närmare hur det går till i hemtjänsten eller i sjukvården! Mest vikarier, olika hela tiden!
Vad roligt att du tror att man har löst det problemet. Det har varit så i årtionden och man har fortfarande inte lyckats ändra på det. Det är ny personal hela tiden!