Varför tar ni inte vaccinet?
Nästan fem och en halv miljon människor har dött i sjukdomen - hur kan man då säga att den inte är farlig?
Framför allt är den farlig för gamla människor som inte ens kan skydda sig ordentligt, för att man inte konsekvent kräver att all hemtjänstpersonal och all vårdpersonal överhuvudtaget, är vaccinerade. Hos gamla människor har dessutom vaccinen ofta sämre effekt för att deras immunsystem fungerar sämre. Det är de yngre som borde vaccinera sig, just för att skydda dem gamla.
Det är verkligen skitsnack att påstå att det inte skulle vara någon större belastning av vården. Vården har visserligen varit högt belastad hela tiden, men det är ju förstås ännu mer riskabelt då att ta risken att man inte klarar ta hand om alla sjuka alls. Och det har redan varit ganska illa. Och nej, du kan inte jämföra med överviktiga, för där kan du inte vara säker att det skulle vara så lätt att åtgärda. Det brukar inte vara det. Här är det bara att ta en spruta - hur lätt som helst.
Det är ju så man resonerar med influensan varje år - skydda de sköra och erbjud vaccin till alla som inte är i riskgrupp men mot en kostnad då. Men där har man inte hört något om att alla MÅSTE vaccinera sig på samma vis. Även om det är ett imperfekt vaccin som inte alls ger 100% skydd för den som vaccineras.
Jag har vaccinerat mig två gånger men är emot vaccinpass för att jag tror det är fel väg att gå och kan ge tråkiga effekter i förlängningen med mer motsättningar i samhället, ökad intolerans och ett osunt rätt-och-fel-tänk där folk själv utpekat sig till moralpoliser som gärna skulle hänga ut sin granne eller kollega om de kunde. Det tror jag ger ett otroligt otrevligt samhälle att leva i.
Och vården måste ses över. Punkt. Oavsett pandemi eller ej, men vården ropar alltid på att den går på knäna. Det är inte rimligt och behöver ses över. Det kommer ju aldrig vara en lugn bransch, och det tror jag är fel att förvänta sig om man jobbar inom vården med, men den behöver ses över så resurser hamnar rätt. Och att inte de som ropar högst får pengar bara för att de passar på att ropa, eftersom även skola och polis legat med brister i medel.