• EpicF

Varför tar ni inte vaccinet?

vcent skrev 2022-01-10 01:50:18 följande:

Som en person som hängt med i nyhetsflödet sedan pandemin startade samt har insikt i sjukvårds- och forskningsarbetet kring sjukdomen kan ju inflika lite fint här.

Helt korrekt att många har lämnat oss under pandemin till följd av viruset.

Dock är den stora majoriteten av dessa äldre personer. Att säga att de har dött av covid är inte heller helt sant då det inte är just covid som dödar (utom i ett fåtal kraftiga fall). De allra flesta har dött i följdsjukdomar som exempelvis lunginflammation vilket denna gruppen människor även i vanliga fall ofta avlider av till följd av säsongsinfluensa eller en seg förkylning. I väldigt många fall har de som avlidit med covid redan innan haft andra sjukdomar eller nedsättningar som gjort att kroppen tagits hårt av viruset (speciellt på de yngre som dött).

Att tillägga är att siffrorna som presenteras i media, både smittoantal och dödsantal, inte är riktigt tillförlitliga. Olika länder har tillämpat olika metoder när man räknat smittotal och dödsfall. Vissa länder testar fortfarande inte alls folk som inte har vissa specifika symptom och smittspårning utförs sparsamt eller inte alls. Härifrån kan vi vänta oss lägre tal än de faktiska talen.

Andra länder uppmanar till regelbunden testning av alla.

Vissa länder gör skillnad på smittade och sjuka, medan andra som till exempel Sverige presenterar hur många som är smittade och hur många som ligger på sjukhus men vi presenterar inte hur många som är sjuka.

Bland dödstalen finns en del osäkerheter också. Som jag nämnde dör i stort sett alla av de som dör av följdsjukdom. En följdsjukdom kan pågå samtidigt som man fortfarande ligger i covid men kan också komma efteråt. Där har olika länder räknat olika. Vi fick otroligt låga dödstal från ett antal länder som alltså inte räknade det som ett coviddödsfall om patienten inte hade pågående covid vid dödsfallet. I kontrast till detta rapporterades många dödsfall som inte hade med covid att göra som coviddödsfall eftersom personen hade eller nyligen hade haft covid.

Att tillägga är att man nu räknar (eller iaf ska räkna) på samma sätt över nästan hela världen. Så nya siffror vi hör i media är relativt pålitliga (visserligen missvisande, men korrekta) men helhetssiffror för hela pandemin är inte pålitliga och kommer aldrig att bli eftersom man räknat så olika en lång tid i början.

Man jobbar hårt med forskning kring detta virus. Det är väldigt snårigt i varifrån det kommer, när, hur osv? vi vet så mycket som att nånting hände i kina i slutet av 2019 och tidigt i 2020 var det spritt över hela världen? men vi vet samtidigt att samma virus fanns i europeiska och amerikanska blodprover från sommaren 2019, alltså ganska långt före utbrottet i Kina. Detta finns det många frågetecken om.

En annan sak som det ligger mycket frågetecken kring är hur viruset verkar attackera vissa människor mer än andra, eller hur man nu ska beskriva det enkelt. Det finns nu människor som testats positivt för så mycket som 4e gången trots att dessa (åtminstone enligt egen uppgift) följer alla rekommendationer, är försiktiga osv? medan det samtidigt finns så otroligt många människor som inte bryr sig ett skvatt om att vara försiktiga osv? men antingen aldrig ens ha testat sig eller har testat sig många gånger utan att ha varit smittade. Vi försöker koppla det till blodgrupper, speciella dna-uppsättningar osv?

Covid är väldigt smittsamt, men inte särskilt dödligt. Det som till största del ger oss höga dödstal är smittosamheten som gör det lättare för viruset att nå de sköra personerna. Detta i kombination med bristande sjukvård och/eller bristande kapacitet i vården (vilket det sistnämnda också till slut leder till bristande vård)

Det rätta är att säga att de dött med covid-19.
  • EpicF
    Anonym (L) skrev 2022-01-10 12:19:57 följande:

Efter dagens presskonferens: två sprutor är otillräckligt för att stoppa smittspridningen. Det är effektivt mot allvarlig sjukdom, men inte för att stoppa smittspridningen.

Vaccinpass är ett otillräckligt verktyg för att stoppa smittspridningen (bra att de insett det). (Mitt vaccinpass går ut i maj, trots att jag i februari kommer att ha 25% skydd om jag inte fått spruta 3.) Införs därför bara på mässor också i nuläget.

Spruta 3 tycks hjälpa rätt bra mot omikron och bidra till att minska smittspridningen.

Kan folk bara hålla avstånd och hålla sig hemma, tack? Använda munskydd, inte träffa folk? Inte vara ute och resa, gå på krogen, handla i affärer?

Smittspridningen kommer intr stoppas av sprutor. Det som kan stoppa smittspridning är att hålla avstånd, minskan sitt sociala umgänge, inte träffa nya personer, inte vistas på platser med mycket folk, god handhygien, inte hålla på att resa utomlands, använda munskydd i kollektivtrafik, butiker etc, och platser där man inte kan hålla 1-2 meter avstånd till andra och mycket viktigt att hålla sig hemma vid minsta symtom! Covidpass kommer inte heller att stoppa smittspridning
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-10 12:26:11 följande:

Ja, förra gången.

Munskydd var använt, frågor på det, inget visir var använt, då ingen krävde detta, frågor på det?

Det blir monotont för du inte ville acceptera att vi kräver mer fakta, hade du inte väntat 50 inlägg på detta, så hade det varit över redan.

Vilken förra gång? När?

Ja, jag har frågor men inte till dig. Dessutom har redan rätt person, dvs den inlägget var till, svarat på de frågorna.

Ehhh...Jag sa redan från början att det inte finns något svar eftersom studien inte är färdig. För dig har det tagit mer än 50 sidor att förstå det och du fortsätter att älta det. Igen, ingen, igen och igen. Varför? Du borde ju vid det här laget ha förstått?
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-10 13:07:47 följande:

Jo, del men i en mindre procentsats nu med Omikron mot innan, det var en pricentsats innebär.

Inte med enbart vaccination.
    klyban skrev 2022-01-10 13:07:47 följande:

Omikron mot innan, det var en pricentsats innebär.Ingen aning, nån månad sedan, men nu vet du syftet med HPV-vaccinering?

Vi vet redan att svar är givna och munskydd användes, och visir var inget man krävde.

Det är vad vi har där.

VI inväntar fortfarande faktan om vad detta innebär mer än de rapporterade biverkningarna, innan det sker så är det bara spekulationer kvar.

Det kan vara så att det är helt betydelselöst och "bara" ett omak.

Exakt samma som jag sa sekund ett.

Det är mycket möjligt att du diskuterar HPV vaccinet med någon för någon månad sedan, men det var inte med mig.

De övriga kommentarerna är redan avhandlades x flera. Att du kan få in det är inte mitt problem.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-10 13:22:32 följande:

Procentsatsen är inte 0%, det berättar att det ger ett skydd.

Men bara mindre än innan, men man ska uppdatera vaccinen, då får man en ny procentsats.

Du vet du syftet med HPV

Bra, då är det avgjort.

Ja, och att vi får vänta på fakta, samma jag sagt hela tiden.

Var påstod jag att procentsatsen var 0%?

Varför skulle jag inte veta syftet med HPV-vaccinet?

Det jag undrar över är vad kopplingen till covid-19-vaccinet är och varför du tar upp HPV gång på gång i tråden? Det är min fråga till dig.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-10 13:24:18 följande:

Ja, jag undrar också varför folk åker kommunalt som om vi inte hade en pandemi! Jag kan inte jobba hemifrån, men många måste väl kunna göra det?  Och vi var bara 3 eller 4 på hela tåget med mask. 

Vad var det för presskonferens förresten, måste kolla....

Folk åker kommunalt för att de inte kan ta sig till sina jobb annars. Jobb de INTE kan utgör hemifrån. Arbetsgivare sponsrar normalt sätt inte taxi eller köper bilar till sina arbetstagaren, inte ens i en pandemi.

Finns otroligt många jobb där man INTE kan jobba hemifrån. Fler jobb än de man kan jobba hemifrån.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-10 13:37:02 följande:

Vaccinen kommer DE FAKTO stoppa en del smitta, du ifrågasatte detta.

Men nu inte, varför  höll du då inte med?

Syftet med HPV är att hindra cancer, visste du inte om det?

Och irrelevanta diskussioner om att HPV är inte cancer, no kidding.

Nej, jag har inte ifrågasatt att vaccinet kan stopp endel smitta. Men jag skrev att det inte enbart kan stoppa smittspridningen.

Nu missade du mina frågor igen. Det jag undrar över är vad kopplingen till covid-19-vaccinet är och varför du tar upp HPV gång på gång i tråden?
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-10 13:33:24 följande:

Varför var det då högst hälften så många då förra gången när vi hade rekommendationen att man skulle jobba hemma? Hade de andra jobb då? Tror inte det. 

Alla kan inte jobba hemifrån. Varför är det så svårt för sig att acceptera?

Vissa arbrbetsplatser fick tillfälligt en lösning på att jobba hemma under den värsta tiden, något de nu inte har möjlighet till.

Där jobbar fick alla vi som inte har patientnära uppgifter jobba hemifrån under värsta tiden, som en tillfällig lösning. Detta var en relativt dålig lösning som man nu gått bort ifrån. Nu jobbar vi enbart hemma vid syntomer i den mån man orkar, för att minska sjukfrånvaron.
  • EpicF
    molly50 skrev 2022-01-10 13:37:10 följande:

Jag förstår inte heller varför folk måste åka kollektivt,resa utomlands,gå på krogen och springa på köpcenter osv nu.

Många håller inte ens avstånd till andra.

Det är som om folk har glömt bort att vi  fortfarande har en pandemi.

Jag förstår utmärkt Varför folk måste åka kollektivt. Många har inte bil och måste då åka kollektivt för sitt komma till jobbet. Inte konstigare än så.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-10 13:52:00 följande:

För att de kunde det för några månader sedan. Då var det inte många på tågen.

Många arbetsplatser fick till tillfälliga lösningar för hemjobb, lösningar som kanske inte var så bra att man fortsatte med det.

Men att det inte var många på tågen behöver inte betyda att man jobbade hemifrån. De kan ha åkt till jobbet på annat sätt som fungerade då.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?