• Anonym (irriterad)

Är det rimligt av arbetsförmedlingen?

Om man har pluggat upp sina betyg och bestämt sig för att söka in till en högskoleutbildning som börjar i höst, är det då rimligt att arbetsförmedlingen tvingar en att påbörja en annan utbildning som man har 0 intresse av och som antagligen skulle leda till att man hoppar av i slutänden ändå?

Det är ju ändå skattepengar som går till att finansiera en sån utbildning.

• Svar på tråden Är det rimligt av arbetsförmedlingen?
  • LadyJane

Men skärp dig TS.

Du kanske kommer in på en utbildning om 8 månader.
    Du kanske klarar av den och läser klart.
    Du kanske har ett jobb om 4 år.

Du lever på våra skattepengar. Och som någon sa betalar du skatt på de skattepengar som ger dig en bidragsbaserad  inkomst.. Det betyder att det är vi skattebetalare som betalar din skatt och inte du.

Du är inte i position att välja eftersom du inte är ekonomiskt självständig. Först när du har en egen inkomst och inte lever på bidrag kan du välja men fram till dess är det faktiskt skattebetalarna som bestämmer vad, hur och varför du ska göra i din vardag.
    Genom demokratiska beslut är det bestämt att den som inte klarar av att ordna ett jobb själv utan lever på skattebetalarna ska sättas i olika åtgärder som leder till stora möjligheter att få ett jobb och bli ekonomiskt självständig.

Antingen gör du som AF bestämmer eller så avstår du från dina bidrag och fixar din försörjning på egen hand fram tills du eventuellt kommer in på din utbildning.

Tycker för övrigt att du verkar sakna verklighetsförankring. Tror du på fullt allvar att alla människor jobbar med sina drömyrken? Tror du på fullt allvar att de som jobbar i tillverkningsindustrin och skruvar ihop pinaler hela dagen sysslar med sitt drömyrke?

Jobb har man för att försörja sig, det är det primära. Ett fåtal jobbar med sina drömyrken och de är bara att gratulera.

• Anonym (Jobba!)

Ut och jobba så länge!

Det är mina skattepengar du vill leka med i åtta månader.

Skärp dig.

• LadyJane
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 15:12:04 följande:
    Men fatta att jag har försökt! Hur svårt ska det vara?!
    Jag har jobbat, jag söker jobb, jag har utbildat mig. Jag blev precis klar med en kurs för att ens kunna söka in till det programmet på högskolan!
    Jag ska söka fler än en utbildning, så allt hänger inte på att jag kommer in på just den jag verkligen vill gå, men självklart hoppas jag mest på den!
    Du kan verkligen inte sätta dig in i folks situationer, eller?

Nej JAG VILL INTE gå den här yrkesutbildningen, är det så svårt att förstå?
    Skulle du själv vilja gå en utbildning du inte hade något intresse av? Seriöst?

Ett busskort här kostar typ 1800 kr eftersom jag inte kommer plugga i min egen kommun utan måste åka 14 mil tur och retur varje dag, det är väldigt mycket pengar för en arbetssökande. Men tjänar man typ 400000 kr/mån så är det väl småpengar antar jag?
    En USKa (Sveriges vanligaste yrke) tjänar runt 25000 har jag för mig. Ska de också få busskorten betalda av skattebetalarna för att det är för dyrt med kollektivtrafiken?

Tror du verkligen att man måste ha en enda åsikt här i livet? Att om man delar samma erfarenhet så MÅSTE man ha bara en åsikt, att det är synd om dig som tvingas till något som kan leda till att du inte längre är bidragsberoende?

Ca 25% har erfarenhet av arbetslöshet. Tror du att alla dem håller med dig eller tror du att man KAN ha en annan åsikt än dig fastän man mycket väl kan känna igen din situation?
    Det kanske faktiskt är så att man inte håller med dig tack vare att man har samma erfarenhet?

www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027478784_egen_erfarenhet_av_arbetsloshet_pdf/$File/Egen_erfarenhet_av_arbetsloshet.pdf

Vad är det för utbildning du tänker söka till på högskolan?
    Du skriver att du har läst in kurser du inte varit godkänd i förut. Det betyder tyvärr att du haft problem med att klara av gymnasienivån. Vad får dig att tro att det blir lättare på högskolan och att du klarar av den utbildningen?
    Jag hoppas verkligen att du gör det men tyvärr finns det anledning att tro att det är allt annat än självklart att du klarar av denna utbildning. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (. 2) skrev 2022-01-01 17:09:31 följande:
    Vaddå tillägg? Menar du att AF ska betala kollektivtrafiken? Knappast att de gör.
    Det gör de faktiskt över en viss summa - ser ut att vara det som överstiger 600 i månaden. 
    KCL skrev 2022-01-01 09:37:06 följande:
    Ja, det är rimligt. Eftersom du inte kan garantera att du kommer in på högskolan så är du skyldig till att följa arbetsförmedlingens plan fram tills dess. Annars får du ju se till att ordna ett tillfälligt jobb fram tills du ska börja studera. Ett tips är att söka som vikarie till tex äldreomsorgen.
    Handlar inte om det går att garantera om någon kommer in ens. Det är inte ens tillåtet som "ursäkt" med ett påskrivet kontrakt på arbete som påbörjas så mycket senare att inte söka arbeten som sträcker sig längre, mycket kortare tid. För studier där de behörighetsgivande studierna skett precis innan skulle det dessutom innebära att TS inte har rätt till arbetslöshetsersättning alls i tidsperioden emellan med en kortare period om det vore garanterat. 
  • Anonym (x2y)

Tråkigt att de tvingar dig till en utbildning du inte vill gå, håller med om att praktik hade varit bättre.  Och att söka jobb, är just EN motprestation för att få pengar. Så vet inte vad de menar med att inte göra någonting. Du måste söka jobb aktivt och skicka in en aktivitetsrapport varje månad. 

A kassa är heller inget bidrag, de är en försäkring som man själv måste betala in varje månad. I minst ett år. Har man dessutom arbetat innan, och ett antal ggr. Så har man betalat skatt. Kan med gott samvete "få hjälp" ekonomiskt. En del "klankar" ner bara för att känns det som. Strunta i dessa människor. Dessutom att bara "anta" att du inte betalat skatt. Och de snacket om "våra skattepengar" säger mer om deras fördomar. De går bra så länge de inte är de själva, eller man befinner sig i den situationen. I Sverige har vi en enorm avundsjuka, vad  gäller de mesta.  Då borde ni som är oroliga för era skattepengar, vara mer oroliga över de "skräp insatser" som AF eller regeringen satt in. Med privata aktörer, som får stora summor med pengar ( era skattepengar just ja) för att "hjälpa" arbetslösa. Men där de oftast inte har något krav på sig själva, med att faktiskt hjälpa den arbetslösa till ett arbete.  Vilket insatsen är till för. De saknar oftast kontakter, eller så lyckas de få "bidrags" anställning. Där staten i alla fall , betalar mesta delen av lönen. Genom skattepengar. Efter ett år, är den arbetslösa tillbaka på ruta ett igen. Borde ni inte känna likadant här? Eller är de mer ok, att de tar era skattepengar men att de oftast inte hjälper de arbetslösa få arbeten? Värt tänka på .

Långtidsarbetslösa är oftast det av en anledning, kan vara saker som. Saknar körkort, ibland psykiska problem. Men också just att man saknar kontakter för att få ett arbete. En av de mest vanliga anställningarna i dag är "nepotism" anställningar. Att man känner någon, pappa fixar jobbet, kusinen känner chefen etc. Man är faktiskt rätt körd på arbetsmarknaden idag, utan kontakter.  De enda du kan göra, är att fortsätta söka arbeten, Vilket man måste för att få ersättning, så TS sitter inte gör ingenting i flera månader. Läs på lite om ni ska uttala er. 

• Anonym (dollar)
    Anonym (x2y) skrev 2022-01-02 14:00:13 följande:
    A kassa är heller inget bidrag, 
    Arbetslöshetsersättningen betalas med skattemedel = bidrag.

Att en mindre del av ersättningen betalas av medlemmarnas egenavgifter förändrar inte den saken.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (dollar) skrev 2022-01-02 15:14:30 följande:
    Arbetslöshetsersättningen betalas med skattemedel = bidrag.

Att en mindre del av ersättningen betalas av medlemmarnas egenavgifter förändrar inte den saken.
    www.tco.se/tco-bloggar/bloggare/mats-essemyr/a-kassan-och-sjukforsakringen-ar-inga-bidrag/

Att något betalas med skattemedel gör det väl knappast till ett bidrag, då skulle man säga att alla som arbetar inom skattefinansierad vård bidragstagare enligt dig eller?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (x2y) skrev 2022-01-02 14:00:13 följande:

Tråkigt att de tvingar dig till en utbildning du inte vill gå, håller med om att praktik hade varit bättre.  Och att söka jobb, är just EN motprestation för att få pengar. Så vet inte vad de menar med att inte göra någonting. Du måste söka jobb aktivt och skicka in en aktivitetsrapport varje månad. 

A kassa är heller inget bidrag, de är en försäkring som man själv måste betala in varje månad. I minst ett år. Har man dessutom arbetat innan, och ett antal ggr. Så har man betalat skatt. Kan med gott samvete "få hjälp" ekonomiskt. En del "klankar" ner bara för att känns det som. Strunta i dessa människor. Dessutom att bara "anta" att du inte betalat skatt. Och de snacket om "våra skattepengar" säger mer om deras fördomar. De går bra så länge de inte är de själva, eller man befinner sig i den situationen. I Sverige har vi en enorm avundsjuka, vad  gäller de mesta.  Då borde ni som är oroliga för era skattepengar, vara mer oroliga över de "skräp insatser" som AF eller regeringen satt in. Med privata aktörer, som får stora summor med pengar ( era skattepengar just ja) för att "hjälpa" arbetslösa. Men där de oftast inte har något krav på sig själva, med att faktiskt hjälpa den arbetslösa till ett arbete.  Vilket insatsen är till för. De saknar oftast kontakter, eller så lyckas de få "bidrags" anställning. Där staten i alla fall , betalar mesta delen av lönen. Genom skattepengar. Efter ett år, är den arbetslösa tillbaka på ruta ett igen. Borde ni inte känna likadant här? Eller är de mer ok, att de tar era skattepengar men att de oftast inte hjälper de arbetslösa få arbeten? Värt tänka på .

Långtidsarbetslösa är oftast det av en anledning, kan vara saker som. Saknar körkort, ibland psykiska problem. Men också just att man saknar kontakter för att få ett arbete. En av de mest vanliga anställningarna i dag är "nepotism" anställningar. Att man känner någon, pappa fixar jobbet, kusinen känner chefen etc. Man är faktiskt rätt körd på arbetsmarknaden idag, utan kontakter.  De enda du kan göra, är att fortsätta söka arbeten, Vilket man måste för att få ersättning, så TS sitter inte gör ingenting i flera månader. Läs på lite om ni ska uttala er. 

A-kassa kan inte jämföras med en försäkring. Försäkringar hos privata försäkringsbolag, går runt utan några skattepengar. Försäkringstagarnas premier betalar både för alla ersättningar från försäkringen och försäkringsbolagets omkostnader (t.ex. löner, lokalhyror, utrustning...). 

Utbetalningarna från A-kassan däremot består till största delen av skattepengar. Det är bara en liten del - olika beroende på hur många som är arbetslösa i just den A-kassan för tillfället - som täcks av medlemsavgifterna. Och NATURLIGTVIS betalar man ingen skatt medan man ÄR arbetslös, bara för att det PÅ PAPPERET dras från ersättningen! Det är bara ett sätt att få den arbetslöse att känna sig lite finare. 

Många som söker jobb, gör det dessutom bara för syns skull. Antingen söker de inte jobben alls, och hoppas på att det inte ska bli en kontroll (och det blir det väldigt sällan, med lite tur kan du låtsas-söka jobb i flera år utan att Arbetsförmedlingen fattar något), eller så skickar de iväg de där tio ansökningarna per månad - men mycket slarvigt gjorda, samma standardbrev till alla arbetsgivare. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (jobbigt) skrev 2022-01-02 16:20:47 följande:
    www.tco.se/tco-bloggar/bloggare/mats-essemyr/a-kassan-och-sjukforsakringen-ar-inga-bidrag/

Att något betalas med skattemedel gör det väl knappast till ett bidrag, då skulle man säga att alla som arbetar inom skattefinansierad vård bidragstagare enligt dig eller?
    Det där är ju en partsinlaga från TCO. Källkritik, någon..?

Jag tycker att vi skulle göra som i Norge, där de för några år sedan tog bort alla olika bidrag, och ALLA får ett och samma som heter "kontantstötte" när de är arbetslösa eller under utredning, arbetsmarknadsutbildning eller rehabilitering. Detta bidrag är - rätta mig om jag har fel - även lika för alla. Vilket är rättvist. 

I Sverige kan människor hoppa mellan olika former av bidrag - sjukkassa, A-kassa, aktivitetsersättning, föräldrapenning, VABB - i många år, som fortfarande baseras på lönen de hade för länge sedan. Så att personer som går en arbetsmarknadsutbildning t.ex., får ut belopp som skiljer flera tusen kronor i månaden, fast de är där lika långa dagar och gör samma saker. Det kan ju inte heller vara rimligt. 
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-02 18:21:13 följande:
    Det där är ju en partsinlaga från TCO. Källkritik, någon..?

Jag tycker att vi skulle göra som i Norge, där de för några år sedan tog bort alla olika bidrag, och ALLA får ett och samma som heter "kontantstötte" när de är arbetslösa eller under utredning, arbetsmarknadsutbildning eller rehabilitering. Detta bidrag är - rätta mig om jag har fel - även lika för alla. Vilket är rättvist. 

I Sverige kan människor hoppa mellan olika former av bidrag - sjukkassa, A-kassa, aktivitetsersättning, föräldrapenning, VABB - i många år, som fortfarande baseras på lönen de hade för länge sedan. Så att personer som går en arbetsmarknadsutbildning t.ex., får ut belopp som skiljer flera tusen kronor i månaden, fast de är där lika långa dagar och gör samma saker. Det kan ju inte heller vara rimligt. 
    En A-kassaexpert som skriver ett inlägg på en hemsida för en organisation med 12 fackförbund användes som källa för något gällande a-kassa, vad är problemet? Personligen bryr jag mig inte vad man kallar det. Bidrag är inget fult eller smutsigt. Även om jag förstår varför vissa vill säga att det inte är ett bidrag när man ser en tråd som denna full av klassförakt och bidragstagarförakt. 
Svar på tråden Är det rimligt av arbetsförmedlingen?