• Anonym (irriterad)

Är det rimligt av arbetsförmedlingen?

Om man har pluggat upp sina betyg och bestämt sig för att söka in till en högskoleutbildning som börjar i höst, är det då rimligt att arbetsförmedlingen tvingar en att påbörja en annan utbildning som man har 0 intresse av och som antagligen skulle leda till att man hoppar av i slutänden ändå?

Det är ju ändå skattepengar som går till att finansiera en sån utbildning.

• Svar på tråden Är det rimligt av arbetsförmedlingen?
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (jobbigt) skrev 2021-12-31 15:28:52 följande:

Låter jobbigt att tvingas in på en utbildning du har noll intresse av, ej tänker gå klart och ej vill jobba med i framtiden. Men samtidigt är det väl ingen massiv uppoffring att bara göra det i ett halvår för att få dina pengar och sedan kunna gå vidare till en utbildning du faktiskt vill ha? Under tiden får du fortsätta söka jobb och hittar du något kan du hoppa av ännu tidigare. 

Försök tänka positivt kring det hela för det kommer påverka din upplevelse. Om du bara tänker på allt negativt kommer det bli hemskt. Men fokusera på ditt mål och se det som en möjlighet att ha en sysselsättning varje dag, nya kurskamrater att träffa, nya saker att lära dig och en möjlighet att stanna insatt i pluggandet till du kommer in på din valda utbildning. Det är bara ett halvår, det kommer flyga förbi. 

Jag förstår att du kanske hellre vill ha praktik men tyvärr är det ju upp till din handläggare. Det är även sannolikt att det inte ens finns praktikplats för dig, under pandemin har det blivit extremt snålt med sånt. 

Vill bara säga att det är starkt jobbat av dig att ha pluggat upp dina betyg och nu hittat högskoleutbildningar du vill ha och strävar efter. Känn dig stolt över var du kommit och fastna inte i för negativt tänk över ett ynka halvår i ditt liv. Du har förmodligen kämpat mycket längre än så i mycket jobbigare omständigheter. Det kommer gå bra. 

Tack för att du förstår vad jag menar och tack för dina fina ord på slutet :)
    Ja, när man ser det så blir det nog lite lättare att härda ut... 
    Anonym (jobbigt) skrev 2021-12-31 15:33:03 följande:
    Man kan få extra pengar av CSN om man har väldigt lång resväg till skolan och måste betala mycket. 

Men ett busskort för 1800 kr för studenter? Är du säker? Var i Sverige kostar ett rabatterat busskort så mycket?
    Jag vet inte om jag ses som studerande när jag läser via AF, vet du hur det är?

Jag skulle behöva köpa länskort och jag är över 26 år så om jag inte är student blev det 1607kr eller 2090kr, jag vet inte riktigt vilken tabell jag ska kolla på :D

www.dalatrafik.se/biljetter/res-ofta/periodkort/
  • neverpreggo

Hur lång är utbildningen?

• Anonym (irriterad)
    neverpreggo skrev 2021-12-31 15:47:36 följande:

Hur lång är utbildningen?

Yrkesutbildningen sa arbetsförmedlaren är ca 1½ år.
    Högskoleutbildningarna jag vill gå är 180hp så 3 år.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 15:47:26 följande:
    Tack för att du förstår vad jag menar och tack för dina fina ord på slutet :)
    Ja, när man ser det så blir det nog lite lättare att härda ut... 
    Anonym (jobbigt) skrev 2021-12-31 15:33:03 följande:
    Man kan få extra pengar av CSN om man har väldigt lång resväg till skolan och måste betala mycket. 

Men ett busskort för 1800 kr för studenter? Är du säker? Var i Sverige kostar ett rabatterat busskort så mycket?
    Jag vet inte om jag ses som studerande när jag läser via AF, vet du hur det är?

Jag skulle behöva köpa länskort och jag är över 26 år så om jag inte är student blev det 1607kr eller 2090kr, jag vet inte riktigt vilken tabell jag ska kolla på :D

www.dalatrafik.se/biljetter/res-ofta/periodkort/
    Hm har faktiskt inte koll på vad som gäller när man studerar via AF men du kan väl maila din kontakt och fråga? Det står på dalatrafiks hemsida att "Studerande som fyllt 26 år, får köpa periodkort för samma pris som ungdomar 20-25 år. Detta gäller om du studerar på universitet, högskola eller annan studiemedelsberättigad vuxenutbildning.Om man läser på SFI eller andra utbildningar som inte ger rätt till studiemedel får man ingen studentrabatt på våra periodkort."

Blir din utbildning studiemedelsberättigad? Jag tänker att om det skulle vara så att det inte gäller borde väl ändå AF ha något sorts extra bidrag för detsamma? Prata med din kontaktperson så du vet, ingen anledning att gå runt och känna ångest för något som kanske inte stämmer. 
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (jobbigt) skrev 2021-12-31 15:59:26 följande:
    Hm har faktiskt inte koll på vad som gäller när man studerar via AF men du kan väl maila din kontakt och fråga? Det står på dalatrafiks hemsida att "Studerande som fyllt 26 år, får köpa periodkort för samma pris som ungdomar 20-25 år. Detta gäller om du studerar på universitet, högskola eller annan studiemedelsberättigad vuxenutbildning.Om man läser på SFI eller andra utbildningar som inte ger rätt till studiemedel får man ingen studentrabatt på våra periodkort."

Blir din utbildning studiemedelsberättigad? Jag tänker att om det skulle vara så att det inte gäller borde väl ändå AF ha något sorts extra bidrag för detsamma? Prata med din kontaktperson så du vet, ingen anledning att gå runt och känna ångest för något som kanske inte stämmer. 
    Jag vet att man behåller ersättningen som man får från AF när man läser denna utbildning, för min man läste den för ca 15 år sen, men då fanns den på orten där vi bor så då behövde han inte köpa busskort. 
    Jag har aktivitetsstöd så den är nog inte studiemedelsberättigad tror jag. Men jag får kontakta min handläggare och fråga lite mer.
    Tack för hjälpen :)
  • Glinda från Oz

Tycker du själv det är rimligt att gå arbetslös till i höst? I 7-8 månader? Du har inte lyckats få jobb på egen hand så då hjälper Arbetsförmedlingen dig. Man måste oftast ha varit arbetslös rätt länge för att få gå en utbildning via dem.

• Anonym (Bob)

Du får ersättningen från AF minus busskortet istället för 0 kronor om du avsäger dig AFs hjälp.

Vilket verkar bäst?

• Anonym (Fia)

Två saker att tänka på:

Var försiktig med att bråka om det här, hade du blivit klar med behörighetsgivande studier nu i vår och skulle börja till hösten hade du inte varit berättigad till arbetslöshetsersättning under sommaren då man inte längre har rätt till det under "studieuppehåll" utan studier måste vara helt avslutade och det finns rättspraxis på det om det är helt klart syftet med den utbildning du redan gått. Så du vill verkligen inte hävda det hårt annars kan du behöva bevisa att du har slutat studera och inte kommer fortsätta snart. Det är alltså inte till din fördel med det argumentet. Spela med och prata inte alls om att du tänkt studera i höst så får du mindre risk att råka på problem med din ersättning. 
    När du går mellan komvux och högskoleutbildning är det ju inte en given sak att det är meningen att du ska fortsätta så då blir det inte automatisk koll på samma sätt som om man hoppar av en utbildning eller söker ersättning för en period mitt i, men argumenterar du som du gör säger du i princip att du inte ska ha rätt till ersättning, vilket kan ge dig problem. 

Det finns normalt ersättning för "programresa" (och "sökande resa") när det gäller sådant som AF anvisar dig till om det inte är ändrat de senaste åren. Då får du ersättning för kostnaden med avdrag av en självkostnadsavgift. 

Och rent allmänt, ibland vet man inte alltid vad som är ett bra karriärval, känner en som absolut ville bli kock och de hänvisade till cad utbildning som blev rekryterad under utbildningen till konsultfirma och gjort väldigt bra och välbetald karriär därifrån hela livet. Det hade inte hänt om han fått gå kockutbildningen som han ville. Lagar mat gör han som hobby. 

• Anonym (K)

Om jag inte har något jobb och de betalar så kan jag lika gärna plugga. Men jag hade ju inte tagit studiemedel för det.

• Anonym (Rimligt?)
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-30 22:01:10 följande:
    Är det rimligt av arbetsförmedlingen?

Om man har pluggat upp sina betyg och bestämt sig för att söka in till en högskoleutbildning som börjar i höst, är det då rimligt att arbetsförmedlingen tvingar en att påbörja en annan utbildning som man har 0 intresse av och som antagligen skulle leda till att man hoppar av i slutänden ändå?

Det är ju ändå skattepengar som går till att finansiera en sån utbildning.

Vad som är rimligt spelar inte så stor roll. Det avgörs mycket av handläggares grad av sadism. Arbetsförmedlingen kallas inte i smyg för arbetsförnedringen för intet. Har man otur så kan de göra så.
Svar på tråden Är det rimligt av arbetsförmedlingen?