Anonym (jobbigt) skrev 2021-12-31 15:28:52 följande:
Låter jobbigt att tvingas in på en utbildning du har noll intresse av, ej tänker gå klart och ej vill jobba med i framtiden. Men samtidigt är det väl ingen massiv uppoffring att bara göra det i ett halvår för att få dina pengar och sedan kunna gå vidare till en utbildning du faktiskt vill ha? Under tiden får du fortsätta söka jobb och hittar du något kan du hoppa av ännu tidigare.
Försök tänka positivt kring det hela för det kommer påverka din upplevelse. Om du bara tänker på allt negativt kommer det bli hemskt. Men fokusera på ditt mål och se det som en möjlighet att ha en sysselsättning varje dag, nya kurskamrater att träffa, nya saker att lära dig och en möjlighet att stanna insatt i pluggandet till du kommer in på din valda utbildning. Det är bara ett halvår, det kommer flyga förbi.
Jag förstår att du kanske hellre vill ha praktik men tyvärr är det ju upp till din handläggare. Det är även sannolikt att det inte ens finns praktikplats för dig, under pandemin har det blivit extremt snålt med sånt.
Vill bara säga att det är starkt jobbat av dig att ha pluggat upp dina betyg och nu hittat högskoleutbildningar du vill ha och strävar efter. Känn dig stolt över var du kommit och fastna inte i för negativt tänk över ett ynka halvår i ditt liv. Du har förmodligen kämpat mycket längre än så i mycket jobbigare omständigheter. Det kommer gå bra.
Tack för att du förstår vad jag menar och tack för dina fina ord på slutet :)
Ja, när man ser det så blir det nog lite lättare att härda ut...
Anonym (jobbigt) skrev 2021-12-31 15:33:03 följande:
Man kan få extra pengar av CSN om man har väldigt lång resväg till skolan och måste betala mycket.
Men ett busskort för 1800 kr för studenter? Är du säker? Var i Sverige kostar ett rabatterat busskort så mycket?
Jag vet inte om jag ses som studerande när jag läser via AF, vet du hur det är?
Jag skulle behöva köpa länskort och jag är över 26 år så om jag inte är student blev det 1607kr eller 2090kr, jag vet inte riktigt vilken tabell jag ska kolla på :D
www.dalatrafik.se/biljetter/res-ofta/periodkort/