LadyJane skrev 2021-12-31 07:44:54 följande:
Vill du ha A-kassa får du inse och acceptera att statens (skattebetalarnas) plan A är att du ska gå en riktad utbildning för att du så fort som möjligt ska få ett jobb och plan B är att du söker högskola och kommer in.
Ställer du inte upp på det får du inse och acceptera att du inte får någon ersättning från A-kassan (skattebetalarna) utan får ordna din försörjning själv.
Du måste inse och acceptera att du bara är en liten kugge i det stora maskineriet som kallas samhälle. Dina egenintressen och känsla av att vilja vara din egen och råda dig själv är helt ointressant i sammanhanget skatte- och arbetsmarknadspolitik. Du har råd att agera i egenintresse först då du kan försörja dig själv.
Den utbildningen skulle betalas av skattebetalarnas pengar, plus ersättningen jag får från AF i dagsläget. Så det blir alltså en dubbel kostnad istället för en enkel kostnad som det är nu.
Om jag då skulle hoppa av utbildningen så är det väl ganska mycket slöseri, eller? För AF vet ju redan innan jag skulle börja att jag troligtvis inte kommer gå klart den.
Sen vet jag inte om du har koll på att även jag betalar skatt, så även om jag får pengar från AF så skattar jag på dem. Inte lika mycket som om jag skulle ha ett jobb men så får jag inte lika mycket pengar som om jag skulle ha ett jobb heller. Men jag betalar skatt och bidrar även till samhället.
Hade jag haft möjlighet att söka högskoleutbildningen redan nu så hade jag gjort det, men nu går det bara att söka i vår så då får jag vänta tills dess.
Förra året kunde jag inte söka de här utbildningarna för jag var inte behörig, därför såg jag till att skaffa behörighet så fort jag kunde.
Men hur skulle du själv känna om du hade gjort allt för att kunna fixa din egen försörjning, tagit studielån och kämpat för att klara olika kurser du inte var godkänd i. Det enda du hade kvar var att söka och förhoppningsvis komma in på utbildningen du verkligen ville gå, men du kunde inte söka in förrän om några månader för att det inte fanns möjlighet att söka tidigare. Sen när du står där på mållinjen blir du tvingad att gå en annan utbildning som du inte alls vill gå. Kan du försöka tänka dig in i hur det känns eller är det omöjligt att sätta dig in i en annan persons situation?
Vissa här verkar tro att jag bara sitter och rullar tummarna hela dagarna, men jag försöker verkligen skaffa ett jobb, jag är inne på olika jobbsökarsidor och letar jobb varje dag, sen har jag skaffat behörighet till olika utbildningar, jag är villig att vara med på vilka åtgärder som helst som AF skulle säga åt mig att göra utom att gå en av deras utbildningar då det bara är industri- bygg- och el-utbildningar.