Inlägg från: Anonym (jobbigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jobbigt)

Är det rimligt av arbetsförmedlingen?

Låter jobbigt att tvingas in på en utbildning du har noll intresse av, ej tänker gå klart och ej vill jobba med i framtiden. Men samtidigt är det väl ingen massiv uppoffring att bara göra det i ett halvår för att få dina pengar och sedan kunna gå vidare till en utbildning du faktiskt vill ha? Under tiden får du fortsätta söka jobb och hittar du något kan du hoppa av ännu tidigare. 

Försök tänka positivt kring det hela för det kommer påverka din upplevelse. Om du bara tänker på allt negativt kommer det bli hemskt. Men fokusera på ditt mål och se det som en möjlighet att ha en sysselsättning varje dag, nya kurskamrater att träffa, nya saker att lära dig och en möjlighet att stanna insatt i pluggandet till du kommer in på din valda utbildning. Det är bara ett halvår, det kommer flyga förbi. 

Jag förstår att du kanske hellre vill ha praktik men tyvärr är det ju upp till din handläggare. Det är även sannolikt att det inte ens finns praktikplats för dig, under pandemin har det blivit extremt snålt med sånt. 

Vill bara säga att det är starkt jobbat av dig att ha pluggat upp dina betyg och nu hittat högskoleutbildningar du vill ha och strävar efter. Känn dig stolt över var du kommit och fastna inte i för negativt tänk över ett ynka halvår i ditt liv. Du har förmodligen kämpat mycket längre än så i mycket jobbigare omständigheter. Det kommer gå bra. 

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 15:12:04 följande:
    Ett busskort här kostar typ 1800 kr eftersom jag inte kommer plugga i min egen kommun utan måste åka 14 mil tur och retur varje dag, det är väldigt mycket pengar för en arbetssökande. Men tjänar man typ 400000 kr/mån så är det väl småpengar antar jag?
    Man kan få extra pengar av CSN om man har väldigt lång resväg till skolan och måste betala mycket. 

Men ett busskort för 1800 kr för studenter? Är du säker? Var i Sverige kostar ett rabatterat busskort så mycket?
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 15:47:26 följande:
    Tack för att du förstår vad jag menar och tack för dina fina ord på slutet :)
    Ja, när man ser det så blir det nog lite lättare att härda ut... 
    Anonym (jobbigt) skrev 2021-12-31 15:33:03 följande:
    Man kan få extra pengar av CSN om man har väldigt lång resväg till skolan och måste betala mycket. 

Men ett busskort för 1800 kr för studenter? Är du säker? Var i Sverige kostar ett rabatterat busskort så mycket?
    Jag vet inte om jag ses som studerande när jag läser via AF, vet du hur det är?

Jag skulle behöva köpa länskort och jag är över 26 år så om jag inte är student blev det 1607kr eller 2090kr, jag vet inte riktigt vilken tabell jag ska kolla på :D

www.dalatrafik.se/biljetter/res-ofta/periodkort/
    Hm har faktiskt inte koll på vad som gäller när man studerar via AF men du kan väl maila din kontakt och fråga? Det står på dalatrafiks hemsida att "Studerande som fyllt 26 år, får köpa periodkort för samma pris som ungdomar 20-25 år. Detta gäller om du studerar på universitet, högskola eller annan studiemedelsberättigad vuxenutbildning.Om man läser på SFI eller andra utbildningar som inte ger rätt till studiemedel får man ingen studentrabatt på våra periodkort."

Blir din utbildning studiemedelsberättigad? Jag tänker att om det skulle vara så att det inte gäller borde väl ändå AF ha något sorts extra bidrag för detsamma? Prata med din kontaktperson så du vet, ingen anledning att gå runt och känna ångest för något som kanske inte stämmer. 
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (. 2) skrev 2022-01-01 16:12:42 följande:
    Arbetsmarknadsutbildningar räknas inte som studier utan arbetsmarknadsåtgärd. Går man en sådan utbildning räknas man således inte som student och får inga studentrabatter.

I Västra Götaland kostar ett periodkort i zon ABC 1825 för vuxen och 1375 för ungdom/studenter.

14 mil är rätt ordinär resväg här och inte speciellt långt. Jag brukar säga att det är tre gånger så långt i  Västra Götalands kollektivtrafik  och tre gånger så dyrt men tar samma tid jämfört med Stockholms kollektivtrafik.
    Vet du om man kan få något liknande tillägg från AF isåfall? Känns konstigt att personerna plötsligt ska tvingas lägga ut tusentals extra i pengar för resväg och sedan litteratur ovanpå det för samma pengar de levt på innan?
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (dollar) skrev 2022-01-02 15:14:30 följande:
    Arbetslöshetsersättningen betalas med skattemedel = bidrag.

Att en mindre del av ersättningen betalas av medlemmarnas egenavgifter förändrar inte den saken.
    www.tco.se/tco-bloggar/bloggare/mats-essemyr/a-kassan-och-sjukforsakringen-ar-inga-bidrag/

Att något betalas med skattemedel gör det väl knappast till ett bidrag, då skulle man säga att alla som arbetar inom skattefinansierad vård bidragstagare enligt dig eller?
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-02 18:21:13 följande:
    Det där är ju en partsinlaga från TCO. Källkritik, någon..?

Jag tycker att vi skulle göra som i Norge, där de för några år sedan tog bort alla olika bidrag, och ALLA får ett och samma som heter "kontantstötte" när de är arbetslösa eller under utredning, arbetsmarknadsutbildning eller rehabilitering. Detta bidrag är - rätta mig om jag har fel - även lika för alla. Vilket är rättvist. 

I Sverige kan människor hoppa mellan olika former av bidrag - sjukkassa, A-kassa, aktivitetsersättning, föräldrapenning, VABB - i många år, som fortfarande baseras på lönen de hade för länge sedan. Så att personer som går en arbetsmarknadsutbildning t.ex., får ut belopp som skiljer flera tusen kronor i månaden, fast de är där lika långa dagar och gör samma saker. Det kan ju inte heller vara rimligt. 
    En A-kassaexpert som skriver ett inlägg på en hemsida för en organisation med 12 fackförbund användes som källa för något gällande a-kassa, vad är problemet? Personligen bryr jag mig inte vad man kallar det. Bidrag är inget fult eller smutsigt. Även om jag förstår varför vissa vill säga att det inte är ett bidrag när man ser en tråd som denna full av klassförakt och bidragstagarförakt. 
Svar på tråden Är det rimligt av arbetsförmedlingen?