• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Symetrical
    Rosen3 skrev 2022-04-03 07:15:15 följande:

Hej!

Vi fick precis MA (missed abortion) i vecka 12 där barnet hade slutat växa i v 6. Nu har jag fått en blödning så väntar bara på att allt ska komma ut och sedan ska vi försöka igen. Vi blev såklart väldigt ledsna och vi skulle snart berätta :( Vi har inga barn sedan tidigare så det är första. 

Det är bara att försöka komma igen och hoppas på att kroppen återhämtar sig fort. Vi hoppas på en 2023-bebis istället :) 

Så jobbigt med ma :-/ Också fått ett sånt en gång. Fick dock reda på det i v 8, så slapp gå med det alltför länge. 
    Hoppas att det tar sig fort för dig! jag blev gravid två månader efter
    Här är det mest jag som planerar bebis 2023 ;-P Dock fått med mig mannen på en blir det så blir det-nivå. Tror äl inföll inatt, så borde ha bim 13-14/4 (hade bara 10 dagars lutealfas förra cykeln, som var den första efter spiraluttag så räknar med samma nu). Skulle det bli bebis nu blir bf 25/12 men jag har gått över med de andra barnen, så räknar stenhårt med det :-P
  • Rosen3
    Symetrical skrev 2022-04-03 07:24:21 följande:
    Så jobbigt med ma :-/ Också fått ett sånt en gång. Fick dock reda på det i v 8, så slapp gå med det alltför länge. 
    Hoppas att det tar sig fort för dig! jag blev gravid två månader efter
    Här är det mest jag som planerar bebis 2023 ;-P Dock fått med mig mannen på en blir det så blir det-nivå. Tror äl inföll inatt, så borde ha bim 13-14/4 (hade bara 10 dagars lutealfas förra cykeln, som var den första efter spiraluttag så räknar med samma nu). Skulle det bli bebis nu blir bf 25/12 men jag har gått över med de andra barnen, så räknar stenhårt med det :-P

Ja väldigt jobbigt, alla förväntningar och planer. Jobbigast är nog när vänner oxå får barn och man själv får detta besked. Men men, sörja och sen komma igen. Kommer nog kännas bättre för varje dag som går. Försöker intala mig att det inte var meningen och att det var nog fel. Synd bara som du säger att det gått så långt. Nästa gång kommer jag göra ett extra tidigt ultraljud kring v 8 så man inte går så länge även om det kan hända mycket på några veckor. Blödde du mycket/länge efter missfallet?

Ja, vi hoppas med att det går fort sålänge det känns bra och man landat i allt. Skönt att det ändå gick fort för dig! Och lycka till med dem nya planerna med bebis 2023! Hoppas vi kan följas åt på samma bana :)

• Symetrical
    Rosen3 skrev 2022-04-03 17:30:27 följande:

Ja väldigt jobbigt, alla förväntningar och planer. Jobbigast är nog när vänner oxå får barn och man själv får detta besked. Men men, sörja och sen komma igen. Kommer nog kännas bättre för varje dag som går. Försöker intala mig att det inte var meningen och att det var nog fel. Synd bara som du säger att det gått så långt. Nästa gång kommer jag göra ett extra tidigt ultraljud kring v 8 så man inte går så länge även om det kan hända mycket på några veckor. Blödde du mycket/länge efter missfallet?

Ja, vi hoppas med att det går fort sålänge det känns bra och man landat i allt. Skönt att det ändå gick fort för dig! Och lycka till med dem nya planerna med bebis 2023! Hoppas vi kan följas åt på samma bana :)

Låter klokt! Tidigt mf lättar ändå på oron lite, skulle jag säga :)
    Nej, jag blödde mycket 2-3 dagar, sen bara lite några dagar till, så inte mycket mer än en vanlig mens.

Ja, det vore kul! Jag tempar, så får se om tempen stiger imorgon. I såna fall får jag ett kvitto på att ägget faktiskt släppt Drömmer
  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-03-30 17:56:23 följande:

Okej men lite extra vitaminer är alltid bra! 

ooohhh tempdip, det gillar vi! Vad skönt för dig, då verkar det ju absolut stå rätt till i kroppen ändå!

Åh hur överlever ni med deo utan aluminium? Jag har sådana problem med det! Jag har köpt på mig sjukt mycket olika deodoranter utan aluminium det senaste halvåret för jag tänkte precis som du sluta med det. Men alltså SÅ FORT jag slutar använda mina gamla deos med aluminium så svettas jag som en gris under armhålorna. Har alltid haft problem med svettningar och speciellt från armhålorna, får lökringar jätteenkelt och det skäms jag väldigt mycket över så jag har endast tröjor i de färger (hehe typ svart) där man inte ser lökringar så tydligt? Så jag har gett upp detta precis nyligen, fick hem 2 deos utan alu för 2 veckorsedan men jag känner hur svetten tränger igenom på jobbet och känner doften konstant. Hört att det kan vara en invänjningsperiod men hur lång tid ska man behöva stå ut? :(

Ja det är en vanesak, deodoranter utan aluminium hjälper inte så mycket mot själva svetten utan mer att man inte luktar. Så kan inte säga att jag hittat bästa deodoranten eller att det funkar 100%.

Man får badda med papper under dagen ifall man svettats mycket. Jag jobbar ju en del hemifrån också så då är det inte så noga de dagarna. Men det blir ju såklart att man klär sig i lössittande plagg och i svart eller vitt men inte i grått :D Vilket var så jag redan brukade klä mig. Det hjälper ju att veta att det är bra för kroppen att undvika aluminium de dagarna man svettas lite extra haha...
  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-04-02 08:01:45 följande:
    En liten oro från min sida är bara att min kille kommer känna sån press att han inte kommer lyckas komma i mig kring ägglossning, jag hoppas verkligen inte det blir så. Men det har hänt förr när han känt sig stressad. Det är dock ingenting jag har nämnt för honom för då tror jag att han skulle bli ännu mer stressad av att jag tror det hehe. Jag kommer inte heller säga när ägglossningen närmar sig, jag kommer bara ta eget initiativ till sex då och se till att vi prickar in några bra dagar innan/under ÄL.
    Har samma oro som dig, plus att vi har lite ombytta könsroller i vår relation. Jag är den med störst sexlust och som tar initiativ flest gånger. Sen är det 50/50 vem som kommer och förut har det ju inte spelat någon roll men nu kommer det att göra det. 

Ser fram emot oskyddat och att inte behöva oroa sig, men inte produktions-sexet som känns ganska oundvikligt om det inte tar sig på de första försöken. Tänk så mycket man oroat sig för att man kan bli gravid så lätt när man inte försöker och kör oskyddat och sen när man försöker ja då är det plötsligt några dagar eller till och med timmar när det gäller :O
  • Symetrical
    Symetrical skrev 2022-04-03 18:27:03 följande:
    Låter klokt! Tidigt mf lättar ändå på oron lite, skulle jag säga :)
    Nej, jag blödde mycket 2-3 dagar, sen bara lite några dagar till, så inte mycket mer än en vanlig mens.

Ja, det vore kul! Jag tempar, så får se om tempen stiger imorgon. I såna fall får jag ett kvitto på att ägget faktiskt släppt Drömmer
    Menade ju såklart tidigt ul XD
  • Anonym (Inor)

Hej! 

Jag hoppar också in här. Jag är 24år, min sambo närmar sig 30 & haft barnlängtan länge. Jag har aldrig riktigt längtat men nu det senaste tänker jag på det hela tiden och känner mig så redo.

Jag slutade med ppiller i höstas och i början skyddade vi oss och/eller försökte undvika ägglossning då jag ville att kroppen skulle komma igång ordentligt & det verkar den nu ha gjort så nu har vi kört på som vanligt när vi känt för det. Det har ju dock inte tagit sig så nu ska vi försöka pricka ägglossning & försöka lite mer aktivt. Är så spänd men lite nervös med och tiden går så långsamt känns det som. 

Om man väl fått mens vill man bara börja om men det går så segt? Jag har ganska lång cykel också. Enligt appen jag kör med ska jag ha ägglossning runt 11 april så vi lär väl mysa varannan dag veckan innan & efter & hoppas på det bästa :) 

Kul att följas åt!

• Symetrical
    Anonym (Inor) skrev 2022-04-04 14:03:27 följande:

Hej! 

Jag hoppar också in här. Jag är 24år, min sambo närmar sig 30 & haft barnlängtan länge. Jag har aldrig riktigt längtat men nu det senaste tänker jag på det hela tiden och känner mig så redo.

Jag slutade med ppiller i höstas och i början skyddade vi oss och/eller försökte undvika ägglossning då jag ville att kroppen skulle komma igång ordentligt & det verkar den nu ha gjort så nu har vi kört på som vanligt när vi känt för det. Det har ju dock inte tagit sig så nu ska vi försöka pricka ägglossning & försöka lite mer aktivt. Är så spänd men lite nervös med och tiden går så långsamt känns det som. 

Om man väl fått mens vill man bara börja om men det går så segt? Jag har ganska lång cykel också. Enligt appen jag kör med ska jag ha ägglossning runt 11 april så vi lär väl mysa varannan dag veckan innan & efter & hoppas på det bästa :) 

Kul att följas åt!

Vad spännande! Skrattande
    Kommer du ta ältest eller tempa för att kartlägga exakt när äl sker? Har man lång cykel kan det ju vara ganska svårt att veta annars :)

• Anonym (Inor)
    Symetrical skrev 2022-04-04 14:28:28 följande:

Vad spännande! Skrattande
    Kommer du ta ältest eller tempa för att kartlägga exakt när äl sker? Har man lång cykel kan det ju vara ganska svårt att veta annars :)

Har inte tänkt till en början att göra det men det kan ändra sig längs vägen Glad  Vill inte att det ska bli ?för krystat? heller men vi får se om vi kör med test om vi märker att det behövs! 
  • Anonym (Syskonförsök)

Hej! Hoppar in i tråden då jag och sambon önskar syskon tätt! Vi är 35 respektive 40, så därför vill vi inte vänta för länge med att förhoppningsvis kunna ge vår son ett syskon! Jag ammar dock fortfarande så har inte fått tillbaka varken mens eller ägglossning ännu, så vet ej när vi kan börja försöka men blir spännande att följa Er andra och hoppas på många plus och 2023 bebisar <3 
    Kram och Lycka Till Alla 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023