• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Bruno97

Jag blev sjuk i söndags väldig hög feber och hosta samt förkylning.

Jag fick min mens i tisdags fast jag ska ha den på söndag. Men något och också reagera på var att mensen bara varande 3 1/2 dag (Tis ons Tors och morgonen av fre). Började då fundera på hur mkt en influensa kan påverka mensen? Har aldrig haft så här kort tidigare eller fått tidigare då jag ofta har regelbundet. 

någon som har ta kunskaper om detta? är De influensan som bråkar med mig eller är det ett tecken eller kan de bara helt plötsligt bli oregelbundet?

• Anonym (F)
    19977 skrev 2022-04-23 09:28:41 följande:
    Grattis Solnel! Så himla roligt! Uppdatera gärna hur det går med besök hos barnmorska och ditt mående framöver! :D

Och välkomna hit till er nya! Kul att läsa om alla andras livssituationer och planer!

Jag håller just nu på att spekulera kring mina chanser att det tar sig denna omgång. Har inte så höga förhoppningar då jag tror att jag hade ÄL i onsdags (CD15), och då fick vi inte till ett fullbordat samlag pga sambon jobbade sent och var för trött för att avsluta. :(
    Blir lite osäker gällande temphöjningen efter onsdagen dock (CD15). fick en tydlig tempökning idag CD18 som om ÄL inträffade CD17 istället. Men är helt ?torr? vad gäller fertilt sekret sedan CD15 så jag tror att ÄL inträffade då, hade även lite känningar i livmodern CD15/16, så gårdagens försök på CD17 var nog för sent ute. Vad tror ni? Jag hoppas att simmarna från CD13 överlevde tills dess att ÄL ägde rum haha. Är så himla besviken över att vi inte fick till det ordentligt på CD15, det var ju helt klart den mest optimala dagen denna cykel tror jag. :(

Det kan inte ha varit ägglossning CD 16-17? Går ju såklart aldrig att vara säker men i Flo så räknar den ut att ägglossning är dagen då temphöjningen skett eller dagen efter ett posit ÄL-test. Sen kan ju spermier leva i 4-5 dagar osv osv :D

Vi är i motsatt situation eller hur man ska säga. Råkade vara väldigt sugen CD7 och vi hade fullbordat samlag då. Det är alltså 2-3 dagar innan mitt fertila fönster var beräknat i appen, dvs CD14. Men sen kom jag på att jag har haft ÄL CD11-12 ibland? 

Tog ett negativt ÄL-test igår men idag CD12 var det väldigt positivt? Alltså att teststrecket nästan är starkare än kontroll-linjen. Lite läskigt är det! Men har inte haft någon temphöjning eller tempdrop än. 

• 19977

#271 Bruno97
    Hm, vad märkligt. Min mens har aldrig kommit så tidigt pga att jag varit sjuk, men menscykeln och immunförsvaret hänger väl absolut ihop så det är säkert inte omöjligt.
    Det finns inte en chans att du kan vara gravid då? Och att blödningen var en inplantationsblödning? Eller var det väldigt mycket blod? Vet inte hur mycket man blöder vid en eventuell implantation men det borde väl inte vara så mycket antar jag.

#272 Anonym (F)
    Jo det kan ju ha varit ägglossning CD16-17 också. Hmm? Jag har tolkat det som att ägglossning sker dagen innan temphöjning, men det kanske inte alltid stämmer. Jaja, tiden får väl utvisa om det tog sig eller inte hehe. Undrar om tiden kommer gå långsamt nu mellan ÄL och BIM haha.

Ja om du har ÄL CD11 så är ju fullbordat samlag CD7 lite risky ;) men får du inte ÄL förrän CD14 så känns det som att det inte kan ta sig. Jag har aldrig tagit ÄL-sticka men brukar det inte visa positivt 1-2 dagar innan ÄL inträffar?

• aprildag

Hej!

Följt tråden nu på avstånd då vi planerat en bebis 2023 (har en son som föddes i mars förra året). Tog ett tag för mensen att komma tillbaka efter amning, men har nu haft två menscykler (tredje nu) och tror att ägglossningen blev flyttad senare även denna gång. Vi försökte nu i april och hade sex senast förra helgen, strax innan min ägglossning (som borde varit i tisdags baserat på sekret, tempning bara att glömma då jag haft feber i veckan). Nu känns det som att det stramar där nere och tempen är fortsatt högre än normalt (och högre än jag brukar ha under lutealfasen), tror att antingen är jag inte frisk än eller så kan det vara tecken på att det tog sig denna gång! Gjorde även ett supertidigt test idag (vet att man inte borde testa så tidigt), och något tycker jag mig se (men det är för tidigt för att säga)?

Får se hur de närmaste två veckorna kommer att se ut!

• Bruno97
    19977 skrev 2022-04-23 15:01:04 följande:

#271 Bruno97
    Hm, vad märkligt. Min mens har aldrig kommit så tidigt pga att jag varit sjuk, men menscykeln och immunförsvaret hänger väl absolut ihop så det är säkert inte omöjligt.
    Det finns inte en chans att du kan vara gravid då? Och att blödningen var en inplantationsblödning? Eller var det väldigt mycket blod? Vet inte hur mycket man blöder vid en eventuell implantation men det borde väl inte vara så mycket antar jag.

#272 Anonym (F)
    Jo det kan ju ha varit ägglossning CD16-17 också. Hmm? Jag har tolkat det som att ägglossning sker dagen innan temphöjning, men det kanske inte alltid stämmer. Jaja, tiden får väl utvisa om det tog sig eller inte hehe. Undrar om tiden kommer gå långsamt nu mellan ÄL och BIM haha.

Ja om du har ÄL CD11 så är ju fullbordat samlag CD7 lite risky ;) men får du inte ÄL förrän CD14 så känns det som att det inte kan ta sig. Jag har aldrig tagit ÄL-sticka men brukar det inte visa positivt 1-2 dagar innan ÄL inträffar?

Tycker de är så svårt att veta med det. Tycker de står så olika på olika sidor om man kan ha mycket eller lite om de är en inplantationsblödning? någon som har bra erfarenhet om det?

jag hade ganska mycket men inte jämfört med tidigare gånger. Hm ingen aning. men avvaktar lite och ser om andra symtom kommer eller till nästa mens om de kommer eller inte. 
  • Anonym (Inor)

Jag har beräknad mens imorgon enligt appen, vi har haft samlag kring de dagarna jag tror jag har ÄL men svårt att veta då jag har lång cykel & några dagar oregelbunden. Min tanke har varit om det inte tar sig nu att försöka nästa gång i juli Eller Augusti istället, men vi får se. Men tror jag behöver ta till ÄL-test isåfall då jag verkligen känner noll när jag har ÄL. Totalt har vi haft oskyddat sen typ november så börjar ju noja lite?.

• Anonym (F)
    19977 skrev 2022-04-23 15:01:04 följande:

#271 Bruno97

#272 Anonym (F)

Nu känner jag mig hyfsat lugn, ingen tempökning hittills. Det kan vara som du säger att det visade positivt 2 dagar innan och då borde det vara lugnt :) Får se om det ens blev någon ÄL denna månad så mycket som jag stressat, det har varit mycket på jobbet, renovering och annat privat. Såg mina Valborg och sommarplaner rasa samman men nu känns det lite bättre haha. Även om vi såklart är beredda på att blir det bebis tidigare så blir det :)
  • Anonym (F)
    Anonym (Inor) skrev 2022-04-25 15:38:34 följande:

Jag har beräknad mens imorgon enligt appen, vi har haft samlag kring de dagarna jag tror jag har ÄL men svårt att veta då jag har lång cykel & några dagar oregelbunden. Min tanke har varit om det inte tar sig nu att försöka nästa gång i juli Eller Augusti istället, men vi får se. Men tror jag behöver ta till ÄL-test isåfall då jag verkligen känner noll när jag har ÄL. Totalt har vi haft oskyddat sen typ november så börjar ju noja lite?.

Finns det någon anledning till att ni kommer vänta tills juli istället? :)
  • Anonym (Inor)
    Anonym (F) skrev 2022-04-25 16:58:24 följande:
    Finns det någon anledning till att ni kommer vänta tills juli istället? :)
    Egentligen kanske inte. Har bara fått för mig att jag inte vill va så ny-gravid mitt under semestern om jag får välja haha.. Men händer det så händer det liksom!
  • Anonym (F)
    Anonym (Inor) skrev 2022-04-26 13:16:04 följande:
    Egentligen kanske inte. Har bara fått för mig att jag inte vill va så ny-gravid mitt under semestern om jag får välja haha.. Men händer det så händer det liksom!
    Ok :) Vart bara nyfiken, men jag håller med dig. Är nog lite så vi tänker också.
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023