• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • 19977

Åh vad kul med så många nya i tråden!!! Välkomna hit!! :D

anonym23: jag förstår ditt dilemma med om ni ska börja nu eller inte pga jobb, men jag tror verkligen att man kan ångra sig om man avvaktar med barn pga jobbet. Har en manlig kollega som är 45, hans fru detsamma. De båda prioriterade jobb de första 10 åren de var tillsammans och nu ångrar han sig sååå mycket då han gärna hade kunnat bilda en stor familj men det funkar inte för dom.
    Nu kanske ni inte har tänkt vänta i 10 år iförsig hehe? Men jobb kommer och går, och man kommer aldrig bli tackad för att man prioriterar jobbet i längden. En sak man ångrar när man ligger på dödsbädden är att man prioriterade jobb före familjen sägs det ju.
    Jag hade kört på ändå om jag var du, om du ändå kan tänka dig ett barn nu! det kanske tar jättelång tid att bli med barn och då är det ju bra ju tidigare ni börjar försöka! Sen är det kanske värt att vänta någon extra månad hit eller dit om man vill hinna jobba upp SGI eller hinna få ett jobberbjudande också så klart, men jag vet många på jobbet som börjat sin anställning när de varit gravida mer än 4 månader utan några konstigheter. Vet även män som börjat på jobbet och sedan direkt ansökt om föräldraledighet i flera månader. Men det är klart att det vore tråkigt om man berättar om sin graviditet och så får man inte jobbet, alternativt om man har provanställning och de inte låter anställningen löpa vidare pga en graviditet.? Svårt det där! Men hur som helst så tycker jag att du ska joina oss andra i tråden och köra nu på denna ÄL! :D Du behöver ju inte berätta att du är gravid till en arbetsgivare förrän typ 2 månader innan beräknad födsel egentligen om jag minns det rätt. Men man kanske vill vara schysst och berätta det i god tid såklart. Men jag hade nog inte sagt att jag var gravid om jag fick ett jobberbjudande beroende på hur långt gången jag var.

• Anonym (F)

Kan ju bara tala för mig själv och har inte direkt facit i hand. Kanske kommer ångra mig på min dödsbädd att jag inte skaffade fler barn eller började tidigare :D

Men för min och min partners del har det varit superviktigt med en bra utbildning, fast anställning och trygg bostad innan vi skaffar barn. Sen är det svårare att få drömjobbet och spara till en villa efter man har fått barn eftersom man har mindre tid, ork och större utgifter. Vi båda har haft jättebra uppväxter men vi har även sett våra föräldrar kämpa ekonomiskt och det är något som motiverat oss båda att ekonomin ska vara stabil i våra framtida barns uppväxt. 

Sen har vi ju den klassiska kvinnofällan som kan vara bra att vara medveten om och prata om hemma. Kan vara bra att ha koll på vad som gäller angående tex SGI och pension när föräldraledigheten inte är 50/50. Vad som händer om man inte har jobb eller inte har fast anställning. Provanställning kan ju vara vanligt när man precis bytt till ett nytt jobb, vilka rättigheter har man som anställd under den tiden? 

Vi går emot osäkra perioder med högre priser och högre räntor så det är ännu viktigare nu att man har allt på det torra :) 

• Solnel

Hej hörrni! 

Jag planerade också barn 2023 men har faktiskt redan blivit gravid! Är i vecka 5 just nu så planerat BF slutet på december! Blir ju ev ett 2023 barn ändå för min del. Vi försökte i april fast vi tänkte vänta lite till då jag inte trodde jag skulle bli gravid direkt haha men då råkar man ju bli det! 

• Anonym (Anonym23)

Tusen tack för input! 

Jag och sambon har försökt sedan november men nu har förutsättningarna för att bli gravid ökat eftersom jag opererat bort ett myom. Jag vet dock inte om det var myomet som gjort att jag inte blivit gravid sedan november, men barnmorskan trodde det.

Just nu har jag fast tjänst och har arbetat upp en SGI som är skyddad under mina studier. Som jag förstått det så är min SGI fortsatt skyddad när jag bytt jobb, om det gått mindre än 3 månader mellan gamla jobbet och nya. Så SGIn är ju skyddad. Jag har ägglossning typ idag men är fortfarande osäker om vi ska vänta några månader. Vi kommer iaf börja försöka i sommar igen om vi tar en paus nu.

• Elina24
    Solnel skrev 2022-04-21 12:52:23 följande:

Hej hörrni! 

Jag planerade också barn 2023 men har faktiskt redan blivit gravid! Är i vecka 5 just nu så planerat BF slutet på december! Blir ju ev ett 2023 barn ändå för min del. Vi försökte i april fast vi tänkte vänta lite till då jag inte trodde jag skulle bli gravid direkt haha men då råkar man ju bli det! 

Grattis! Solig 
  • Esther13

Hejhej,

jag hoppar in här också med målet att få barn 2023. Jag och min fästman, båda 25, har varit tillsammans i 5 år och tog ut spiralen i januari för att börja försöka nu på vårkanten.

Jag har haft ÄL i veckan och har BIM den 5/5. Det är vårt 2:a försök, vi gjorde första i mars. Jag hade ÄL och mens regelbundet direkt efter spiralen, så vi började så snart vi kunde. 

Håller tummar och tår för oss alla Hjärta

28/4 Blåbärsskogen (1:a "försöket", 1:a barnet) 
    5/5 Esther13 (2:a försöket, 1:a barnet)
    6/5 19977 (1:a försöket, 1:a barnet)
    12/5 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    20/5 amandakollb (inget försök denna omgång, 2a barnet). 

• Symetrical
    Solnel skrev 2022-04-21 12:52:23 följande:

Hej hörrni! 

Wohoo!! Stort grattis! Först ut i tråden Gravid
  • Anonym (Trean)

???????? Kul tråd! Alltid roligt att följas åt med någon/några när ingen i närheten planerar barn. 

Jag är 34 år och i färd med att dra igång bebisverkstaden för trean och slutade därför med piller i helgen. Så för tillfället går jag igenom min pillermens och hoppas att min kropp ställer om sig snabbt och återgår till min normala cykel, extremt förutsägbar cykel.

Jag har ätit p-piller kortare perioder under knappt 2 års tid pga extremt långdistansförhållsnde (brasilien, äntligen är över!!) så har gått av och på flera ggr tidigare utan problem (ägglossning/reguljär mens inom 1 mån). Om allt går som vanligt bör jag då ha ÄL i i slutet av april/början av maj. Förhoppningsvis går det lika smidigt denna gång ????

I övrigt har vi båda fasta jobb, villa, volvo och vovve. jag har två söner sedan tidigare (8 & 5 år) och hoppas därför sådär lite i smyg  på en dotter (även om jag såklart även blir glad av en till son). Det blir dock mannens (36 år) första biologiska barn och han är OTROLIGT peppad (och nervös). ???? 

• Anonym (Trean)
    Anonym (Trean) skrev 2022-04-22 06:50:37 följande:

???????? Kul tråd! Alltid roligt att följas åt med någon/några när ingen i närheten planerar barn. 

Jag är 34 år och i färd med att dra igång bebisverkstaden för trean och slutade därför med piller i helgen. Så för tillfället går jag igenom min pillermens och hoppas att min kropp ställer om sig snabbt och återgår till min normala cykel, extremt förutsägbar cykel.

Jag har ätit p-piller kortare perioder under knappt 2 års tid pga extremt långdistansförhållsnde (brasilien, äntligen är över!!) så har gått av och på flera ggr tidigare utan problem (ägglossning/reguljär mens inom 1 mån). Om allt går som vanligt bör jag då ha ÄL i i slutet av april/början av maj. Förhoppningsvis går det lika smidigt denna gång ????

I övrigt har vi båda fasta jobb, villa, volvo och vovve. jag har två söner sedan tidigare (8 & 5 år) och hoppas därför sådär lite i smyg  på en dotter (även om jag såklart även blir glad av en till son). Det blir dock mannens (36 år) första biologiska barn och han är OTROLIGT peppad (och nervös). ???? 

? ska såklart inte vara en massa frågetecken i mitt inlägg. verkar som att alla smileys konverterades till ?????? Hahahahah ber om ursäkt för detta.
  • 19977

Grattis Solnel! Så himla roligt! Uppdatera gärna hur det går med besök hos barnmorska och ditt mående framöver! :D

Och välkomna hit till er nya! Kul att läsa om alla andras livssituationer och planer!

Jag håller just nu på att spekulera kring mina chanser att det tar sig denna omgång. Har inte så höga förhoppningar då jag tror att jag hade ÄL i onsdags (CD15), och då fick vi inte till ett fullbordat samlag pga sambon jobbade sent och var för trött för att avsluta. :(
    Blir lite osäker gällande temphöjningen efter onsdagen dock (CD15). fick en tydlig tempökning idag CD18 som om ÄL inträffade CD17 istället. Men är helt ?torr? vad gäller fertilt sekret sedan CD15 så jag tror att ÄL inträffade då, hade även lite känningar i livmodern CD15/16, så gårdagens försök på CD17 var nog för sent ute. Vad tror ni? Jag hoppas att simmarna från CD13 överlevde tills dess att ÄL ägde rum haha. Är så himla besviken över att vi inte fick till det ordentligt på CD15, det var ju helt klart den mest optimala dagen denna cykel tror jag. :(
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023