• MariaBruderud

Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?

Länder kommer översvämmas, folk kommer dö. Isbjörnar utrotas. Och så gnäller folk i hus på att de måste ha på sig extra sockor och inte kan dammsuga varje dag.

Här kommer några tips på hur ni håller er varma och elräkningen nere.

1. Ha sockor

2. Samsov med barnen under kallare perioder

3. Ha inte tusen olika inredningslampor tända i alla rum

Ge era bästa tips så de slutar gnälla här:

• Svar på tråden Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?
  • Linnie
    Anonym (norra norrland) skrev 2021-12-08 10:50:23 följande:
    Några timmars ljus? Vilken lyx. Jag bor i höjd med Karesuando och här får vi inte sol igen förrän i januari. Den 8e januari får vi 54 minuter sol.  

Jag har förvisso indragen el, men använder den inte överdrivet till lampor då jag föredrar mörker och annat slags ljus. Tänd brasa, värme- och stearinljus fria eller i lyktor. Jag har till exempel inte en enda lampa tänd nu, bara ljuset från datorn. Jo, förresten, stjärnan i fönstret i vardagsrummet är tänt också.
    Avundsjuk. Gissar att du kan gå ut under klara nätter, sätta dej på trappan/altanen med en kopp varmt te och få se äkta norrsken? 

Härligt!

Och uppleva twilightljus under dagar när solen inte orkar ända upp? Sådant där rosa skymningssken på dagen?

Jag skulle vilja åka så långt upp. Åre, Ånge och Ö-vik har jag varit i (vet inte vilken av orterna som ligger högst upp), men det verkar inte vara tillräckligt långt upp för lite norrsken annat än under speciella omständigheter (som jag aldrig fått se)? 

Själv gick jag en promenix igår natt i min Sthlmsförort, det var -17 ute och jag fick se den mest stjärnklara natten som jag någonsin sett där tror jag. Kunde se de tre vise männen svagt och Karlavagnen. Inte ofta det är så stjärnklart fast jag ändå bor liiite utanför den helt ihopklumpade, ljuspollutionerade staden.
    Det var häftigt men går inte att jämföra med på landet. Hos min mamma fick jag se en helt underbar natthimmel förra julen. Stjärnor som omöjligt går att se i Stockholmsområdet var starkt lysande, så häftigt och helt underbart vackert!
    Hade det inte varit så kallt hade jag gärna legat under stjärnorna och bara tittat på universums skönhet : )
  • Linnie
    Anonym (Brain) skrev 2021-12-08 17:56:04 följande:
    No shit Sherlock! Hört talas om att klimatet går i olika cykler också, och påverkas mest av solen!?

Så denna koldioxid påverkar inte som foliehattarna ger sken av. Det blir snart kallare!
    Ja det går i cykler på tiotusentals år.

Det började däremot gå så inåt helvete fort efter industrialiseringens början. Sedan efter 40/50/60-talet när man inte hade kunskap och sprutade gift och förstörde jorden på andra sätt så gick det ännu fortare.
    Kolla statistik på hur snabbt det gått tidigare med tusentals år emellan och jämför det med hur fort uppvärmningen skett sedan vi började ta upp olja, flyga tusentals rutter med flyg varje dag, köra en miljard bilar varje dag, spruta gift över grödor och tillverka all elektronik bla (och är tämligen säker på att jag inte ens radat upp det mest förstörande för vår jord.)

Att uppvärmningen tagit ett avstickarspår och gått åt helvete för fort de senaste hundra åren kan inte ens undgå dej när du tar dej en titt på statistik över jordens uppvärmning.
  • Anonym (Brain)
    Linnie skrev 2021-12-09 04:07:50 följande:

Ja det går i cykler på tiotusentals år.

Det började däremot gå så inåt helvete fort efter industrialiseringens början. Sedan efter 40/50/60-talet när man inte hade kunskap och sprutade gift och förstörde jorden på andra sätt så gick det ännu fortare.

Kolla statistik på hur snabbt det gått tidigare med tusentals år emellan och jämför det med hur fort uppvärmningen skett sedan vi började ta upp olja, flyga tusentals rutter med flyg varje dag, köra en miljard bilar varje dag, spruta gift över grödor och tillverka all elektronik bla (och är tämligen säker på att jag inte ens radat upp det mest förstörande för vår jord.)

Att uppvärmningen tagit ett avstickarspår och gått åt helvete för fort de senaste hundra åren kan inte ens undgå dej när du tar dej en titt på statistik över jordens uppvärmning.

Nej det är solen som styr detta.

Nu har vi 400 ppm koldioxid, och under dinosauriernas tid 7000 ppm koldioxid, fast då fanns det inga fossila bränslen.
  • Anonym (Lol)

Ja gud, tänk på isbjörnarna! Säg åt politikerna att sluta nödelda i oljekraftverken pga elbrist som de själva skapade, jättedåligt för klimatet ju!

^Möjligen ett större problem än att arbetarklassen "gnäller" på hutlösa elpriser, men vems felet var från början bryr du dig kanske inte om.

• Anonym (El-lisa)

Nja.

Men folk generellt gör av med en väldig massa el i onödan. Det provocerar mig faktiskt när andra gnäller över elräkningen och samtidigt gör av med en massa el i onödan. Elljusstakar gör inte så mycket till eller från. Det är vad vi har för vitvaror och hur vi använder dem som gör skillnad i ett hushåll.

Spara el har vi behövt göra väldigt länge (flera decennier), men det är först nu när det blir kännbart i den egna plånboken som det stora flertalet vaknar. Tröttsamt.

Generellt kan svensken minska sin hushållselkonsumtion rätt rejält utan att för den skull få sämre levnadsstandard. Det handlar bara om att tänka efter vad man gör.

(Värmer man med el är saken givetvis en annan.)

• Anonym (hm)
    Anonym (El-lisa) skrev 2021-12-09 08:17:52 följande:

Nja.

Men folk generellt gör av med en väldig massa el i onödan. Det provocerar mig faktiskt när andra gnäller över elräkningen och samtidigt gör av med en massa el i onödan. Elljusstakar gör inte så mycket till eller från. Det är vad vi har för vitvaror och hur vi använder dem som gör skillnad i ett hushåll.

Spara el har vi behövt göra väldigt länge (flera decennier), men det är först nu när det blir kännbart i den egna plånboken som det stora flertalet vaknar. Tröttsamt.

Generellt kan svensken minska sin hushållselkonsumtion rätt rejält utan att för den skull få sämre levnadsstandard. Det handlar bara om att tänka efter vad man gör.

(Värmer man med el är saken givetvis en annan.)

Jag kan ju inte ändra mer än jag gör då jag bor i hyresrätt och redan har små och nya vitvaror. Har du tips så dela gärna med dig.
  • Anonym (El-lisa)
    Anonym (hm) skrev 2021-12-09 08:28:05 följande:

Jag kan ju inte ändra mer än jag gör då jag bor i hyresrätt och redan har små och nya vitvaror. Har du tips så dela gärna med dig.

Jag vet ju inte hur stor elförbrukning du har och hur du gör. Du kanske redan snålar som f-n, mer än jag. Då hjälper knappast mina tips. Men att tvätta drar mycket energi, i synnerhet på hög temperatur. En tvätt på 60 grader drar dubbelt så mycket el som en på 40. Om man tvättar rutinmässigt (istället för att kolla om det verkligen är smutsigt), i halvfulla maskiner och på hög temperatur går det åt mycket mer el än om man tvättar när det verkligen behövs, på låg temperatur och fulla maskiner.

Torka tvätten ute, oavsett årstid.

Kyl och frys ska dammas på baksidan någon gång ibland (det är jag skitdålig på!).

Diskmaskin är typ samma som tvätt. Kör bara fulla maskiner och inte varmare än nödvändigt. Gärna elspar-program, om det finns.

Dammsugaren drar en del. En del dammsuger nästan varje dag. Det kanske funkar att torrmoppa istället och dammsuga en gång i veckan?

Koka grönsaker i micron och koka upp vatten till tex pasta o potatis i vattenkokaren. Lägg fryst mat som ska tina i kylen dagen före. Då drar kylen mindre el. Smågrej, men om man tex tinar kött till nästan varje måltid kan det nog göra skillnad. Ställ aldrig in varm mat i kyl eller frys.

Slå aldrig på handdukstorken, om du har sån. Använd LED-lampor.

Låt inte apparater stå på standby och dra ur laddare när det är färdigladdat. Sätt ett grenuttag med strömbrytare till TV etc, så är det lätt gjort att stänga av strömmen till dem när de inte används.

Vet inte hur mycket hushållsassistenter och sånt drar, men vill man verkligen spara el så kan man ju använda handvevade istället.

Vet inte om det var till ngn hjälp. Det är inte mina ideer utan sånt som brukar stå i tipslistor.
  • Anonym (K)

Koka saker på eftervärme är bra, och om man använt ugnen kan man låta ugnsluckan stå öppen ett tag efteråt så man tar vara på den värmen.

• Anonym (El-lisa)
    Anonym (K) skrev 2021-12-09 09:08:06 följande:

Koka saker på eftervärme är bra, och om man använt ugnen kan man låta ugnsluckan stå öppen ett tag efteråt så man tar vara på den värmen.

Ja. Och så ser man till att inte använda fler plattor än nödvändigt. Man kan tex koka potatisen först och sen ställa den åt sidan medan man gör såsen på samma platta.

Och behöver man både baka och göra lasagne gör man det i samma veva, så behöver man inte värma upp ugnen två gånger.

Och lock på kastrullerna så klart.

Vill man hålla värmen inomhus drar man för gardinerna under natten, men släpper in solvärmen (när den finns) dagtid. Sommartid gör man tvärtom. Ett svalt kök gör att kyl och frys drar mindre el.
  • Anonym (norra norrland)
    Anonym (El-lisa) skrev 2021-12-09 09:02:20 följande:
    Jag vet ju inte hur stor elförbrukning du har och hur du gör. Du kanske redan snålar som f-n, mer än jag. Då hjälper knappast mina tips. Men att tvätta drar mycket energi, i synnerhet på hög temperatur. En tvätt på 60 grader drar dubbelt så mycket el som en på 40. Om man tvättar rutinmässigt (istället för att kolla om det verkligen är smutsigt), i halvfulla maskiner och på hög temperatur går det åt mycket mer el än om man tvättar när det verkligen behövs, på låg temperatur och fulla maskiner.

Torka tvätten ute, oavsett årstid.

Kyl och frys ska dammas på baksidan någon gång ibland (det är jag skitdålig på!).

Diskmaskin är typ samma som tvätt. Kör bara fulla maskiner och inte varmare än nödvändigt. Gärna elspar-program, om det finns.

Dammsugaren drar en del. En del dammsuger nästan varje dag. Det kanske funkar att torrmoppa istället och dammsuga en gång i veckan?

Koka grönsaker i micron och koka upp vatten till tex pasta o potatis i vattenkokaren. Lägg fryst mat som ska tina i kylen dagen före. Då drar kylen mindre el. Smågrej, men om man tex tinar kött till nästan varje måltid kan det nog göra skillnad. Ställ aldrig in varm mat i kyl eller frys.

Slå aldrig på handdukstorken, om du har sån. Använd LED-lampor.

Låt inte apparater stå på standby och dra ur laddare när det är färdigladdat. Sätt ett grenuttag med strömbrytare till TV etc, så är det lätt gjort att stänga av strömmen till dem när de inte används.

Vet inte hur mycket hushållsassistenter och sånt drar, men vill man verkligen spara el så kan man ju använda handvevade istället.

Vet inte om det var till ngn hjälp. Det är inte mina ideer utan sånt som brukar stå i tipslistor.
    Jag bodde i en hyresrätt ett tag som ung vuxen där kyl/frys var fastskruvat i väggen och inte gick att dra fram. Det gick inte att komma åt mellan heller för den stod i en nisch så det var väggar på alla sidor. Den gick sönder under tiden jag bodde där och de bytte ut den. Det var skitdammigt bakom och de satte bara dit en ny utan att städa eller be mig städa.
Svar på tråden Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?