Inlägg från: Linnie |Visa alla inlägg
  • Linnie

Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?

Anonym (norra norrland) skrev 2021-12-08 10:50:23 följande:
    Några timmars ljus? Vilken lyx. Jag bor i höjd med Karesuando och här får vi inte sol igen förrän i januari. Den 8e januari får vi 54 minuter sol.  

Jag har förvisso indragen el, men använder den inte överdrivet till lampor då jag föredrar mörker och annat slags ljus. Tänd brasa, värme- och stearinljus fria eller i lyktor. Jag har till exempel inte en enda lampa tänd nu, bara ljuset från datorn. Jo, förresten, stjärnan i fönstret i vardagsrummet är tänt också.
    Avundsjuk. Gissar att du kan gå ut under klara nätter, sätta dej på trappan/altanen med en kopp varmt te och få se äkta norrsken? 

Härligt!

Och uppleva twilightljus under dagar när solen inte orkar ända upp? Sådant där rosa skymningssken på dagen?

Jag skulle vilja åka så långt upp. Åre, Ånge och Ö-vik har jag varit i (vet inte vilken av orterna som ligger högst upp), men det verkar inte vara tillräckligt långt upp för lite norrsken annat än under speciella omständigheter (som jag aldrig fått se)? 

Själv gick jag en promenix igår natt i min Sthlmsförort, det var -17 ute och jag fick se den mest stjärnklara natten som jag någonsin sett där tror jag. Kunde se de tre vise männen svagt och Karlavagnen. Inte ofta det är så stjärnklart fast jag ändå bor liiite utanför den helt ihopklumpade, ljuspollutionerade staden.
    Det var häftigt men går inte att jämföra med på landet. Hos min mamma fick jag se en helt underbar natthimmel förra julen. Stjärnor som omöjligt går att se i Stockholmsområdet var starkt lysande, så häftigt och helt underbart vackert!
    Hade det inte varit så kallt hade jag gärna legat under stjärnorna och bara tittat på universums skönhet : )
  • Linnie
    Anonym (Brain) skrev 2021-12-08 17:56:04 följande:
    No shit Sherlock! Hört talas om att klimatet går i olika cykler också, och påverkas mest av solen!?

Så denna koldioxid påverkar inte som foliehattarna ger sken av. Det blir snart kallare!
    Ja det går i cykler på tiotusentals år.

Det började däremot gå så inåt helvete fort efter industrialiseringens början. Sedan efter 40/50/60-talet när man inte hade kunskap och sprutade gift och förstörde jorden på andra sätt så gick det ännu fortare.
    Kolla statistik på hur snabbt det gått tidigare med tusentals år emellan och jämför det med hur fort uppvärmningen skett sedan vi började ta upp olja, flyga tusentals rutter med flyg varje dag, köra en miljard bilar varje dag, spruta gift över grödor och tillverka all elektronik bla (och är tämligen säker på att jag inte ens radat upp det mest förstörande för vår jord.)

Att uppvärmningen tagit ett avstickarspår och gått åt helvete för fort de senaste hundra åren kan inte ens undgå dej när du tar dej en titt på statistik över jordens uppvärmning.
Svar på tråden Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?