Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?

Anonym (Brain) skrev 2021-12-07 23:25:19 följande:
    Där kom det genomtänkta ordet igen! Nej, jag tror faktiskt att ingen förnekar att det finns olika klimat. Sverige har ett dåligt klimat btw.

Men vårt väder utnyttjar dårarna till att skylla på klimatet hela tiden!? Fast det inte blir någon undergång, och speciellt blir det ingen skillnad pga CO2. 100% säker.
    Klimat och väder är olika saker. Väder handlar om just idag, klimat är vad man har över lång tid, och klimatet i Sverige m.fl. länder förändras och det påverkar i sin tur vädret också så klart. Vädret är det konkreta beviset på klimatförändringar, när man ser över tid att vädret blir annorlunda generellt. Det kan alltså påverka sånt som höststormar, hur milda/kalla vintrar och somrar vi har, och i andra länder kan det handla om stormar som de har i t ex Usa som förstör hela städer och då hur ofta eller starka man har.
  • Anonym (K)
    Anonym (Brain) skrev 2021-12-08 17:56:04 följande:
    No shit Sherlock! Hört talas om att klimatet går i olika cykler också, och påverkas mest av solen!?

Så denna koldioxid påverkar inte som foliehattarna ger sken av. Det blir snart kallare!
    Jaså? Källa på det så är vi på rätt spår :)
  • Anonym (K)

Koka saker på eftervärme är bra, och om man använt ugnen kan man låta ugnsluckan stå öppen ett tag efteråt så man tar vara på den värmen.

• Anonym (K)
    Anonym (Men betala då) skrev 2021-12-09 10:04:07 följande:

Så sjukt onödigt. Varför ska man hålla på att dra ner på en massa saker? Jävla korkade tips ...
    Det är ju bara att ha råd att betala utan att reflektera över det? Har du inte det så skaffa det. Du bor för dyrt.

Ja för det är ju privatpersoners fel att elen blivit flera ggr så dyr helt plötsligt...
  • Anonym (K)
    Anonym (Men betala då) skrev 2021-12-09 10:36:40 följande:

Nej ...? Citera mig där jag kommenterar vem som bestämmer prissättningen.

Du sa ju att man får skylla sig själv som "bor för dyrt", förklara hur du annars menar om du inte menar det du skriver. Hur ska man ha kunnat förutse de monsterpriser på el som varit på sistone? Det är inte bara att knäppa med fingrarna så har man billigare boende, ska man kompensera inför sådana fantasisummor kommer man inte ens kunna hitta ett boende öht i vissa fall.

En stor orsak att många får chockräkningar nu sitter så klart i att de inte bundit sina elpriser, där borde man börja titta! Och om man har rörligt så måste man titta på förbrukningen och dra ner där man kan tills vidare. Det hjälper knappast någon att säga att de får skylla sig själva som bor för dyrt, berätta gärna hur man ska lösa det från en månad till en annan.
  • Anonym (K)
    Anonym (Men betala då) skrev 2021-12-09 10:47:09 följande:
    Citera mig istället då där jag säger att man får skylla sig själv? Jag skrev att man skaffar sig råd eller ändrar sitt boende. Hur man hamnade där kan jag inte veta, kanske man inte får skylla sig själv.

Alternativen är att ändra sin situation, betala eller inte betala. Jag föreslåt att man betalar.
    Ingenstans har jag skrivit något om vem som ska beskyllas för någonting, i något av mina inlägg.
    Svårt att scrolla...?
    Anonym (Men betala då) skrev 2021-12-09 10:04:07 följande:

Så sjukt onödigt. Varför ska man hålla på att dra ner på en massa saker? Jävla korkade tips ...
    Det är ju bara att ha råd att betala utan att reflektera över det? Har du inte det så skaffa det. Du bor för dyrt.

Är det svårt att fatta att du beskyller de som inte har råd med att de bor för dyrt?
  • Anonym (K)
    Anonym (Klimatet) skrev 2021-12-11 01:02:55 följande:

Jag har inga barn och kommer förmodligen inte ha det heller. Så klimatet och att allt kommer utrotas behöver just jag inte sitta och oroa mig för eftersom just jag inte har problem.med det eftersom jag inte har barn. De med barn behöver dock tänka på sådant som klimatet på Jorden. Det som jag tänker på är att elpriset påverkar mig och klimatet i mitt hem här och nu.

Det påverkar också alla elbilar så de som har barn behöver ju även tänka på elpriserna som påverkar att elbilar väljs bort till förmån för bensinbilar.

Ja men det var ju smart. Hur ska man göra sig av med sina barn då tänkte du? Hur mycket man än personligen gör så kan man aldrig väga upp för att det finns ytterligare en person på jorden som tar upp energi och resurser.
Svar på tråden Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?