• MariaBruderud

Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?

Länder kommer översvämmas, folk kommer dö. Isbjörnar utrotas. Och så gnäller folk i hus på att de måste ha på sig extra sockor och inte kan dammsuga varje dag.

Här kommer några tips på hur ni håller er varma och elräkningen nere.

1. Ha sockor

2. Samsov med barnen under kallare perioder

3. Ha inte tusen olika inredningslampor tända i alla rum

Ge era bästa tips så de slutar gnälla här:

• Svar på tråden Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?
  • Anonym (K)
    Anonym (Brain) skrev 2021-12-07 23:25:19 följande:
    Där kom det genomtänkta ordet igen! Nej, jag tror faktiskt att ingen förnekar att det finns olika klimat. Sverige har ett dåligt klimat btw.

Men vårt väder utnyttjar dårarna till att skylla på klimatet hela tiden!? Fast det inte blir någon undergång, och speciellt blir det ingen skillnad pga CO2. 100% säker.
    Klimat och väder är olika saker. Väder handlar om just idag, klimat är vad man har över lång tid, och klimatet i Sverige m.fl. länder förändras och det påverkar i sin tur vädret också så klart. Vädret är det konkreta beviset på klimatförändringar, när man ser över tid att vädret blir annorlunda generellt. Det kan alltså påverka sånt som höststormar, hur milda/kalla vintrar och somrar vi har, och i andra länder kan det handla om stormar som de har i t ex Usa som förstör hela städer och då hur ofta eller starka man har.
  • Anonym (norra norrland)
    Anonym (hm) skrev 2021-12-08 09:57:33 följande:

Och säg att jag flyttar till Norrland utan indragen el och har solpaneler, blir det inte jobbigt vintertid med bara några timmars ljus?

Några timmars ljus? Vilken lyx. Jag bor i höjd med Karesuando och här får vi inte sol igen förrän i januari. Den 8e januari får vi 54 minuter sol.  

Jag har förvisso indragen el, men använder den inte överdrivet till lampor då jag föredrar mörker och annat slags ljus. Tänd brasa, värme- och stearinljus fria eller i lyktor. Jag har till exempel inte en enda lampa tänd nu, bara ljuset från datorn. Jo, förresten, stjärnan i fönstret i vardagsrummet är tänt också.
  • Anonym (hm)
    Anonym (norra norrland) skrev 2021-12-08 10:50:23 följande:
    Några timmars ljus? Vilken lyx. Jag bor i höjd med Karesuando och här får vi inte sol igen förrän i januari. Den 8e januari får vi 54 minuter sol.  

Jag har förvisso indragen el, men använder den inte överdrivet till lampor då jag föredrar mörker och annat slags ljus. Tänd brasa, värme- och stearinljus fria eller i lyktor. Jag har till exempel inte en enda lampa tänd nu, bara ljuset från datorn. Jo, förresten, stjärnan i fönstret i vardagsrummet är tänt också.
    Ja ok. Jag kommer i grunden från lite söder om det men ändå norra sverige, har kanske tre timmars dagljus per dag nu om jag skulle bo där. Men hade haft fantastiskt mycket bättre elpris.
  • Anonym (Brain)
    Anonym (K) skrev 2021-12-08 10:07:34 följande:

Klimat och väder är olika saker. Väder handlar om just idag, klimat är vad man har över lång tid, och klimatet i Sverige m.fl. länder förändras och det påverkar i sin tur vädret också så klart. Vädret är det konkreta beviset på klimatförändringar, när man ser över tid att vädret blir annorlunda generellt. Det kan alltså påverka sånt som höststormar, hur milda/kalla vintrar och somrar vi har, och i andra länder kan det handla om stormar som de har i t ex Usa som förstör hela städer och då hur ofta eller starka man har.

No shit Sherlock! Hört talas om att klimatet går i olika cykler också, och påverkas mest av solen!?

Så denna koldioxid påverkar inte som foliehattarna ger sken av. Det blir snart kallare!
  • Anonym (Snäckan)

Pratade just med en vännina som är arbetslös och inte vågar ha värmen på pga kostnaden. 10-12 grader hemma..

• Anonym (putte)

Överklassmänniskor är alltid så roliga när de försöker lösa problemen arbetarklassen klagar på. Lever du från lön till lön, har det iskallt hemma och knappt vågar tända lampor så barnen kan göra sina läxor? Släck alla inredningslampor du köpte på NK vafan. Problem solved.

• Anonym (K)
    Anonym (Brain) skrev 2021-12-08 17:56:04 följande:
    No shit Sherlock! Hört talas om att klimatet går i olika cykler också, och påverkas mest av solen!?

Så denna koldioxid påverkar inte som foliehattarna ger sken av. Det blir snart kallare!
    Jaså? Källa på det så är vi på rätt spår :)
  • Tom Araya
    Anonym (Snäckan) skrev 2021-12-08 17:57:01 följande:

Pratade just med en vännina som är arbetslös och inte vågar ha värmen på pga kostnaden. 10-12 grader hemma..

Hon har alltså el-uppvärmt och värmen ingår inte i hyran?
  • Anonym (Miro)
    MariaBruderud skrev 2021-12-07 20:39:10 följande:
    Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?
    Länder kommer översvämmas, folk kommer dö. Isbjörnar utrotas. Och så gnäller folk i hus på att de måste ha på sig extra sockor och inte kan dammsuga varje dag.

Här kommer några tips på hur ni håller er varma och elräkningen nere.

1. Ha sockor

2. Samsov med barnen under kallare perioder

3. Ha inte tusen olika inredningslampor tända i alla rum

Ge era bästa tips så de slutar gnälla här:
    Du behöver läsa på om elanvändning och effektuttag kido. Välkommen tillbaka efteråt med dina bästa tips!
Svar på tråden Är folk som gnäller på elpriserna lågbegåvade?