• Anonym (Ledsen)

Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord

Skriver här för att jag är så ledsen och behöver stöd.

Jag gjorde nyligen en medicinsk abort i vecka 6, min andra abort. Det var inget lätt beslut men jag känner mig inte helt redo, särskilt inte när min pojkvän inte vill. Dessutom studerar jag och jag varken har eller har haft ett fast jobb så ekonomin hade inte varit den bästa. Vårt förhållande är inte så stabilt heller och jag känner mig inte tillräckligt mogen än.

Jag berättade om aborten för en vän och det borde jag inte ha gjort, eftersom hon tydligen är emot abort. Hon kallade mig mördare och sa att jag har dödat mitt eget barn, att hjärtat slår i vecka 6 och att det är som mord. Hon säger att jag borde ha fött barnet och tagit hand om det, att det hade löst sig med tiden.

Mådde dåligt innan hon sa detta och mår ännu värre nu. Känner mig som världens hemskaste person och jag bara gråter. Vad ska jag ta mig till? Det känns som att abort var det bästa beslutet om man ska tänka logiskt men rent känslomässigt känns det för jävligt. Jag vill ju så gärna ha barn i framtiden och jag hade velat ha det nu om förutsättningarna hade varit bättre. Det känns inte som att jag är redo eller hade kunnat erbjuda barnet eller tillfälligt bra liv nu men jag vet ju inte hur det hade blivit.. kanske försöker jag bara komma med bortförklaringar..

Någon som har något bra att säga? Jag mår skit och gråter. Är det ett barn eller bara en cellklump i vecka 6? Hur dåligt samvete bör man ha? Är det mord? Är jag en hemsk människa eller varför var mitt beslut rätt?

• Svar på tråden Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord
  • Anonym (A)
    Shakira88 skrev 2021-12-03 09:16:28 följande:
    Men gumman, ville mest ge dig en kram.
    Din vän betedde sig synnerligen ego och ganska elakt.
    Det är bra att du tog ett moget beslut och gjorde abort. Du ska ha barn när det funkar bra i ditt liv, det blir bäst för barnet också.
    Kram
    Klokt sagt
  • Anonym (biologen)

Jag ser bara rationellt på vad som är liv, och ett foster vid 6 veckor är inte mycket till liv och har inget medvetande överhuvudtaget.

Ska jag gråta över det så ska jag definitivt gråta över söndagskycklingen, mitt skinkpålägg och alla elaka människor som äter kött, för de djuren har mycket mer liv, smärtkänslighet och förståelse för vad som händer när de blir dödade för att hamna i våra magar.

Om din vän inte är vegan är hon faktiskt inget mer än en logiskt inkonsekvent hycklare.

Jag har också gjort en abort i v 6 för många år sen, och utan den hade jag inte fått den fantastiska familj med rätt man som jag har idag. Jag har verkligen aldrig ångrat mig.

• Anonym (Ingen mänsklig rättighet)

Att knulla är ingen mänsklig rättighet

• Anonym (Z)
    Anonym (Ingen mänsklig rättighet) skrev 2021-12-03 19:39:46 följande:

Vad har det med trådens ämne att göra?
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Ingen mänsklig rättighet) skrev 2021-12-03 19:39:46 följande:

Anonym (Z) skrev 2021-12-03 20:10:56 följande:

Vad har det med trådens ämne att göra?

Mm, jag tycker faktiskt det har en del med ämnet att göra. För det är som att det ska va självklart att en ung tjej ska ha sex och ligga, så modernt liksom, men sen när hon e gravid då e det hon som ensam får ta skiten. Jag låg själv på sjukan och ropa efter mamma när jag genomgick medicinsk abort. Det kom in en främmande uska och höll handen. Många har inte ens det stödet. Och ja, jag liksom många med mig känner sig påtvingade att ligga tidigt för att inte verka onormal. Som ung tjej ska en tvingas till p-piller och annat skit (läs abort) mest för att killar ska få ligga, så det känns. En tjej blir inte så upphetsad av att stå där själv och va gravid sen. Efter aborten var jag så arg att jag gjorde slut. Arg för att jag känt mej tvungen att ligga för att verka normal. Det är inte så himla enkelt och glädjefullt med in-ut-sprut-slut och bästa sättet att skydda sig från ofrivillig graviditet är faktiskt att inte ha sex. Sex är ingen mänsklig rättighet/ skyldighet.
  • Paradisee
    Anonym (Nini) skrev 2021-12-03 19:09:29 följande:

Ja, det var en unik individ med ett hjärta som slog. Men gjort är gjort och ingenting kan ändra på det. Det bästa du kan göra är att försöka förlåta dig själv.

För övrigt: När kvinnor förr i desperation dödade sina nyfödda barn så kallade man det för spädbarnsdråp. Inte ens då kallades det för mord, just för att kvinnan var i en svår och utsatt situation.

Skulle inte påstå att det var en individ. Vad det kunde ha blivit är en annan sak. Även parasitmaskar har ett hjärta som slår och hjärndöda människor.
  • Anonym (Blomman)

Du behöver inte må dåligt pga en abort. Vi som gjorde abort på 80 talet mådde inte dåligt av det för att det var inte aktuellt med att abort kallades för ett mord. Det finns människor som tycker så och det finns andra som inte tycker så. Du gjorde det pga dina orsaker och det är inget att må dåligt över.

• Glinda från Oz
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-03 12:11:22 följande:

Hjärtat börjar slå i vecka 6. Det är bara googla. Jag gjorde ett vaginalt ultraljud i vecka 6 och fick reda på att hjärtat hade börjat slå då. Var har du läst om det där med elektrisk Inpuls som går att återskapa i en petriskål? Det står då inte på 1177.

Precis, det är en elektrisk impuls som går att höra så ett VUL, den impulsen går att återskapa i en petriskål. Det pratades om det massor när Texas införde abortförbud. Det är mamman som förser barnet med blod genom navelsträngen.

Jag tycker den här videon är bra:

• Anonym (Camilla)

Ledsamt för dig men du får inte räkna med att alla i din omgivning tycker att det du gjort är ok. Du bör nog fundera på säkrare preventivmedel eftersom du gjort abort två gånger.

Gjort är gjort men se till att skydda dig ordentligt.

• Anonym (Anonym)
    Glinda från Oz skrev 2021-12-03 22:43:33 följande:

Precis, det är en elektrisk impuls som går att höra så ett VUL, den impulsen går att återskapa i en petriskål. Det pratades om det massor när Texas införde abortförbud. Det är mamman som förser barnet med blod genom navelsträngen.

Jag tycker den här videon är bra:

Men du skrev att den inte har hjärtslag som du och jag? Tänkte bara på hur det fungerar.
Svar på tråden Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord