Inlägg från: Anonym (Camilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Camilla)

Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord

Ledsamt för dig men du får inte räkna med att alla i din omgivning tycker att det du gjort är ok. Du bör nog fundera på säkrare preventivmedel eftersom du gjort abort två gånger.

Gjort är gjort men se till att skydda dig ordentligt.

• Anonym (Camilla)
    Anonym (ano) skrev 2021-12-04 01:03:15 följande:

Mår du bra? Tror du inte att hon gjort sitt bästa, att säga åt någon att skydda sig i efterhand kommer inte göra saken bättre och att tycka olika och att trycka ned någon som hennes vän nu gjorde är två helt olika saker. 

Vännen får tycka precis vad den vill. Liksom en hel del andra. Även uttrycka det. Är TS öppen med vad hon gjort kan det hända att hon får väldigt okänsliga kommentarer. Att från och med nu fundera på preventivmedel är väl rätt klokt så hon inte behöver gå igenom samma helvete en tredje gång.

Själv mår jag ganska bra och jag skulle ta TS under vingen, trösta och krama henne.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Kram) skrev 2021-12-04 10:07:13 följande:

Grejen är att hon inte är någon vän. Vänner kallar inte varandra för mördare. Sen, den här diskussionen om preventivmedel. Själv får jag livsfarligt högt blodtryck av p-piller. Och vi hade kondom som gick sönder när jag blev gravid och gjorde abort. Jag tog upp detta problem både med killen och med min mamma, att jag kanske borde ta dagenefterpiller. Ingen tog min oro på allvar. Jag fick höra att det var osannolikt att jag skulle ha blivit gravid av en enda sprucken kondom. Nä, återigen, det effektivaste skyddet är avhållsamhet. Och att komma med såna här kommentarer om att det är bra att tänka på skydd.. Det är att lägga över skuld på en ung tjej som förväntas ställa upp på sex. För ja, det är det de flesta föreslår här: Att HON ska tänka på skydd och fortsätta ha sex. Men varför är det så självklart? Det har blivit norm i det här landet med sex före äktenskap. Men det är inte så jävla okomplicerat för alla.

Kallade vännen henne för mördare?

Det är definitivt inte ok att ställa upp på sex oavsett ålder. Skydd ska man alltid tänka på. Män gör alldeles för få vasektomier. Finns även icke hormonella preventivmedel för kvinnorna. P-piller är bara ETT alternativ. Det läggs ingen skuld. Det är bara ett konstaterande.

Ytterligare ett ämne du blandar in är huruvida man ska ha sex före äktenskapet och om det är en norm? Jisses!

Vid sprucken kondom finns det inte så mycket att fundera över mer än att ta ett dagenefterpiller. Det ansvaret har du för din kropp.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Kram) skrev 2021-12-04 13:19:48 följande:

Ja, men va fint. Då vet vi att det finns fler preventivmedel. Du jag e snart 50 år och två saker har jag att säga om det här. 1 Jag har prövat alla preventivmedel som finns. Men avhållsamhet är svårslaget,) 2 Tack men jag ansvarar själv för min kropp. Och plastiga dagenefterpiller kommer jag inte att utsätta kroppen för.

Jamen då har du ju erfarenhet av preventivmedel. Varför har du inte steriliserat dig för ett antal år sedan? Avhållsamhet är också ett val.

Plastiga piller verkar inget vidare alls. Skulle heller aldrig ta något sådant. Men himla tur det finns för dem som behöver.
Svar på tråden Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord