Anonym (Kram) skrev 2021-12-04 10:07:13 följande:
Grejen är att hon inte är någon vän. Vänner kallar inte varandra för mördare. Sen, den här diskussionen om preventivmedel. Själv får jag livsfarligt högt blodtryck av p-piller. Och vi hade kondom som gick sönder när jag blev gravid och gjorde abort. Jag tog upp detta problem både med killen och med min mamma, att jag kanske borde ta dagenefterpiller. Ingen tog min oro på allvar. Jag fick höra att det var osannolikt att jag skulle ha blivit gravid av en enda sprucken kondom. Nä, återigen, det effektivaste skyddet är avhållsamhet. Och att komma med såna här kommentarer om att det är bra att tänka på skydd.. Det är att lägga över skuld på en ung tjej som förväntas ställa upp på sex. För ja, det är det de flesta föreslår här: Att HON ska tänka på skydd och fortsätta ha sex. Men varför är det så självklart? Det har blivit norm i det här landet med sex före äktenskap. Men det är inte så jävla okomplicerat för alla.
Kallade vännen henne för mördare?
Det är definitivt inte ok att ställa upp på sex oavsett ålder. Skydd ska man alltid tänka på. Män gör alldeles för få vasektomier. Finns även icke hormonella preventivmedel för kvinnorna. P-piller är bara ETT alternativ. Det läggs ingen skuld. Det är bara ett konstaterande.
Ytterligare ett ämne du blandar in är huruvida man ska ha sex före äktenskapet och om det är en norm? Jisses!
Vid sprucken kondom finns det inte så mycket att fundera över mer än att ta ett dagenefterpiller. Det ansvaret har du för din kropp.