• Anonym (Ledsen)

Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord

Skriver här för att jag är så ledsen och behöver stöd.

Jag gjorde nyligen en medicinsk abort i vecka 6, min andra abort. Det var inget lätt beslut men jag känner mig inte helt redo, särskilt inte när min pojkvän inte vill. Dessutom studerar jag och jag varken har eller har haft ett fast jobb så ekonomin hade inte varit den bästa. Vårt förhållande är inte så stabilt heller och jag känner mig inte tillräckligt mogen än.

Jag berättade om aborten för en vän och det borde jag inte ha gjort, eftersom hon tydligen är emot abort. Hon kallade mig mördare och sa att jag har dödat mitt eget barn, att hjärtat slår i vecka 6 och att det är som mord. Hon säger att jag borde ha fött barnet och tagit hand om det, att det hade löst sig med tiden.

Mådde dåligt innan hon sa detta och mår ännu värre nu. Känner mig som världens hemskaste person och jag bara gråter. Vad ska jag ta mig till? Det känns som att abort var det bästa beslutet om man ska tänka logiskt men rent känslomässigt känns det för jävligt. Jag vill ju så gärna ha barn i framtiden och jag hade velat ha det nu om förutsättningarna hade varit bättre. Det känns inte som att jag är redo eller hade kunnat erbjuda barnet eller tillfälligt bra liv nu men jag vet ju inte hur det hade blivit.. kanske försöker jag bara komma med bortförklaringar..

Någon som har något bra att säga? Jag mår skit och gråter. Är det ett barn eller bara en cellklump i vecka 6? Hur dåligt samvete bör man ha? Är det mord? Är jag en hemsk människa eller varför var mitt beslut rätt?

• Svar på tråden Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord
  • Anonym (Tankar)

Din vän är antingen elak eller saknar förmåga att sätta sig in i en annan människas situation och se det ur den personens synvinkel. Klart hon har rätt till sin åsikt men att yttra den på så vis till dig när du redan går igenom en svår tid tycker jag är elakt.

Inget konstigt att du vill att ditt barn ska vara önskat av båda sina föräldrar och att ni ska ha en ordnad tillvaro när det kommer till världen. Huruvida saker löst sig med tiden är inte hennes sak att bedöma. För vissa löser det sig med tiden trots att förutsättningarna är usla när barnet kommer, för andra gör det inte det och livet blir en kamp med dålig ekonomi, stress och kanske en mer eller mindre frånvarande förälder.

Jag är inte den som är för abort som preventivmedel men ibland är det svåra beslutet ändå det rätta I den specifika situationen. Det bästa är väl att prova ut något preventivmedel som funkar tills ni båda är redo. Vecka 6 är väldigt tidigt och att jämställda abort med mord är en väldigt extrem ståndpunkt. Barnet är inte livsdugligt i vecka 6 men hade kunnat utvecklas till ett livsdugligt barn (kanske) om graviditeten fortsatt. Sen är det såklart tungt att ta ett aktivt beslut om avbrytande <3 och ibland behöver man någon att prata med <3 kanske någon utomstående professionell för att ta sig igenom den sorg man känner.

• Anonym (Blomman)

Jag skulle avsluta relation med en sådan vän, ush hon är bara vidrig.

Prata med kurator och se till att skydda dig mot graviditeten på ett sätt som fungerar.

• Anonym (Mia)

Det spelar ingen roll vad det är i vecka 6.

Du gjorde rätt val för att det var rätt för sig i denna situation. Det spelar ingen roll vad någon annan tycker eller tänker. Det viktiga är vad du tycker, tänker och känner.

• Anonym (Kaa)

Din vän är inte riktigt klok, precis som andra här redan poängterat. Man kan absolut ha olika åsikter men att kalla en vän mördare för en abort i vecka 6..?

Strunt samma, din "vän" är inte viktigast i den här diskussionen. Det är du själv.

Jag förstår hur du mår. Jag har gjort två aborter, en runt vecka 6 och en runt vecka 11. Helt logiska aborter där vi verkligen inte var redo av snarlika anledningar du beskriver. Men det tär på en psykiskt ändå, det är tufft och känslomässigt tufft, även utan hemska kommentarer från utomstående. Och som andra redan sagt, vecka 6 är väldigt tidigt. Det är inte en bebis, utan en cellklump med puls. Sen vad det hade kunnat bli med tiden är en helt annan historia.

Med det sagt, så vill jag också tillägga att jag nu ett antal år senare fortfarande känner att aborterna jag genomled var rätt beslut. Det finns ingen ånger. Viss sorg hänger kvar och så kommer det nog alltid vara. Och det är okej. Men hellre ett barn som är önskat, där jag som förälder kan ge en tillvaro som är bra för barnet. Att sätta ett barn till världen är ett enormt ansvar (och det finns redan alltför många som skaffar stora barnaskaror utan att ha tid, förutsättningar eller intresse för att ta ansvar för dem, men det är en annan diskussion). Känner man inte att man kan ge allt som krävs är det bättre att vänta. Nu är jag gravid, planerat, och väldigt lycklig över att få bilda familj. Men jag är så glad att det inte blev tidigare.

Kanske inte blev så mycket svar på din fråga, men hoppas det kan bidra med lite stöd ändå. Från din beskrivning tror jag att du kommer vara glad och nöjd över ditt beslut, även om det kanske kommer finnas kvar en gnutta sorg över någonting som inte blev. Du har inte gjort någonting fel här, du har tagit ett beslut utifrån vad du såg skulle vara ditt och ett barns bästa. Ett tungt beslut som ingen gör lättvindigt. Ett beslut där mna kan känna sorg och behöva stöd från vänner, inte bli kallad mördare..

Ta hand om dig, och säg upp bekantskapen med den som uttryckte sig så sjukt illa. Som andra sagt, tycka olika är okej, men personen verkar ju taktlös och otrevlig, sånna människor är man bäst utan.

• Anonym (Ledsen)

Tack så jättemycket för ert stöd och era fina kommentarer! Det betyder väldigt mycket för mig. <3

Jag vet att det är det bästa beslutet om man ska tänka logiskt men det är klart att det blir tufft rent känslomässigt. Man vet att hjärtat har börjat slå osv men som ni säger så är det ju inte riktigt ett barn i detta skede, mer en cellklump. Det har ju inget medvetande eller något men ändå tycker min vän att jag är en mördare. Jag gör ju inte abort för skojs skull, jag gör ju det för att jag inte har några bra förutsättningar för tillfället men hon tycker att jag ändå borde ha behållit och att allt hade löst sig..

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-12-02 15:58:55 följande:

Tack så jättemycket för ert stöd och era fina kommentarer! Det betyder väldigt mycket för mig. <3

Jag vet att det är det bästa beslutet om man ska tänka logiskt men det är klart att det blir tufft rent känslomässigt. Man vet att hjärtat har börjat slå osv men som ni säger så är det ju inte riktigt ett barn i detta skede, mer en cellklump. Det har ju inget medvetande eller något men ändå tycker min vän att jag är en mördare. Jag gör ju inte abort för skojs skull, jag gör ju det för att jag inte har några bra förutsättningar för tillfället men hon tycker att jag ändå borde ha behållit och att allt hade löst sig..

Det är lätt att tycka, men som den som behövt ta hand om ett barn är man ju den som får leva med beslutet.

I min värld är ett 6 veckors foster ingen som lider. Andra har ju en annan syn, men jag tänker att man på något sätt måste stå för vad man tänker om sin egen förmåga.

Jag vill inte ha barn nu och skulle utan tvekan tagit bort en oönskad graviditet.
  • Anonym (Z)
    GretaOkerEka skrev 2021-12-02 13:33:36 följande:
    Absolut jag skulle själv aldrig har bemött en av mina vänner så. Men igen för hennes vän kanske detta är en extremt kännslig fråga och hon har starka åsikter om abort 

Mord är när man planerar och sen dödar en annan människa . Du bokar en tid sen dödar dom ett foster.Räknas ett foster som ett barn eller inte? Där går åsikterna i sär och jag förstår faktiskt varför en del anser det som mord även om jag själv fortfarande anser att kvinnan själv ska få bestämma 
    Det spelar ingen roll hur känslig fråga abort är eller hur starka åsikter hon har. Man säger inte så till en vän. Skulle du själv vilja vara vän med någon som tyckte att du var en mördare?
  • fornminne

Ts, jag tycker att du ska dumpa din sk vän. Det hon sa säger man inte, oavsett vad man tycker om abort. Dumpa henne och försök omge dig med människor som förstår och respekterar dig. Det där är ingen vän.

• Anonym (A)
    Anonym (Tankar) skrev 2021-12-02 13:36:11 följande:
    Din vän är antingen elak eller saknar förmåga att sätta sig in i en annan människas situation och se det ur den personens synvinkel. Klart hon har rätt till sin åsikt men att yttra den på så vis till dig när du redan går igenom en svår tid tycker jag är elakt.

Inget konstigt att du vill att ditt barn ska vara önskat av båda sina föräldrar och att ni ska ha en ordnad tillvaro när det kommer till världen. Huruvida saker löst sig med tiden är inte hennes sak att bedöma. För vissa löser det sig med tiden trots att förutsättningarna är usla när barnet kommer, för andra gör det inte det och livet blir en kamp med dålig ekonomi, stress och kanske en mer eller mindre frånvarande förälder.

Jag är inte den som är för abort som preventivmedel men ibland är det svåra beslutet ändå det rätta I den specifika situationen. Det bästa är väl att prova ut något preventivmedel som funkar tills ni båda är redo. Vecka 6 är väldigt tidigt och att jämställda abort med mord är en väldigt extrem ståndpunkt. Barnet är inte livsdugligt i vecka 6 men hade kunnat utvecklas till ett livsdugligt barn (kanske) om graviditeten fortsatt. Sen är det såklart tungt att ta ett aktivt beslut om avbrytande <3 och ibland behöver man någon att prata med <3 kanske någon utomstående professionell för att ta sig igenom den sorg man känner.
    Håller med
  • Glinda från Oz

Ett sex veckor gammalt foster har inte hjärtslag som du och jag, det är en elektrisk impuls som går att återskapa i en petriskål i ett laboratorium. Barnet eller vad man ska kalla det är bara 4 mm långt och ser inte ut som en människa än. Här kan du läsa om vad som händer i vecka 6: https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/gravid-i-vecka-6/

D
    u måste skaffa bättre preventivmedel, gärna ett som du inte kan glömma att ta t.ex p-stav, spiral eller liknande. 

Svar på tråden Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord