• Stolt Farsa

En fråga till er som inte vill vaccinera er

Även om ni inte vill vaccinera er så antar jag att ni precis som oss andra vill att pandemin skall ta slut. Därför undrar jag vad era förslag är för att vi skall nå dit om ni nu inte tycker att vaccin är rätt väg att gå. Är ni som inte vill vaccinera er mer positiva till lockdowns, restriktioner, hålla avstånd, etc och anser ni isf att det är tillräckligt?

Berätta. Vad är era framgångsrecept? Jag vill väldigt gärna höra.

• Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er
  • Anonym (MS)
    AndreaBD skrev 2021-12-02 11:50:39 följande:
    Det beror nog på att det är ett slags förkylningsvirus. Med detta menar jag inte att det skulle vara harmlös som en förkylning, men det är tyvärr så flexibel som ett förkylningsvirus. Det är svårt att vaccinera mot såna, antagligen muterar de mycket. 

I början var man ju t.o.m. orolig för att man inte skulle lyckas alls att göra ett vaccin, man har ju inte heller lyckats med HIV än. 

Nu är det så att man inte nödvändigtvis blir immun, men det positiva är att en del ändå kan bli det, och kanske kan man bli det efter flera sprutor. Vi vet inte allt säkert än. 

Jag tycker inte att det bra att du inte vaccinerar dig när du är instruktör. Vår egen instruktör har förresten förlorat sin bror i covid, en vältränad, frisk man i 50-års-åldern, utan riskfaktorer. Sjukdomen hade förstört hans lungor så att det inte fanns något kvar. Han hade aldrig kunnat andas själv igen. Transplantation hade varit den enda optionen, men det hade han inte överlevt, plus att man kanske får vänta på en, och det hade han inte heller överlevt. 
    Annektdotiska berättelser är ganska meningslösa.
    Själv vet jag en 55-årig man som är väldigt överviktig, inte motionerat sen skoltiden, låter som han ska dö efter att ha gått 1 trappa mellan våningsplan på jobbet, har diverse hälsoproblem och är sjuk hela tiden, som fick covid-19 och inte ens märkte det...
  • AndreaBD
    Anonym (MS) skrev 2021-12-02 14:19:34 följande:
    Själv vet jag en 55-årig man som är väldigt överviktig, inte motionerat sen skoltiden, låter som han ska dö efter att ha gått 1 trappa mellan våningsplan på jobbet, har diverse hälsoproblem och är sjuk hela tiden, som fick covid-19 och inte ens märkte det...
    Det är väl ändå inte jämförbart! Det finns ju hur många som helst som har lindriga förlopp. Det som lär poängen är ju att det KAN drabba friska människor, de KAN dö av det. 
  • LadyJane
    Anonym (MS) skrev 2021-12-02 14:14:31 följande:
    Jag kan inte förklara hur någon annan tänker.

Har aldrig påstått. Klassisk strawman. Sluta ljuga.
    FHM strävade efter flockimunitet utan vaccin i början eller har du glömt bort det...

För just mig, vilket TS frågade efter, så ja. Alla gör sina egna val utifrån sina egna förutsättningar och eget resonemang.
    Styr du själv dina egna tankar eller gör någon annan det åt dig?

Jag frågar inte efter hur andra tänker utan dina egna tankar kring den fakta som finns varför experter vill uppnå flockimmunitet genom vaccination. Går det bra att svara nu?
    Det finns fullt läsbar fakta om det här och du bör väl ha läst lite om det eftersom du har så mycket åsikter.

Du har visst glömt att FHM sa att enda sättet att få stopp på en pandemi är genom flockimmunitet. De sa också att det enda sättet att göra det på är att antingen ha sjukdomen eller vaccineras. Har du "glömt det"?
    Och från början fanns inte vaccin, det måste du vara medveten om?

Gå nu tillbaka och läs det du skrivit:
    "Vaccinet" skyddar inte mot smitta som vaccin gjorde tidigare när du fick immunitet.Vaccinerade kan bli sjuka. Dock minskar det risken för allvarlig sjukdom.
    Vaccinerade bär smittan och sprider den vidare. Dock inte lika länge.
    Vaccinet måste fyllas på med korta intervall. Osäker verkan mot nya mutationer.

Eftersom detta så kallade vaccin fungerar som det gör så är det mest ett skydd för dig själv så varför tvinga andra att vaccinera sig? Smittan kommer endå inte försvinna och du kan fortfarande bli sjuk och smitta andra."
    Sammanfattar man betydelsen så är din åsikt att det är i stort sett verkningslöst. Så nej, ingen halmdocka bara  ett fult försök av dig att slippa stå för det du skriver.

Så låt mig omformulera frågan: hur anser du att vi ska uppnå flockimmunitet och vilka risker kan det få att göra det enligt din "metod"?

Du tycker alltså att det är bättre med större risker att bli skadad och dö än mycket mindre risker. Jag antar att du aldrig använder bilbälte eller äter mediciner?
  • Anonym (Rut)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-28 18:03:03 följande:

Ja, det är ett problem. Ett annat problem är att ovaccinerade rör sig i samhället och riskerar att dra på sig covid och sen smitta andra. Vaccin skyddar i hög grad mot att få covid och risken att vaccinerade som trots allt fått covid smittar andra är mindre än för ovaccinerade som bär på sjukdomen. 

Då har du inte läst tegnells senaste uttalande. Att vaccin i hög utsträckning hindrar svår sjukdom men troligtvis inte hindrar smittspridning. Alltså skyddar man bara sig själv om man vaccinerar sig.
  • molly50
    Anonym (MS) skrev 2021-12-02 14:19:34 följande:
    Och det visar väl det faktum att sjukdomen kan slå så olika på olika personer.
    Att man inte vet hur sjuk man kommer att bli om man drabbas.
    Personer i riskgrupper kan komma lindrigt undan medan fullt friska personer kan bli dödligt sjuka.
    Så jag vet inte vart du vill komma med att berätta det här.
  • Marmite Devil
    Anonym (Ovaccinerad 2) skrev 2021-12-02 12:39:02 följande:

Men snälla människa jag kan ju inte låta mina barn stanna hemma ifrån skolan, det förstår nog till och med du. Men jag lever så isolerad som man kan när man har familj, jag arbetar hemifrån, har hemleverans av matvaror, handlar endast på internet och rör mig inte ute bland folk.

Nej, barnen kan inte vara hemma från skolan.

Verkar märkligt då att du väljer att vara ovaccinerad.
  • Anonym (OvaCC)
    LadyJane skrev 2021-12-02 07:27:19 följande:
    Trivs du i din tätstickade offerkofta?

Om du inte är totalt isolerad långt från mänskligheten? Under en pandemi är svaret nej.
    Det var sarkastiskt menat. 
  • LadyJane
    Anonym (OvaCC) skrev 2021-12-03 12:51:13 följande:
    Det var sarkastiskt menat. 
    Jag anade det men jag försökte lära dig att sarkasm ytterst sällan fungerar i skriven text. Det är otroligt få som lyckas med det. Oftast framstår man bara som någon med en otroligt tätstickad offerkofta.
  • Anonym (OvaCC)
    molly50 skrev 2021-12-02 10:49:31 följande:
    Vilka andra sätt menar du då som är bättre än att vaccinera sig?

Vad är dina förslag för att minska smittspridningen och komma ur pandemin?
    Jag har inte sagt att andra sätt är bättre, jag har skrivit att det finns andra sätt än vaccination. Fortsätta hålla avstånd, hålla sig själv frisk är ex på bra sätt.

Bara för att man kan vacc sig så kan man inte leva som förut. Eftersom vaccinerade kan bli sjuka och kan sprida sjukdomen vidare så borde man kanske fortsätta undvika att vistas där det är mycket folk. Vem av er vaccinerade kommer gå på julfesten i år? Har inbokade resor? Går på gym?
    Minska smittspridning måste ju var och en ansvara för. 
    Tror inte att det går att komma ur pandemin, däremot lär vi oss leva med viruset och hantera den och dess mutationer. Om 10 år så kanske den kommer vara en vanlig influensa.
  • Anonym (No entry)

Fler och fler tillställningar kräver vaccinbevis så det kommer nog märkas mer och mer att ovaccinerade inte är välkomna.

Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er