• Stolt Farsa

En fråga till er som inte vill vaccinera er

Även om ni inte vill vaccinera er så antar jag att ni precis som oss andra vill att pandemin skall ta slut. Därför undrar jag vad era förslag är för att vi skall nå dit om ni nu inte tycker att vaccin är rätt väg att gå. Är ni som inte vill vaccinera er mer positiva till lockdowns, restriktioner, hålla avstånd, etc och anser ni isf att det är tillräckligt?

Berätta. Vad är era framgångsrecept? Jag vill väldigt gärna höra.

• Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er
  • Anonym (foliehatten)
    Anonym (Läkare) skrev 2021-11-29 01:04:48 följande:
    Det som är så fascinerande med personer som dig är att ni är så övertygade om att ni förstår bättre, vi har fel och saknar adekvat kunskap och så vidare. Men trots det, är det hos oss som ni söker vård när ni håller på att dö. 
    Ja.. det är fascinerade hur dessa människor som inte tror på vetenskap, anser sig veta bättre än forskarsamhället och vårdpersonal svänger 180 grader när de själva eller någon de älskar blir svårt sjuk. Det "positiva" är väl att detta ändå tyder på att dessa människor fortfarande på något plan vet att de har fel. 
  • Anonym
    Anonym (foliehatten) skrev 2021-11-29 00:55:31 följande:
    Ja, ni ser ju. Riktiga Einsteins dessa människor. 5G nätet skapar blodproppar Drömmer
    Det är bättre att bara anmäla såna här inlägg, om man citerar så försvinner dem ju liksom inte även om orirginalinlägget tas bort.

Tips i all välmening!

Ps, jag har anmält antivaxxerns rapparkalja. Ds.
  • Tomelilla15
    Anonym (Anna) skrev 2021-11-28 11:18:29 följande:

Herregud du låter helt hysterisk i dina kommentarer. Har du sökt hjälp för psykisk ohälsa? Skulle rekommendera dig det för din egen skull.

Till frågan, nu har jag redan vaccinerat mig med 2 doser, men svarar då jag fått positivt covid-test igen i oktober och varit sjuk igen. Vems fel är det att mitt vaccin inte skyddar mot covid? Knappast de ovaccinerade.

Jag ifrågasätter starkt vaccinet. Av min erfarenhet kan jag inte se annat än bluff! Vi är 4 på min arbetsplats som är fullvaccinerade men fått positiva covidtest i höstas och legat hemma sjuka. Vi är rent av upprörda och känner oss grundlurade av vaccinet, arbetar dessutom i vården.

Hur besvarar du som egenutsedd expert detta vill jag gärna veta? Tycker du att vi som är fullvaccinerade ska drabbas av smittan igen? 8 av 10 som avled på ett äldreboende i höstas var dessutom fullvaccinerade.

Menar du att vi ska gå och tro på vaccin trots att det inte har effekt? Ungefär samma sak som att hävda att jorden är platt.

Ingen har ju sagt att man är riskfri att smittas efter vaccin. Däremot blir man mindre sjuk och har lägre risk att dö. Om du har fel förväntningar på vaccinet är det klart att du är negativ. Läs på om vad vaccinet funkar för så blir du inte besviken. En annan sak också - det är väldigt olämpligt att dra generella slutsatser utifrån fyra observationer. Det är därför man samlar in data från hundratusentals och så småningom miljontals människor för då först kan man dra slutsatser om vad som funkar på befolkningsnivå.
  • Anonym (Ovaccinerad 2)

Det kommer ju hela tiden nya varianter av viruset och vaccinet håller bara ett tag, dessutom kan man bli smittad och smitta andra som vaccinerad. Jag är ovaccinerad men arbetar hemifrån och rör mig inte ute bland folk. Kör bil så behöver inte åka kommunalt.

• AndreaBD
    Anonym (Ovaccinerad) skrev 2021-11-28 10:14:56 följande:
    Ja de har fel strategi.
    Det finns väl inga experter i världen som vill skippa vaccinering? Det är ju det enda som verkligen kan få oss ut ur pandemin. Så småningom....
  • AndreaBD
    Anonym (fel) skrev 2021-11-28 11:03:13 följande:
    Att folk börjar tänka lite på egen hand och inte bara agera som får.
    Vet du vad? Jag har varit övertygad om att vi MÅSTE ha vaccin från första dagen. Jag har nämligen allmänbildningen för att veta hur det har varit med andra pandemier, andra sjukdomar. Om man är mot vacciner i allmänhet - då kan man inte mycket historia. 
  • AndreaBD
    Anonym (Postcovid) skrev 2021-11-28 13:42:20 följande:

Covid kan missförstås som ofarlig om man stirrar blint på risken att dö. Om man tar med risken att bli svårt sjuk, och risken att drabbas av livslånga följdsjukdomar, vilket man kan även av lindrig Covid, så är bilden mycket värre.

Det finns sjukdomar som vi vaccinerar mot idag som har betydligt lägre dödlighet än Covid-19. Ett exempel är polio som vaccinerades bort på 50-talet, få dog, många drabbades av partiell eller total livslång förlamning.

Yrkesgruppen sjukgymnaster fördubblades efter den stora epidemin i Sverige 1953. Vi kan troligtvis se en liknande utveckling pga Covid-19, behovet av rehabilitering efter covid är stort.

Ja, tänk om folk då hade tjafsat om att man inte borde tvinga folk till att vaccinera sig mot polio eller smittkoppor. 
  • Anonym (OvaCC)

Jag är ovaccinerad just nu. Jag är inte emot vaccin och kommer ta det längre fram, men jag är rädd för biverkningar som denna vaccin kan ge.
    Jag tycker att vaccinet togs fram väldigt snabbt. Lika snabbt som corona spred sig, lika snabbt trollade man fram ett vaccin som man sedan godkände. En hel värld ingår i den studien just nu.

Jag vill inte bli tvingad att ta vaccin för att det passar, jag vill göra ett medvetet val. Ska tillägga att jag aldrig tagit något annat vaccin än de ?vanliga? när man var liten.

Som svar på din fråga, tycker att man har tagit bort restriktioner för snabbt. Vi i Sverige har haft rekommendation inte restriktioner. Vi har även agerat alldeles för sent i början, med skydd inom vården, masker, stängda gränser. Jag tror inte att man skulle lyckas stoppa det, men kanske inte lika många hade dött.
    Det är oerhört sorgligt att så många har dött av skiten, men det mest sorgliga är att vi har blivit så elaka och dömande mot varandra bara för att vi väljer göra olika saker.

• Anonym
    Anonym (OvaCC) skrev 2021-11-29 19:30:53 följande:

Jag är ovaccinerad just nu. Jag är inte emot vaccin och kommer ta det längre fram, men jag är rädd för biverkningar som denna vaccin kan ge.
    Jag tycker att vaccinet togs fram väldigt snabbt. Lika snabbt som corona spred sig, lika snabbt trollade man fram ett vaccin som man sedan godkände. En hel värld ingår i den studien just nu.

Jag vill inte bli tvingad att ta vaccin för att det passar, jag vill göra ett medvetet val. Ska tillägga att jag aldrig tagit något annat vaccin än de ?vanliga? när man var liten.

Som svar på din fråga, tycker att man har tagit bort restriktioner för snabbt. Vi i Sverige har haft rekommendation inte restriktioner. Vi har även agerat alldeles för sent i början, med skydd inom vården, masker, stängda gränser. Jag tror inte att man skulle lyckas stoppa det, men kanske inte lika många hade dött.
    Det är oerhört sorgligt att så många har dött av skiten, men det mest sorgliga är att vi har blivit så elaka och dömande mot varandra bara för att vi väljer göra olika saker.

Hur känner du inför vaccinpass som ovaccinerad?
  • Stolt Farsa
    Anonym (OvaCC) skrev 2021-11-29 19:30:53 följande:

Tack! Den enda som inte tagit vaccinet och som ger ett trevligt och ärligt svar. Det var det jag ville höra All heder till dig.
Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er