• Anonym (Ledsen)

Är gravid, mår skit inför abort

Jag är 26 år, har en relation sen 3,5 år tillbaka och studerar för tillfället. Mensen har varit sen i några dagar så tog gravtest som visade positivt, ringde abortmottagning direkt och de info mig att jag var 4-5 veckor gravid. Har fått en tid hos gyn nästa vecka. Mår skitdåligt, vet att abort är det enda rätta då omständigheterna inte är rätt och min pojkvän tidigare uttryckt att han inte är redo för det. Inte jag heller, jag vill inte skaffa barn när jag inte kan ge barnet en stabil och trygg uppväxt då jag inte har en fast tjänst osv. Så jag vet att abort är det rätta, men är SÅ rädd för att gå igenom det. Har inte berättat för min pojkvän att jag plussat, vi bor inte ihop och haft en en tuff period senaste veckorna där han varit osäker på hans känslor osv. 

Brottas med tankar hur jag ska gå igenom den här aborten, barnmorskan jag pratade med sa att det är mest vanligt att genomföra den mediciniska aborten hemma med stöd från partner/vän. Jag vet inte hur mycket stöd min partner skulle vara att ha där hemma när jag går igenom det. Inga föräldrar med i bilden som kan vara där o stötta. Jag funderade därför först på att göra aborten på klinik så att jag inte är ensam. Men barnmorskan sa att det skulle dröja ytterligare en vecka om jag vill göra aborten på kliniken, och att jag skulle vara längre gången då. Jag vill avsluta grav. så fort som möjligt, inbillar mig att det gör mindre ont osv ju tidigare gången jag är. Så efter att jag pratat med henne så lutar det mer åt att göra aborten hemma. Är i stort behov av stöttning från er, ska jag berätta för min partner att jag är gravid? och ni som gjort medicinisk abort tidigt i vecka 5-6, snälla berätta hur var det? gjorde det jätteont trots ipren/alvedon och störtblödde ni halva dagen och såg/hörde hur fostret stöttes ut i toan? känner sån skam att jag är 26 år och går igenom detta, min pojkvän är känslomässigt av den kallare typen även om han varit varm och omtänksam mot just mig i vår relation. Han har väldigt lätt att koppla bort det känslomässiga och bli kall, och jag är så rädd att han gör det just den dagen när jag genomgår aborten på hemmaplan.

Snälla döm mig inte, det är det sista jag behöver just nu. Avskyr redan mig själv så mycket för att jag utsatt mig själv för den här situationen. 
  • Svar på tråden Är gravid, mår skit inför abort
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-22 16:31:08 följande:

Gud vad skönt att någon i samma sits skriver. Tack för dina ord !!! Jag brottas verkligen med tanken att berätta för min pojkvän, känns som stämningen kommer vara nere och tråkig framöver efter aborten. Det är redan lite tråkig stämning i och med att han inte är säker på sina känslor för mig men jag ser att han anstränger sig och gör sitt bästa att hantera det.  Jag vet inte om en abort skulle göra situationen mellan oss till nåt bättre, snarare att förhållandet skulle vara dödsdömt. Jag vill försöka leva mitt liv som vanligt efter det och inte ha det som samtalsämne varje dag. Men samtidigt så kanske han aldrig förlåter mig att jag undanhöll aborten från honom, om aborten visar sig ta riktigt hårt på mig och jag tvingas berätta vad jag gjort efteråt

Ingen fara. Det känns skönt för mig också att skriva med någon som är i samma sits.

Det är helt upp till dig om du ska berätta för honom eller inte. Personligen känner jag att det var rätt beslut att berätta för min pojkvän, dels för att jag anser att han ska få veta men även för att jag förmodligen hade mått ännu sämre om jag inte hade berättat det för honom. Kanske hade jag då varit ledsen och nere utan att han då hade förstått varför. Hade inte velat undanhålla något sådant. Tror du att din pojkvän skulle bli arg om du gjorde abort? Tror du inte att han mest blir lättad, eftersom han inte vill ha barn nu? Kanske du kan säga till honom att du inte vill älta aborten i all evighet utan försöka gå vidare?

Jag upplevde inte att stämningen var tråkig eller dyster efter aborten. Det kändes bara som en lättnad att ha genomfört det. Hade jag varit typ i vecka 15 hade jag aldrig kunnat göra det så det måste ske i ett tidigt stadie.

Om ingen av er känner för att ha barn just nu, samt om förutsättningarna inte är så bra så är det nog bäst att göra abort nu. Man vill inte sitta där och skrapa ihop pengar varje månad för att få ekonomin att gå runt. Man vill ha sparade pengar och ha råd att leva ett någorlunda normalt liv. Bäst är ju om man har en fast anställning. Det blir lite jobbigare om man studerar. Dessutom måste man räkna med att man kan bli ensamstående och då står man där själv med barnet.

Om den ena vill behålla men inte den andra så brukar förhållandet inte hålla. Hur man än gör i det läget så är det någon som känner sig sviken och blir bitter.
  • Anonym (Sandran)

Jag har gjort två aborter, en medicinsk och en kirurgisk. Jag hade inte önskat ens min värsta fiende att göra en medicinsk - varför jag gången efter gjorde en kirurgisk.

Den medicinska var totalt fruktansvärd. Hade såna extrema smärtor så jag skrek rakt ut, morfin hjälpte inte ö.h.t., så det var helt värdelöst. Ipren och alvedon fungerade ungefär lika bra som om man skulle släcka en skogsbrand genom att spotta på den. I timmar, timmar, timmar...... TILLSLUT blödde jag ut en blodklump, och hade bara typ "mensvärk" efter det i något dygn. Blödde i, ptja, 9-10 veckor. Under tiden skulle man helst inte ha sex ens med kondom, och lycka till att bortförklara en två månader lång "mens" för din pojkvän. Ska du göra en medicinsk abort bör du DEFINITIVT berätta det.

Den kirurgiska däremot. Plättlätt! Sticka upp två piller i slidan på morgonen, sedan åka till mottagningen. Där fick man byta om. Sedan åkte man in, sövdes, och de utförde aborten (är typ som en jättejättesmal dammsugare som de suger ut graviditeten med, så "skrapning" är egentligen fel ord). Det hela tar inte många minuter. Man rullas därefter till uppvak. Får fika lite. Sedan åker man hem! Mådde helt som vanligt direkt på uppvaket, ingen smärta alls, och blädde typ i 4-5 dagar, ungefär som en mens.

Upplevelserna var verkligen som dag och natt! Klart de trycker på medicinsk abort och gärna hemma. Billigast för vården. Men medicinsk abort var fasen tortyr, och kirurgisk var som en powernap.

• Anonym (L)
    Anonym (Sandran) skrev 2021-11-22 16:48:04 följande:

Jag har gjort två aborter, en medicinsk och en kirurgisk. Jag hade inte önskat ens min värsta fiende att göra en medicinsk - varför jag gången efter gjorde en kirurgisk.

Den medicinska var totalt fruktansvärd. Hade såna extrema smärtor så jag skrek rakt ut, morfin hjälpte inte ö.h.t., så det var helt värdelöst. Ipren och alvedon fungerade ungefär lika bra som om man skulle släcka en skogsbrand genom att spotta på den. I timmar, timmar, timmar...... TILLSLUT blödde jag ut en blodklump, och hade bara typ "mensvärk" efter det i något dygn. Blödde i, ptja, 9-10 veckor. Under tiden skulle man helst inte ha sex ens med kondom, och lycka till att bortförklara en två månader lång "mens" för din pojkvän. Ska du göra en medicinsk abort bör du DEFINITIVT berätta det.

Den kirurgiska däremot. Plättlätt! Sticka upp två piller i slidan på morgonen, sedan åka till mottagningen. Där fick man byta om. Sedan åkte man in, sövdes, och de utförde aborten (är typ som en jättejättesmal dammsugare som de suger ut graviditeten med, så "skrapning" är egentligen fel ord). Det hela tar inte många minuter. Man rullas därefter till uppvak. Får fika lite. Sedan åker man hem! Mådde helt som vanligt direkt på uppvaket, ingen smärta alls, och blädde typ i 4-5 dagar, ungefär som en mens.

Upplevelserna var verkligen som dag och natt! Klart de trycker på medicinsk abort och gärna hemma. Billigast för vården. Men medicinsk abort var fasen tortyr, och kirurgisk var som en powernap.

Oj. Det är nog väldigt olika det där. Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 6 och för mig gick det hur bra som helst. Det gjorde inte ont och jag blödde inte sådär länge.

Risken för komplikationer när det gäller blödning och infektioner är mindre vid medicinsk abort än kirurgisk abort.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Sandran) skrev 2021-11-22 16:48:04 följande:

Så tråkigt att läsa vad du har gått igenom men jag känner igen mig så mycket, smärtorna, att morfinet inte hjälpte osv. Önskade så gärna att någon kunde berätta sånt för mig så slapp man gå igenom den tuffa aborten men men. Det var skönt när allt var över och jag glömde allt. Har två barn nu men skulle jag bli oplanerad gravid så är det kirurgisk som gäller.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jag med) skrev 2021-11-22 17:21:10 följande:
    Så tråkigt att läsa vad du har gått igenom men jag känner igen mig så mycket, smärtorna, att morfinet inte hjälpte osv. Önskade så gärna att någon kunde berätta sånt för mig så slapp man gå igenom den tuffa aborten men men. Det var skönt när allt var över och jag glömde allt. Har två barn nu men skulle jag bli oplanerad gravid så är det kirurgisk som gäller.
    gjorde du aborten hemma eller på abortklinik? tänker med tanke på att du fick morfin? 
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-22 17:28:22 följande:

gjorde du aborten hemma eller på abortklinik? tänker med tanke på att du fick morfin? 

Jag valde att göra det på mottagning. Fick hjälp av personalen och de var väldigt mötesgående vilket kändes så skönt för min del.
  • Liniss

Berätta vad? Hur ska de veta vad du kommer känner? De flesta har inte sådär ont vid medicinsk abort. Däremot framgår det ju att det kan göra ont.
  • Anonym (Syster)

Inget att vara rädd för. När du har gått så kort tid är det enklast med en tablett och så stöts det ut som en kraftig mens. Du kan få ont så klart men smärtstillande har du säkert hemma. Och du kan blöda en hel del så klart, mer än en vanlig mens. Du fixar det :)

• Anonym (Sandran)
    Anonym (L) skrev 2021-11-22 16:52:05 följande:

Oj. Det är nog väldigt olika det där. Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 6 och för mig gick det hur bra som helst. Det gjorde inte ont och jag blödde inte sådär länge.

Risken för komplikationer när det gäller blödning och infektioner är mindre vid medicinsk abort än kirurgisk abort.

Risken för komplikationer är minimal både vid kirurgisk abort såväl som vid medicinsk. Säg att risken för t.ex. livmoderinflammation ligger på 0,1 % vid medicinsk, och 0,2 % vid kirurgisk (fiktiva siffror och fiktiv komplikation), så är risken absolut dubbelt så hög vid kirurgisk abort - men dubbelt så hög jättelåg risk är fortfarande en jättelåg risk. Ungefär som downsrisken vid 25 resp. 40 - moderns ålder - dubbelt så hög risk = fortfarandd jättelåg risk.

Följer man råden man får att t.ex. inte bada, inte använda tampong m.m. så är riskerna fortfarande väldigt låga.
  • Anonym (Sandran)

Har också fött barn efteråt, 3 stycken (nu är vi färdiga ), och jag tyckte att förlossningssvärkarna var ingenting emot medicinska aborten. Där klarade jag mig toppenbra bara på andning och lustgas. Aborten kändes som att min kropp sågades itu...... Skulle också välja kirurgisk igen, utan tvekan, om jag skulle behöva göra en abort igen.
  • Anonym (L)
    Anonym (Sandran) skrev 2021-11-22 19:11:26 följande:

Risken för komplikationer är minimal både vid kirurgisk abort såväl som vid medicinsk. Säg att risken för t.ex. livmoderinflammation ligger på 0,1 % vid medicinsk, och 0,2 % vid kirurgisk (fiktiva siffror och fiktiv komplikation), så är risken absolut dubbelt så hög vid kirurgisk abort - men dubbelt så hög jättelåg risk är fortfarande en jättelåg risk. Ungefär som downsrisken vid 25 resp. 40 - moderns ålder - dubbelt så hög risk = fortfarandd jättelåg risk.

Följer man råden man får att t.ex. inte bada, inte använda tampong m.m. så är riskerna fortfarande väldigt låga.

Ja men det jag sa är att risken är högre vid kirurgisk abort, även fast den fortfarande är låg. De flesta mår inte heller så dåligt vid en medicinsk abort som du gjorde.
  • LillyBonnie

Hej kära du!

Jag vill börja med att säga att det finns ingenting att döma.

Valet är självklart ditt men jag tror att det kan vara skönt att berätta för sin partner oavsett hur dennes reaktion blir. Berätta och inte få något stöd kan vara jobbigt men att bära på denna hemlighet blir nog i längden jobbigare.

Jag har gjort 2 aborter. En vid 19år och en vid 34år.

Den första var en skrapning och jag väldigt långt gången, den senaste medicinsk v 5.

För MIG kan jag säga att jag tyckte det var jobbigare med den kirurgiska. Alltså tvärtemot vad många andra tycker.

Kanske för att jag fick vänta länge på en tid och för att jag var långt gången och tyckte att bli sövd och uppvak osv kändes läskigt.

Ja den medicinska gör ondare.

Jag tog de fyra pillerna på kvällen. Preppade med värktabletter, värmekudde, tvättservetter och bindor.

Förbered på det absolut värsta. Tog en lång varm dusch och gick och la mig, tog pillren. Vaknade efter 2h av mensvärk och en extrem smärta efter ytterligare en timme. Denna höll i sig i ca 30min och trodde jag skulle spy. Gick på toaletten och endast blod kom ut, inga klumpar som jag hört mycket om.

Det gjorde ont men inte alls som de skräckhistorier jag hört. Det är olika för alla.

Jag somnade om.

Blödde ?normalt? ca 10 dagar 2 veckor och lite molande värk under denna tid ungefär som mensvärk.

Jag berättade för min partner och han var stöttande men man går ändå igenom detta själv på något sätt.

Men du klara det oavsett.

Du bestämmer själv vad du vill göra och allt är upp till dig. Jag vill bara dela min historia då man ofta läser så mycket skräckupplevelser om den medicinska aborten.

Det är så olika för alla.

Ta hand om dig.

• Anonym (Jag med)

Ts, hur har det gått?

• Anonym (Ledsen)

Jag bokade ju en tid hos kliniken samma dag jag fick reda på att jag var gravid. Har tid nu på tisdag. Jag vet varken ut eller in längre. Bestämde mig till slut och berättade för killen om graviditeten samma dag. Vi har haft många konversationer fram och tillbaka och igår sa han att han lutar mer åt abort! Han säger att han självklart kommer finnas där för barn om jag väljer att behålla men att han måste säga vad han känner. Han sa att han lutar mer åt abort för att tanken att bli förälder är skrämmande även om han väldigt gärna vill ha barn i framtiden, och då menar han att tanken på att ett barn växer upp och blir tonåring och kan hitta på massa tokiga grejer/hamnar fel i livet är skrämmande.

Jag är helt förkrossad nu för ju mer jag tänkt på abort desto mer tvivlar jag på att det är rätt beslut. Jag börjar känna mig gravid, brösten är större och ömmar jag har haft molvärk sen dagen jag plussade och magen är svullen. Känner mig verkligen gravid. Och det har fått mig på andra tankar än abort. Jag börjar se framför mig hur barnet skulle likna mig/killen och undra hur det skulle kännas att hålla i osv. FYFAN vad jag känner mig vilsen, jag vill samtidigt inte sätta ett barn till livet om min partner lutar mot abort och tvingas bli förälder mer eller mindre. 

Jag tror inte att jag någonsin kommer bli "redo" att skaffa barn. Det är skrämmande att tänka på det stora ansvaret att uppfostra barn till bra människor och det tror jag att jag alltid kommer känna. Jag vet dock att jag vill ha barn i framtiden och visst det är inte optimalt att bli oplanerat gravid i en relation där jag inte är gift men nu blev det såhär ändå. Han säger att det har har fått honom att tänka till och han vill vara med mig och bo tsm med mig oavsett hur jag väljer att göra med graviditeten och att han kommer vara där för mig och barnet. Men jag kan inte se mig själv bara vara sambos och ha barn med min partner. Jag kan acceptera att barnet är oplanerat men jag kan inte leva med otryggheten att vara sambos med en bebis. Jag vill vara gift med mitt barns pappa och min kille ser inte att han kommer vara redo att gifta sig inom 9 månader. Jag frågade när han skulle vara redo att gifta sig efter barnets födsel och det visste han inte....Grejen är att min kille är en person som lätt får tviveltankar inte bara när det gäller relationer. Det får mig att känna att han aldrig heller kommer att känna sig "redo" eller orädd inför rollen att bli pappa. Och jag förstår att det är mycket att tänka på för honom då 1 vecka är alldeles för lite tid att ta så stora beslut som behålla barn och förlova sig men jag som ändå bär på barnet känner att det är mer verkligt och att beslutet kommer påverka mig mest. Jag vill inte riskera att stå där ensamstående med en 9 månaders bebis som jag tar hand om helt själv. Om vi gör slut som sambos och barnet är så litet så kommer det vara 100% mitt ansvar och pappan bara träffa barnet några timmar i veckan. 

Kan inte släppa mina tankar kring värderingar om barn och giftermål. Är jag helt tokig som känner att om jag behåller och blir sambos med honom så kommer killen få allt det positiva med vad giftermål innebär, sambo och barn minus det juridiska ansvaret och förbindelsen då och bli bekväm och aldrig ta nästa steg och fria?? han är som sagt personen som lätt får tviveltankar men samtidigt har en skev drömbild av att giftermål innebär att man ALDRIG tvivlar och att relationen är perfekt jämt. 

• Anonym (Sandran)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-27 21:16:30 följande:

Jag bokade ju en tid hos kliniken samma dag jag fick reda på att jag var gravid. Har tid nu på tisdag. Jag vet varken ut eller in längre. Bestämde mig till slut och berättade för killen om graviditeten samma dag. Vi har haft många konversationer fram och tillbaka och igår sa han att han lutar mer åt abort! Han säger att han självklart kommer finnas där för barn om jag väljer att behålla men att han måste säga vad han känner. Han sa att han lutar mer åt abort för att tanken att bli förälder är skrämmande även om han väldigt gärna vill ha barn i framtiden, och då menar han att tanken på att ett barn växer upp och blir tonåring och kan hitta på massa tokiga grejer/hamnar fel i livet är skrämmande.

Jag är helt förkrossad nu för ju mer jag tänkt på abort desto mer tvivlar jag på att det är rätt beslut. Jag börjar känna mig gravid, brösten är större och ömmar jag har haft molvärk sen dagen jag plussade och magen är svullen. Känner mig verkligen gravid. Och det har fått mig på andra tankar än abort. Jag börjar se framför mig hur barnet skulle likna mig/killen och undra hur det skulle kännas att hålla i osv. FYFAN vad jag känner mig vilsen, jag vill samtidigt inte sätta ett barn till livet om min partner lutar mot abort och tvingas bli förälder mer eller mindre. 

Jag tror inte att jag någonsin kommer bli "redo" att skaffa barn. Det är skrämmande att tänka på det stora ansvaret att uppfostra barn till bra människor och det tror jag att jag alltid kommer känna. Jag vet dock att jag vill ha barn i framtiden och visst det är inte optimalt att bli oplanerat gravid i en relation där jag inte är gift men nu blev det såhär ändå. Han säger att det har har fått honom att tänka till och han vill vara med mig och bo tsm med mig oavsett hur jag väljer att göra med graviditeten och att han kommer vara där för mig och barnet. Men jag kan inte se mig själv bara vara sambos och ha barn med min partner. Jag kan acceptera att barnet är oplanerat men jag kan inte leva med otryggheten att vara sambos med en bebis. Jag vill vara gift med mitt barns pappa och min kille ser inte att han kommer vara redo att gifta sig inom 9 månader. Jag frågade när han skulle vara redo att gifta sig efter barnets födsel och det visste han inte....Grejen är att min kille är en person som lätt får tviveltankar inte bara när det gäller relationer. Det får mig att känna att han aldrig heller kommer att känna sig "redo" eller orädd inför rollen att bli pappa. Och jag förstår att det är mycket att tänka på för honom då 1 vecka är alldeles för lite tid att ta så stora beslut som behålla barn och förlova sig men jag som ändå bär på barnet känner att det är mer verkligt och att beslutet kommer påverka mig mest. Jag vill inte riskera att stå där ensamstående med en 9 månaders bebis som jag tar hand om helt själv. Om vi gör slut som sambos och barnet är så litet så kommer det vara 100% mitt ansvar och pappan bara träffa barnet några timmar i veckan. 

Kan inte släppa mina tankar kring värderingar om barn och giftermål. Är jag helt tokig som känner att om jag behåller och blir sambos med honom så kommer killen få allt det positiva med vad giftermål innebär, sambo och barn minus det juridiska ansvaret och förbindelsen då och bli bekväm och aldrig ta nästa steg och fria?? han är som sagt personen som lätt får tviveltankar men samtidigt har en skev drömbild av att giftermål innebär att man ALDRIG tvivlar och att relationen är perfekt jämt. 

Fast juridiskt sett är det inte så stor skillnad på att vara sambo jämfört med giftermål. Det finns egentligen bara EN juridisk punkt som inte går att ändra på som sambos, hur många papper man än skriver, och det berör arv. Dör någon av er så ärver ni inte varandra, utan barnet ärver. Det kan komplicera en hel del, där kanske ett eventuellt hem måste säljas för att köpa ut barnet o.s.v. Därför ÄR det fördelaktigt med giftermål om man lever i en kärnfamilj, just vid dödsfall. Men även det går att lösa på hyfsade sätt i värsta fall, t.ex. saftiga livförsäkringar så barnet kan köpas ut.

Tycker spontant inte att den biten är så mycket att hänga upp sig på.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Sandran) skrev 2021-11-27 21:24:49 följande:
    Fast juridiskt sett är det inte så stor skillnad på att vara sambo jämfört med giftermål. Det finns egentligen bara EN juridisk punkt som inte går att ändra på som sambos, hur många papper man än skriver, och det berör arv. Dör någon av er så ärver ni inte varandra, utan barnet ärver. Det kan komplicera en hel del, där kanske ett eventuellt hem måste säljas för att köpa ut barnet o.s.v. Därför ÄR det fördelaktigt med giftermål om man lever i en kärnfamilj, just vid dödsfall. Men även det går att lösa på hyfsade sätt i värsta fall, t.ex. saftiga livförsäkringar så barnet kan köpas ut.

Tycker spontant inte att den biten är så mycket att hänga upp sig på.
    Fast i min sambos ögon är giftermål en större förbindelse och man gör allt för att få sitt äktenskap att hålla avsett om man har barn eller inte, har han flera gånger tidigare sagt. Han sa att han helst aldrig vill skiljas, så det får mig att känna att han är okej med tanken att ha barn med mig men kan inte förbinda sig till mig och gifta sig, vilket får mig att känna att håller dörren öppen till att längre fram göra slut trots att man har barn. Jag vill inte bara vara sambos+ ha barn med killen när han uttryckligen säger att i ett äktenskap gör man allt för att kämpa för sitt förhållande, vilket jag tolkar som att han kommer inte kämpa för vårt förhållande lika mycket som sambo jmf som gift. 
  • Anonym (Ledsen)

Skrev fel, menar min kille inte sambo**

• Anonym (Sandran)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-27 21:44:03 följande:

Fast i min sambos ögon är giftermål en större förbindelse och man gör allt för att få sitt äktenskap att hålla avsett om man har barn eller inte, har han flera gånger tidigare sagt. Han sa att han helst aldrig vill skiljas, så det får mig att känna att han är okej med tanken att ha barn med mig men kan inte förbinda sig till mig och gifta sig, vilket får mig att känna att håller dörren öppen till att längre fram göra slut trots att man har barn. Jag vill inte bara vara sambos+ ha barn med killen när han uttryckligen säger att i ett äktenskap gör man allt för att kämpa för sitt förhållande, vilket jag tolkar som att han kommer inte kämpa för vårt förhållande lika mycket som sambo jmf som gift. 

Fast de flesta känner nog så, att de inte vill skilja sig när de väl gifter sig, och att man vill vara riktigt, riktigt säker innan. Jag och min man (då sambo) var inte redo för äktenskap när jag var gravid med första. Vi älskade varandra, vi ville vara med varandra, vi älskade att vi skulle få barn ihop, men vi var inte redo för giftermål än. Först när jag var gravid med vårt andra barn så kände vi oss redo, och förlovade oss. Men inte förrän vårt andra barn hann bli 1,5 år gifte vi oss.

Vi kämpade och kämpar lika mycket för vårt förhållande nu som när vi var ogifta sambos. Det blev extra tydligt för oss när vår första son hade fötts, och vi var hans föräldrar, att NU är vi en familj. Vad som än händer nu så kommer vår son vara en del av oss föralltid, oavsett vad som händer med oss. Så vi kämpade för oss, för vår sons skull. Innan man får barn tror man att äktenskap är det stora, men när man står där och håller sitt nyfödda barn, DÅ går man igenom det STÖRSTA. Då inser man att denna lilla, lilla människa - mitt barn - gör jag vad som helst för. Så efter barnet fötts och man vill att ens barn ska må bra, då kämpar man för förhållandet till barnets andra förälder. Så tror din pojkvän att ett äktenskap i sig gör det ännu viktigare att kämpa för förhållandet - vänta bara tills han får uppleva hur mycket ett gemensamt barn gör att man vill kämpa för förhållandet!
  • Anonym (Kattis)

Men gör inte abort då.Du kanske mår sämre efter det.

Svar på tråden Är gravid, mår skit inför abort