Inlägg från: Anonym (Jag med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag med)

Är gravid, mår skit inför abort

Först och främst vill jag ge dig massa styrkekramar och skriva att det i slutändan kommer bli bra.

Jag gjorde abort i vecka 6-7, valde att vara på klinik då jag bodde hemma hos mina föräldrar och ingen fick veta vad jag skulle genomgå. Kändes väldigt tryggt för min del att vara på mottagningen för jag hade så jäkla ont så att jag skrek i flera timmar, vill absolut inte skrämma dig men det är bra att du kanske får läsa om flera som har gjort. Jag vågade knappt läsa och visste inget i princip så jag var totalt oförberedd. På mottagningen fick jag två morfinsprutor, hade jag varit hemma så hade det inte gått för min del.

Jag tog tabletterna kl 7 på morgonen och började blöda efter kl 13, det dröjde för min del innan allt kom ut. När jag väl började blöda så avtog smärtan mer och mer, åkte ifrån mottagningen ca kl 17 och mådde ok. Nästa dag mådde jag bra och några dagar efter hade jag glömt allt, kändes lättare och jag tog rätt beslut. Ångrar mig inte en sekund för aborten. Hade jag dock vetat att man kan göra kirurgisk abort hade jag valt det men vi är olika och väljer det som passar en. Jag var bara rädd och ville göra det så fort som möjligt så jag tog det som erbjöds direkt.

Hur som helst som hoppas jag att allt går smidigt för dig och att du snart mår bättre.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-22 15:49:21 följande:

Kirurgisk abort vill jag inte göra, måste vara längre gången för att få göra det och bara tanken att gå runt i flera veckor till såhär känns omöjlig att klara av psykiskt. 

Du kommer få göra ultraljud för att se hur lång gången du är, därefter kommer du få tid för att få tabletterna, antingen hemma eller om du väljer mottagning. Sköterskorna var jätte bra och höll mig i handen fler gånger, frågade om jag ville ha något osv. Jag kände mig absolut inte ensam

Klarar du inte av att vända så gör medicinsk abort, det finns smärtstillande och oftast är allt över på några timmar. Jag blödde inte mycket, mest som mens. Att se foster i vecka 6-7 är inte så troligt utan på mig var den en klump som åkte ner i toastolen. Jag blödde sparsamt i ca 7-8 dagar, efter 4 veckor var min mens tillbaka.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Sandran) skrev 2021-11-22 16:48:04 följande:

Jag har gjort två aborter, en medicinsk och en kirurgisk. Jag hade inte önskat ens min värsta fiende att göra en medicinsk - varför jag gången efter gjorde en kirurgisk.

Den medicinska var totalt fruktansvärd. Hade såna extrema smärtor så jag skrek rakt ut, morfin hjälpte inte ö.h.t., så det var helt värdelöst. Ipren och alvedon fungerade ungefär lika bra som om man skulle släcka en skogsbrand genom att spotta på den. I timmar, timmar, timmar...... TILLSLUT blödde jag ut en blodklump, och hade bara typ "mensvärk" efter det i något dygn. Blödde i, ptja, 9-10 veckor. Under tiden skulle man helst inte ha sex ens med kondom, och lycka till att bortförklara en två månader lång "mens" för din pojkvän. Ska du göra en medicinsk abort bör du DEFINITIVT berätta det.

Den kirurgiska däremot. Plättlätt! Sticka upp två piller i slidan på morgonen, sedan åka till mottagningen. Där fick man byta om. Sedan åkte man in, sövdes, och de utförde aborten (är typ som en jättejättesmal dammsugare som de suger ut graviditeten med, så "skrapning" är egentligen fel ord). Det hela tar inte många minuter. Man rullas därefter till uppvak. Får fika lite. Sedan åker man hem! Mådde helt som vanligt direkt på uppvaket, ingen smärta alls, och blädde typ i 4-5 dagar, ungefär som en mens.

Upplevelserna var verkligen som dag och natt! Klart de trycker på medicinsk abort och gärna hemma. Billigast för vården. Men medicinsk abort var fasen tortyr, och kirurgisk var som en powernap.

Så tråkigt att läsa vad du har gått igenom men jag känner igen mig så mycket, smärtorna, att morfinet inte hjälpte osv. Önskade så gärna att någon kunde berätta sånt för mig så slapp man gå igenom den tuffa aborten men men. Det var skönt när allt var över och jag glömde allt. Har två barn nu men skulle jag bli oplanerad gravid så är det kirurgisk som gäller.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-22 17:28:22 följande:

gjorde du aborten hemma eller på abortklinik? tänker med tanke på att du fick morfin? 

Jag valde att göra det på mottagning. Fick hjälp av personalen och de var väldigt mötesgående vilket kändes så skönt för min del.
  • Anonym (Jag med)

Ts, hur har det gått?

Svar på tråden Är gravid, mår skit inför abort