Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Är gravid, mår skit inför abort

Mitt tips är att skaffa preventivmedel så fort som möjligt (om ni inte redan har det). Annars byta preventivmedel om det ni har nu inte fungerar.

Jag är i samma sits som dig just nu. Plussade i lördags och har inte ringt abortmottagningen än. Ska ringa imorgon. Har gjort en abort tidigare också. Jag studerar också och min pojkvän vill inte ha barn nu. Vi ska göra abort och försöka igen om några år, när vi har bättre förutsättningar.

Det är lättare rent psykiskt och skonsammare för kroppen ju tidigare man avslutar graviditeten. Jag tror att jag är i vecka 3-4 nu. Jag rekommenderar att berätta för din partner. Han har ju också bidragit till graviditeten och han vill säkert veta. Det är bra att berätta så att du kan få stöd. Han förstår säkert, även fast det kan ta lite tid.

Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 6 och det gick bra. Det gjorde inte ont alls och jag gjorde en hemabort när min pojkvän var hemma. Du måste ju inte göra det hemma men för mig känns det bättre, i alla fall.

• Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2021-11-22 16:15:48 följande:

Mitt tips är att skaffa preventivmedel så fort som möjligt (om ni inte redan har det). Annars byta preventivmedel om det ni har nu inte fungerar.

Jag är i samma sits som dig just nu. Plussade i lördags och har inte ringt abortmottagningen än. Ska ringa imorgon. Har gjort en abort tidigare också. Jag studerar också och min pojkvän vill inte ha barn nu. Vi ska göra abort och försöka igen om några år, när vi har bättre förutsättningar.

Det är lättare rent psykiskt och skonsammare för kroppen ju tidigare man avslutar graviditeten. Jag tror att jag är i vecka 3-4 nu. Jag rekommenderar att berätta för din partner. Han har ju också bidragit till graviditeten och han vill säkert veta. Det är bra att berätta så att du kan få stöd. Han förstår säkert, även fast det kan ta lite tid.

Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 6 och det gick bra. Det gjorde inte ont alls och jag gjorde en hemabort när min pojkvän var hemma. Du måste ju inte göra det hemma men för mig känns det bättre, i alla fall.

Tvivlar på att du kommer se något foster. Det är så otroligt litet just nu. Det är i sådana fall om du hade varit långt gången, vilket du inte är nu. Jag säg bara några små blodklumpar och inget som ens liknade ett foster.

Vi är i samma sits men jag är 21 år.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-11-22 16:31:08 följande:

Gud vad skönt att någon i samma sits skriver. Tack för dina ord !!! Jag brottas verkligen med tanken att berätta för min pojkvän, känns som stämningen kommer vara nere och tråkig framöver efter aborten. Det är redan lite tråkig stämning i och med att han inte är säker på sina känslor för mig men jag ser att han anstränger sig och gör sitt bästa att hantera det.  Jag vet inte om en abort skulle göra situationen mellan oss till nåt bättre, snarare att förhållandet skulle vara dödsdömt. Jag vill försöka leva mitt liv som vanligt efter det och inte ha det som samtalsämne varje dag. Men samtidigt så kanske han aldrig förlåter mig att jag undanhöll aborten från honom, om aborten visar sig ta riktigt hårt på mig och jag tvingas berätta vad jag gjort efteråt

Ingen fara. Det känns skönt för mig också att skriva med någon som är i samma sits.

Det är helt upp till dig om du ska berätta för honom eller inte. Personligen känner jag att det var rätt beslut att berätta för min pojkvän, dels för att jag anser att han ska få veta men även för att jag förmodligen hade mått ännu sämre om jag inte hade berättat det för honom. Kanske hade jag då varit ledsen och nere utan att han då hade förstått varför. Hade inte velat undanhålla något sådant. Tror du att din pojkvän skulle bli arg om du gjorde abort? Tror du inte att han mest blir lättad, eftersom han inte vill ha barn nu? Kanske du kan säga till honom att du inte vill älta aborten i all evighet utan försöka gå vidare?

Jag upplevde inte att stämningen var tråkig eller dyster efter aborten. Det kändes bara som en lättnad att ha genomfört det. Hade jag varit typ i vecka 15 hade jag aldrig kunnat göra det så det måste ske i ett tidigt stadie.

Om ingen av er känner för att ha barn just nu, samt om förutsättningarna inte är så bra så är det nog bäst att göra abort nu. Man vill inte sitta där och skrapa ihop pengar varje månad för att få ekonomin att gå runt. Man vill ha sparade pengar och ha råd att leva ett någorlunda normalt liv. Bäst är ju om man har en fast anställning. Det blir lite jobbigare om man studerar. Dessutom måste man räkna med att man kan bli ensamstående och då står man där själv med barnet.

Om den ena vill behålla men inte den andra så brukar förhållandet inte hålla. Hur man än gör i det läget så är det någon som känner sig sviken och blir bitter.
  • Anonym (L)
    Anonym (Sandran) skrev 2021-11-22 16:48:04 följande:

Jag har gjort två aborter, en medicinsk och en kirurgisk. Jag hade inte önskat ens min värsta fiende att göra en medicinsk - varför jag gången efter gjorde en kirurgisk.

Den medicinska var totalt fruktansvärd. Hade såna extrema smärtor så jag skrek rakt ut, morfin hjälpte inte ö.h.t., så det var helt värdelöst. Ipren och alvedon fungerade ungefär lika bra som om man skulle släcka en skogsbrand genom att spotta på den. I timmar, timmar, timmar...... TILLSLUT blödde jag ut en blodklump, och hade bara typ "mensvärk" efter det i något dygn. Blödde i, ptja, 9-10 veckor. Under tiden skulle man helst inte ha sex ens med kondom, och lycka till att bortförklara en två månader lång "mens" för din pojkvän. Ska du göra en medicinsk abort bör du DEFINITIVT berätta det.

Den kirurgiska däremot. Plättlätt! Sticka upp två piller i slidan på morgonen, sedan åka till mottagningen. Där fick man byta om. Sedan åkte man in, sövdes, och de utförde aborten (är typ som en jättejättesmal dammsugare som de suger ut graviditeten med, så "skrapning" är egentligen fel ord). Det hela tar inte många minuter. Man rullas därefter till uppvak. Får fika lite. Sedan åker man hem! Mådde helt som vanligt direkt på uppvaket, ingen smärta alls, och blädde typ i 4-5 dagar, ungefär som en mens.

Upplevelserna var verkligen som dag och natt! Klart de trycker på medicinsk abort och gärna hemma. Billigast för vården. Men medicinsk abort var fasen tortyr, och kirurgisk var som en powernap.

Oj. Det är nog väldigt olika det där. Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 6 och för mig gick det hur bra som helst. Det gjorde inte ont och jag blödde inte sådär länge.

Risken för komplikationer när det gäller blödning och infektioner är mindre vid medicinsk abort än kirurgisk abort.
  • Anonym (L)
    Anonym (Sandran) skrev 2021-11-22 19:11:26 följande:

Risken för komplikationer är minimal både vid kirurgisk abort såväl som vid medicinsk. Säg att risken för t.ex. livmoderinflammation ligger på 0,1 % vid medicinsk, och 0,2 % vid kirurgisk (fiktiva siffror och fiktiv komplikation), så är risken absolut dubbelt så hög vid kirurgisk abort - men dubbelt så hög jättelåg risk är fortfarande en jättelåg risk. Ungefär som downsrisken vid 25 resp. 40 - moderns ålder - dubbelt så hög risk = fortfarandd jättelåg risk.

Följer man råden man får att t.ex. inte bada, inte använda tampong m.m. så är riskerna fortfarande väldigt låga.

Ja men det jag sa är att risken är högre vid kirurgisk abort, även fast den fortfarande är låg. De flesta mår inte heller så dåligt vid en medicinsk abort som du gjorde.
Svar på tråden Är gravid, mår skit inför abort