• Anonym (Tips?)

Barn som inte vill somna?

Min bebis vill inte sova. Eller snarare, hen somnar i famnen efter matning på kvällen, och sover lugnt och tryggt. Så fort vi lägger ned i babynestet vaknar bebis igen. Hur kan man jobba med det så bebisen känner sig lugnare att sova även när man byter till babynestet? Blöja är bytt och det är en rejält lugn stund med vyssning innan bebis läggs ned.

Alla tips tas emot för kvällsro!

• Svar på tråden Barn som inte vill somna?
  • Anonym (Mamma)

Har du provat med en spjälsäng med fast madrass? Det kan hända att babynest eller sängmadrass är för mjukt för hen.

• Räkan77

Försök få så mycket avkastning som möjligt på dagtid så du kan sova på dagen för att orka med nätterna? Pappan måste prioritera att du får sova så mycket som möjligt. Har ni någon släkting/vän som kan ta ut bebisen på promenad (om bebisen sover i vagn).

• Seven Costanza

Känner verkligen igen mig. Vårt andra barn är nu tre månader och så mycket mer av allt jämfört med sitt syskon! Väldigt stort närhetsbehov och väldigt missnöjd av att ligga ner. Hade det som du de flesta nätter fram till för någon vecka sedan (dvs hon sov det mesta i famnen även på natten så jag satt upp och sov, mot alla rekommendationer, jag vet och väldigt dålig ställning för en själv). Hos oss är det dock att ligga i babynestet på dagtid som aldrig har funkat och heller inte i babygym. Babysitter har vi nyss börjat med för de ska ju inte ha det när de är väldigt små och där är hon kanske nöjd i fem minuter. Väldigt svårt att själv kunna gå och duscha t ex.

Det som har gjort stor skillnad för oss är magdropparna Minifom samt att byta från oljebaserade d-droppar till vattenbaserade för vissa barns magar tål inte de oljebaserade. Det står på Minifom-paketet att det är mot spädbarnskolik men även om ditt barn inte är jätteskrikigt så kan det ändå vara besvärat av magen just när man lägger ner.

• Anonym (Hnb)

Byt d-droppar till de man har i kylen. Jag känner väl igen det där med i princip noll sömn. Vår lille sov inte dagtid heller mer än 20 minuter åt gången. Det blir bättre med tiden. Sov och vila när bebisen sover.

• Anonym (Tips?)
    Anonym (Hnb) skrev 2021-11-21 13:40:05 följande:

Byt d-droppar till de man har i kylen. Jag känner väl igen det där med i princip noll sömn. Vår lille sov inte dagtid heller mer än 20 minuter åt gången. Det blir bättre med tiden. Sov och vila när bebisen sover.

Har redan de vattenbaserade. Och sempers magdroppar.
  • Anonym (Hnb)
    Anonym (Tips?) skrev 2021-11-21 14:03:25 följande:
    Då är det "bara" att stå ut och se tiden an. Prova lite andra tips du fått och se om nåt funkar.
  • Anonym (1)

Jag provade allt. Magmassage. Sempers magdroppar. Vattenlöslig D-vitamin. Minifom. Pysventil. Baby potting (Grodhålla). Och den tråkiga sanning var att ingenting riktigt hjälpte faktiskt utan mitt barn hade helt enkelt en omogen tarm som behövde mogna - vilket tog sin tid. Det som var till mest hjälp var faktiskt pilatesbollen. Det var något med rörelsen som lugnade den lilles mage samt amning.

Det kanske inte var ett så uppiggande svar men jag tror att man ibland måste acceptera situationen som den är och helt enkelt försöka göra det bästa av det man har.
  • Seven Costanza

Som sagt så hjälper Minifom verkligen för min bebis, har du testat det? Det är inte samma innehåll alls som Sempers magdroppar (Sempers är allmänt förebyggande).
  • Anonym (Meja)

Ett tips som kanske kan hjälpa är att barnen får landa i en varm plats? 

Så barnet i alla fall sover en stund tänker jag. 

Ett tips som funkade på våra barn var att värma upp en vetekudde och låta den ligga där bebis skulle ligga. Då gick barnet från en varm och go famn till en varm och go madrass. 

Vet även någon som sydde en "hand" som vetekudde så att det blev en ljummen lätt tyngd man kunde lägga på barnet som om att mamman eller pappan håller en hand på kroppen eller bakom kroppen.

Men sedan är din bebis ganska liten. Det känns som en evighet men det kommer att bli bättre och gå över. Och fortsätt precis som du känner är rätt, inte vad BVC säger alltid. 

• elin1989
    Anonym (R) skrev 2021-11-21 08:01:25 följande:

Komma in i den vanan? Många föräldrar följer sin bebis behov. All bebisar är inte lika, min hade aldrig accepterat ligga själv. Idag sover hon gott i sin säng i sitt rum.

Ja alltså jag säger inte att det hade funkat för alla bebisar. Jag ville inte att han skulle komma in i den vanan så jag la ner honom innan han somnade. Det funkade. Om han hade vägrat trots upprepade försök utgår jag från att jag hade behövt komma på en ny plan, eller eventuellt ge upp. Min son har aldrig sovit en enda natt i min säng, han är åtta år. Min svägerska har tre barn, 5, 2 och 4 månader och deras barn har alltid sovit själva också, hon har använt samma taktik.

Jag och min son har en bra relation med mycket närhet och kramar etc. Jag tycker att man kan tillgodose ett barns närhetsbov utan att låta dem sova i sängen. Andra föräldrar tänker olika och det är förstås ok. Mitt råd till TS kvarstår om hon vill försöka få bebisen att sova i egen säng, det är upp till henne!
  • EnAnonumius

Många tips och råd. Fast det är lustigt att ingen har nämnt hjärtslagen. Ett barn hör mammans hjärtslag i livmodern faktiskt.. Så nu i dessa moderna tider så kan ju du TS prova att ladda ned en app (eller .mp3 fil) med hjärtslag, och lägga vid örat på babyn, du behöver inte ha det högt alls, bara tillräckligt för att bebisen skall höra det lite svagt i bakgrunden.

Nu fans ju inte mobiler när min son var liten, men jag hade hittat en pryl som gav ungefär samma slag som hjärtat som jag använde mig av, och han sov riktigt ordentligt av det.

Det är inte många som tänker på det, men det är faktiskt inte tyst i livmodern.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Barn som inte vill somna?