• Anonym (Tips?)

Barn som inte vill somna?

Min bebis vill inte sova. Eller snarare, hen somnar i famnen efter matning på kvällen, och sover lugnt och tryggt. Så fort vi lägger ned i babynestet vaknar bebis igen. Hur kan man jobba med det så bebisen känner sig lugnare att sova även när man byter till babynestet? Blöja är bytt och det är en rejält lugn stund med vyssning innan bebis läggs ned.

Alla tips tas emot för kvällsro!

• Svar på tråden Barn som inte vill somna?
  • Anonym (Tips?)
    lövet2 skrev 2021-11-20 22:34:01 följande:

Har du för tyst och mörkt? Nu vet jag ju inte hur gammal din baby är, men ju mindre babyn är, desto sämre sover den i tystnad och mörker.

Har punktbelysning och tv på svagt, så har försökt ha sådär halvt av allt...
    Anonym (Hnb) skrev 2021-11-20 22:35:46 följande:

Men strunt i Bvc! De tycker en himla massa, men de bestämmer inte hur du gör med ditt barn. Eller nån av oss andra. Man gör vad som funkar bäst. Kvällsoro är ökänt för de flesta. Gudars vad vi smugit med sonen till och från soffa, nestet, kuddar, alla varianter. Bakgrundsljud kan funka. Vi har tv:n på svagt. Och som sagt, väldigt "inboad". Värma nestet med vetekudde först kan också funka.

Jo, försökt hitta tips för just kvällsoro då det funkar fint dagtid. Såg att bärsele till sömn kan funka så ska testa det med.

Nu blir det att bebis sover på oss nattetid och i nest de kvällar det går,när lugnet är där - då det ger lite bättre sömn och energi för föräldrarna...
    EpicF skrev 2021-11-20 22:37:06 följande:

Strunt i vad BVC säger och gör det som är bäst för just din bebis. Vilket är att sova i din famn, där h*n är tryggast.

Så har jag gjort med. Det var omöjligt med annat rent instinktivt när bebis uppenbart var stressad i egen säng och lugn på bröstet. Vissa nätter har bebis dock sovit lugnt och avslappnat i sitt nest, så jag funderade på just vad sjutton jag gjort annorlunda de gångerna....
  • Anonym (Tips?)
    Anonym (R) skrev 2021-11-20 22:51:50 följande:

Jag lovar din bebis kommer inte behöva somna i din famn för övrigt. Jag kände så med dottern men det gick ju tillslut. Så här i efterhand förstår jag inte all min oro över att hon sov jämt i vår famn. BVC ska bara strunta i hur ni gör. Jag samsov till och med på Bb med bebisen, ingen kommenterade det. Hon vägrade sova i baljan.

Samsov också på BB för att få sova alls.

Har mest blivit nojig av varningarna med att samsova. Att man ska råka skada bebis i sömnen av misstag. Eller att man ska somna med bebis på mage mot mage i grodposition och att det ökar risken för spädbarnsdöd.
  • Anonym (Mamma)

Vänj bebisen med att ligga i babynest när den är vaken först så hen känner sig trygg där. Då kommer det bli lättare att få hen att somna där också.

• Anonym (1)

Gällande kvällsnattning så skulle jag helt enkelt rekommendera att man lägger sig tillsammans med bebisen och liggammar (om man kan). Det underlättade något enormt att jag liggammade och samsov, trots att jag i början var LIVRÄDD för samsovning. Men här hemma fanns det aldrig några alternativ, då mitt barn visade klart och tydligt att hen absolut inte ville sova själv, om ens bredvid mig i ett nest. Jag provade alla trix och idéer, hade till och med en bedside crib men såfort jag försökte lägga över honom så vaknade han. Jag gav helt enkelt upp idéen om allt sådant rätt fort och bestämde mig att ta det i mitt barns takt och bejaka att han faktiskt hade behovet av att ha mig så väldigt nära. Nu vid 11 månaders ålder så samsover vi fortfarande men han har sin egen säng bredvid min och sover hela natten i den. Vi håller oftast varandra i händerna hela natten igenom.

Men som sagt, tack vare att jag liggammade så kunde jag i alla fall ha honom liggandes bredvid mig och det var faktiskt guld värt att slippa springa upp på natten eller ens sätta mig upp för att amma mitt i natten. Nu lyckades jag introducera napp när han var kring en månad gammal så det underlättade enormt.

Angående samsovning så finns det en jättebra grupp på Facebook där de kommer med tips och idéer angående samsovning. Tror den heter Säker Samsovning eller liknande, om man skulle känna sig osäker och rädd.

• elin1989

Jag lade alltid ner min son i sängen innan han somnade för att inte komma in i den vanan. Han sov aldrig i min famn. Funkade bra för oss, sov alltid bra i sin egen säng och sov hela nätter från typ 7 veckor.

• Anonym (Tips?)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-20 23:22:16 följande:

Vänj bebisen med att ligga i babynest när den är vaken först så hen känner sig trygg där. Då kommer det bli lättare att få hen att somna där också.

Alltså, dagtid är det inga problem att ligga i nestet själv. Det är kvällarna som det inte alls är poppis.
    Anonym (1) skrev 2021-11-20 23:40:54 följande:

Gällande kvällsnattning så skulle jag helt enkelt rekommendera att man lägger sig tillsammans med bebisen och liggammar (om man kan). Det underlättade något enormt att jag liggammade och samsov, trots att jag i början var LIVRÄDD för samsovning. Men här hemma fanns det aldrig några alternativ, då mitt barn visade klart och tydligt att hen absolut inte ville sova själv, om ens bredvid mig i ett nest. Jag provade alla trix och idéer, hade till och med en bedside crib men såfort jag försökte lägga över honom så vaknade han. Jag gav helt enkelt upp idéen om allt sådant rätt fort och bestämde mig att ta det i mitt barns takt och bejaka att han faktiskt hade behovet av att ha mig så väldigt nära. Nu vid 11 månaders ålder så samsover vi fortfarande men han har sin egen säng bredvid min och sover hela natten i den. Vi håller oftast varandra i händerna hela natten igenom.

Men som sagt, tack vare att jag liggammade så kunde jag i alla fall ha honom liggandes bredvid mig och det var faktiskt guld värt att slippa springa upp på natten eller ens sätta mig upp för att amma mitt i natten. Nu lyckades jag introducera napp när han var kring en månad gammal så det underlättade enormt.

Angående samsovning så finns det en jättebra grupp på Facebook där de kommer med tips och idéer angående samsovning. Tror den heter Säker Samsovning eller liknande, om man skulle känna sig osäker och rädd.

Tack för tips. Amningen har inte funkat så bra av olika skäl så jag har inte försökt liggamma men det kanske är något att se om det funkar.

Har skaffat en bedside crib utöver den spädbarnsspjälsäng som inhandlades först. Även testat två olika typer av babynests. Försökt en sak i taget helt enkelt... Men det är på mig som gäller för det mesta. Det är just min oro för samsovning som skrämmer mig där, vilket också påverkar sömnen, jag är orolig varje natt själv innan jag somnar.
  • Anonym (Tips?)

En hel natt med absolut noll sömn. Bebis har legat på mig, sparkat, skrikit, ålat, slagit och viftat. I nestet samma sak när jag testade om det vore mer attraktivt idag.

Helt slut är jag.

Har matat; hjälpte inte - sparkandet och otröstligheten återvände direkt.

Testade liggamma. Ena sidan funkade bra, andra inte alls; bebis börjsde vrålsparka mig rätt i magen och skrika.

Jag vet inte vad felet är. Torr bjöja, nyäten, kroppskontakt med välkända dofter. Hud mot hud. Svag belysning i sovrum, lugn miljö. Ändå illvrål och hysteriskt sparkande. HELA natten.

Hjälp?

• Anonym (1)
    Anonym (Tips?) skrev 2021-11-21 06:31:48 följande:

En hel natt med absolut noll sömn. Bebis har legat på mig, sparkat, skrikit, ålat, slagit och viftat. I nestet samma sak när jag testade om det vore mer attraktivt idag.

Helt slut är jag.

Har matat; hjälpte inte - sparkandet och otröstligheten återvände direkt.

Testade liggamma. Ena sidan funkade bra, andra inte alls; bebis börjsde vrålsparka mig rätt i magen och skrika.

Jag vet inte vad felet är. Torr bjöja, nyäten, kroppskontakt med välkända dofter. Hud mot hud. Svag belysning i sovrum, lugn miljö. Ändå illvrål och hysteriskt sparkande. HELA natten.

Hjälp?

Hur gammal är bebisen? Kan det vara magen som gör ont kanske? Små bebisar har omogna tarmar och ibland kan det leda till magont.

Har ni provat att sitta på en pilatesboll och skumpa lite? Eller att ha bebisen i ett bärdon? För egen del så funkade pilatesboll bäst då man slapp gå runt och vagga (inte så roligt på nattetid).
  • Anonym (R)
    elin1989 skrev 2021-11-20 23:42:20 följande:

Jag lade alltid ner min son i sängen innan han somnade för att inte komma in i den vanan. Han sov aldrig i min famn. Funkade bra för oss, sov alltid bra i sin egen säng och sov hela nätter från typ 7 veckor.

Komma in i den vanan? Många föräldrar följer sin bebis behov. All bebisar är inte lika, min hade aldrig accepterat ligga själv. Idag sover hon gott i sin säng i sitt rum.
  • Anonym (Tips?)
    Anonym (1) skrev 2021-11-21 06:44:01 följande:

Hur gammal är bebisen? Kan det vara magen som gör ont kanske? Små bebisar har omogna tarmar och ibland kan det leda till magont.

Har ni provat att sitta på en pilatesboll och skumpa lite? Eller att ha bebisen i ett bärdon? För egen del så funkade pilatesboll bäst då man slapp gå runt och vagga (inte så roligt på nattetid).

En månad. Jag funderade också på magen, eftersom det kändes så olikt att inte komma till ro alls.
Svar på tråden Barn som inte vill somna?