Barn som inte vill somna?
Gällande kvällsnattning så skulle jag helt enkelt rekommendera att man lägger sig tillsammans med bebisen och liggammar (om man kan). Det underlättade något enormt att jag liggammade och samsov, trots att jag i början var LIVRÄDD för samsovning. Men här hemma fanns det aldrig några alternativ, då mitt barn visade klart och tydligt att hen absolut inte ville sova själv, om ens bredvid mig i ett nest. Jag provade alla trix och idéer, hade till och med en bedside crib men såfort jag försökte lägga över honom så vaknade han. Jag gav helt enkelt upp idéen om allt sådant rätt fort och bestämde mig att ta det i mitt barns takt och bejaka att han faktiskt hade behovet av att ha mig så väldigt nära. Nu vid 11 månaders ålder så samsover vi fortfarande men han har sin egen säng bredvid min och sover hela natten i den. Vi håller oftast varandra i händerna hela natten igenom.
Men som sagt, tack vare att jag liggammade så kunde jag i alla fall ha honom liggandes bredvid mig och det var faktiskt guld värt att slippa springa upp på natten eller ens sätta mig upp för att amma mitt i natten. Nu lyckades jag introducera napp när han var kring en månad gammal så det underlättade enormt.
Angående samsovning så finns det en jättebra grupp på Facebook där de kommer med tips och idéer angående samsovning. Tror den heter Säker Samsovning eller liknande, om man skulle känna sig osäker och rädd.