• Anonym (123)

Måste han verkligen få veta?

Anonym (Hannah) skrev 2023-02-16 12:47:44 följande:
    Men både han och jag spelade in.  

Han skulle minsann spela in för sin egen säkerhet! 

Jag lyssnade till gamla inspelningar för 1 år sedan från fam.rätt.. EXAKT samma togs upp då! Det är som repeat! 
    Han tog upp igen om sin pappa och stroken pga allt tjafs.. 
    Nästan ett år på datum! 

Och jag får ju så mkt i inkomst när jag har barnen! Å han var ju tvungen att betala för dem.. 
    Bra att du spelat in, och även har gamla inspelningar. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-19 09:12:01 följande:

Om FR säger att barnen agerar ut när de kommer hem till mamma för det ger inte samma konsekvenser som hemma hos pappa där det är aktoritärt, säger till, har gränser där man inte får.göra som man vill, att saker inte tolereras m.m
    Och då är barnen ännu små.

Det säger en del tycker jag.. 

Precis som min kompis ex, som jag skrev om i tråden för väldigt länge sen. Barnen höll masken hos pappa, men kom hem till mamma och bröt ihop. Det var tydligt för alla utom för pappan. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-20 16:39:56 följande:

Läste i en gammal utredning fr soc som är 1 år gammal där står det att "han kommer ha stenkoll på både mig och barnen".. 

Känns ju sådär..

Ja det är ju så som han varit hela tiden. Bra om du kan flytta så att han inte är lika nära i alla fall, då ska han väl inte kunna ha lika koll. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-21 19:54:44 följande:

Står på kommunens hemsida att bägge måste skriva under såg jag nu

Fast det har jag för mig inte är tvunget enligt lag. 

här står så här tex:

Justitieombudsmannens uttalanden, boende och en umga?ngesfo?ra?lder

Justitieombudsmannen (JO) anser inskrivning i fo?rskola vara ett beslut av sa?dan natur att en boendefo?ra?lder ensamt kan besluta i fra?gan. Val av fo?rskola ha?nfo?rs till den dagliga omsorgen. Bofo?ra?ldern, vars ekonomi och arbetsfo?rha?llanden a?r av betydelse fo?r valet av barnsomsorg, har det avgo?rande inflytandet i detta ha?nseende.

I en departementspromemoria, Ds 1999:57, anges att fo?r den fo?ra?lder som ensam bor med och har hand om den dagliga omsorgen om sitt barn a?r fra?gan om hur barnomsorgen ska ordnas viktig fo?r att fa? det dagliga vardagslivet att fungera. Det a?r da?rfo?r normalt sett redan idag en sa?dan fra?ga som bo?r anses inga? i den dagliga omsorgen. Na?r det ga?ller val av barnomsorg med sa?rskild inriktning; religio?s eller pedagogisk a?r det mer tveksamt.

Justitieombudsmannens uttalanden, va?xelvis boende

Vistas barnet lika mycket hos ba?da va?rdnadshavarna, va?xelvis boende, kra?vs ba?da va?rdnadshavarnas samtycke vid inskrivning eller byte av fo?rskola. Ett fo?rskolebarn ska enligt JO-praxis, utifra?n barnets, ba?sta endast vistas i en fo?rskola.

www.pitea.se/Bokhyllan/Protokoll%20-%20nämnder/Barn-%20och%20utbildningsnämnd/Protokoll/2016/2016-03-23/Bilaga%20§%2036a.pdf 

Eftersom barnen bor mer hos dig så borde det inte behövas.
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-22 09:30:50 följande:

Nu gör han nya försök att gå ifrån vår överenskommelse med hämtning/lämning..
    Bara för att jag inte ville att han skulle komma extra med barnens kläder. Så nu får han för sig att det är jag som ska lämna/hämta för att jag inte ville ha hit honom utöver umgänget..

Jag mailade min advokat
    Jag tänker hänvisa till ök

Den här typen kommer det inte gå att samarbeta med..

Precis. Det är bara det man får köra: "Håll dig till överenskommelsen!" Bara som ett mantra hela tiden och ingen annan text. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-24 08:39:29 följande:

Inte ofta jag är förbannad men ibland händer det..

30 min innan umgänge skriver han att jag ska hålla dem hemma då han är sjuk. Alltså detta måste han ha vetat redan långt innan kan jag tycka..

Jaha!? Men hur går det nu med mitt möte jag MÅSTE ha idag ang bistånd till flytthjälp osv som redan är NÄSTA VECKA!? Jag kan inte omboka det. Det är liksom tight med tid! Har redan fått omboka det en gång då handläggaren inte var på plats. 

Man bokar ju liksom in sådana här saker på hans umgängesdagar då man räknar med att vara "barnfri" och kan sköta sådant här i lugn och ro..

De små är också sjuka så fsk kan de inte vara på och ingen barnvakt har jag heller.. 

Vem tror han tar barnen när JAG är sjuk?

Du får ta med barnen, inget annat att välja på (de är välförhoppningsvis inte sjukare än att de orkar med en liten tur). Bara att förklara när du är där varför barnen är med. Du kan givetvis inte missa det mötet, det kan ju vara avgörande för din framtid. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-24 08:47:31 följande:

Vet inte om handläggaren blir allt för glad över det då de hostar nästintill konstant...
    Den äldsta av dem har varit däckad i feber i början på veckan.. 

Jag får HOPPAS att man kan ta det över telefonen annars.. 

Fy...f..n..

Du blev upprörd över att han hörde av sig så kort innan, vilket jag förstår, men om barnen är sjuka så borde väl du ha meddelat pappan det innan, för de flesta föräldrar brukar inte vilja flytta på barn som är så sjuka. Inte för att jag vill vara dum mot dig, men hur tänkte du om detta? 

De borde kunna ta det via telefon. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-02-26 14:54:23 följande:

Nu börjar tankarna komma...

Tänk om denna flytt vänds emot mig. Att jag ses osamarbetsvillig eftersom jag flyttar och "försvårar" umgänget. 
    Sätter jag krokben för mig själv nu?

Tänk om TR ser det som en nackdel..

Fast jag vet vad han är kapabel till så kan ju TR tycka annat.. 

Min advokat säger att det inte är några problem när det är så pass nära ändå (3mil)

Men såklart kommer tankarna ju närmare flytten man kommer.. 

Det där "tänk om"..

Du får förlita dig på advokaten. I vanliga fall bör man väl inte flytta och dra upp barn och utan att man samverkat innan, men som sagt 3 mil är ju inget, och i ert fall är allt väldigt svårjobbat. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-03-02 10:16:27 följande:

Nu ringde soc ang en anonym orosanmälan ang de små barnens hygien kläder och att jag skulle vara hårdhänt mot dem..
    Sånt blir det möte med dem..

Är det hans som gjort den, eller misstänker du någon annan? 

Men de känner väl er vid det här laget, soc, så de kanske vet hur du är/inte är mot barnen? 
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?