Måste han verkligen få veta?
Kortfattat:
Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.
Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..
Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?
Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.
Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..
Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..
Min mans ex ville gärna ha nästan som skolans veckobrev och hon var ständigt sur över att hon inte fick veta "allt", när de hade varannan vecka (tex vad barnen ätit till middag varje dag). När det så småningom gick till tingsrätten (av allvarliga skäl) förlorade hon vårdnaden + boendet och fick enbart visst umgänge, och då talade domaren om för henne att hon inte kan kräva något sådant. Att det är rimliga saker det gäller: tider för samtal i skolan, viktiga läkarbesök, om barnet blir sjukt osv. Sedan kunde så klart barnen själva berätta precis vad de ville för henne när de träffade henne eller pratade i telefonen - det är ett mer sunt sätt.
Det avtal ni har om minimal kontakt ska ju levas upp till av er båda. Det låter som att du har lite svårt att värja dig, och då testar han förstås med sitt tjat.
Om jag var du skulle jag bara ha ett mantra som jag kopierar och skickar som svar på tjatiga sms :" Jag följer avtalet. Jag informerar dig när det är något viktigt". Möjligen påminna honom om att han inte följer avtalet när han tjatar.
Jag vet två olika personer som blivit sms-bombade av sina ex, och i båda de fallen fick de fram en överenskommelse att en gång i veckan skriver man ett mail med den info som behöver informeras om. Detta mail ska heller inte tjatas sönder och kommenteras fram och tillbaka utan ett mail - ett svar, sen är det bra den veckan.
Kan det vara något för er?
De avtalade detta via familjerätten i ena fallet och jag tror via Soc i det andra fallet.
Du kan också blocka hans nummer under veckorna, så att du inte ser tjatet, öppna någon dag innan det är dags för barnen att träffa honom, för att informera det som ska informeras, osv. Svara inte när han ringer förstås.
Gissar att ni haft det tufft innan också, och att han är van att få sin vilja fram, så det är helt enkelt DU som måste stå upp för din rätt till privatliv nu.
Var tydlig mot honom att det här inte håller, han följer inte avtalet, du kommer inte svara när han ringer eller sms:ar om du inte själv har något att informera om. Tala också om att du kommer ta mer hjälp utifrån om han inte slutar att trakassera dig - det är det han gör om han ringer flera gånger om dagen (min mans ex var likadan under perioder, han blev galen på att hon ringde hela tiden)