• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-30 11:01:39 följande:

Funderade på det här med atthan inte var ett dugg intresserad av schemaändring som jag inte ens hann lägga fram.

Just nu är jag ju föräldraledig men ska väl så småningom börja jobba igen när allt blir "stabilt" men som det ser ut nu så går det ju inte! 
    Jag kan inte anpassa mitt arbetsschema efter honom och hans "vägran". Han har ju inte ens ett jobb att anpassa sig efter.. 
    Detta måste väl kunna ses som ett slags sabotage, misshandel? Han styr ju över mitt liv liksom!

Han styr över ditt liv för att du låter honom styra. Fixa att fastställt schema, via FR eller TR. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Jur) skrev 2022-01-30 11:07:20 följande:
    Han styr över ditt liv för att du låter honom styra. Fixa att fastställt schema, via FR eller TR. 
    Enl advokat så verkade det inte vara så enkelt.

Man måste "tömma" alla resurser och testa "allt" först...
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-30 11:28:21 följande:

Men hur mycket ska du egentligen behöva testa?
    Jag tycker du verkar ha tömt alla resurser och gjort allt du kan.
    Nu är det kanske dags att börja sätta hårt mot hårt.
    Ta de där skärmdumparna och skicka till polisen och fixa ett schema med antingen FR eller TR.
    Låt honom inte ha någon hållhake på dig.
  • Anonym (....)

Undrar lite hur barnen mår i allt det här, skrivs väldigt lite om dem. Älskar de sin pappa, behandlar han dem ok?

• Anonym (Hannah)
    molly50 skrev 2022-01-30 11:47:39 följande:
    Men hur mycket ska du egentligen behöva testa?
    Jag tycker du verkar ha tömt alla resurser och gjort allt du kan.
    Nu är det kanske dags att börja sätta hårt mot hårt.
    Ta de där skärmdumparna och skicka till polisen och fixa ett schema med antingen FR eller TR.
    Låt honom inte ha någon hållhake på dig.
    Ja det undrar jag med. 

Det känns som att FR inte heller tar på allvar. Jag la ju fram kontaktperson men det verkade lönlöst enl henne. Har du inga andra förslag som skulle kunna fungera istället, fick jag till svar. Fundera på det till nästa gång. 
    Och åter igen ett mail där hon poängterar att vi INTE ska kontakta henne utan lösa saker själva. Det är ju som gjort för konflikter!

Och fastställande via TR tar ju ett tag, hur ska umgänget se ut fram tills dess? 
  • Tomelilla15
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-13 20:20:40 följande:
    Ja det låter klokt! Man kan nog ta det på hemförsäkringen.

Ska kolla upp det!

Nu när jag inte har svarat så börjar han med att jag undanhåller honom barnen..

Det spelar ju ingen roll vad han säger. Nappa inte på ?att du undanhåller barnen från honom?. Du vet ju att du inte gör det när du följer avtal om umgänge. Förstår du, det är helt irrelevant vad han säger. Tycker han att du gör fel eller undanhåller barnen så får han väl själv ta kontakt med familjerätten. 

viktigast - sköt ditt. Bry dig inte om vad han säger. Det är bara skitsnack som du vet inte är sant. Ge honom inte tillfredsställelsen att svara på det. 

Många kvinnor är för svaga, bara går igång på det som jobbiga ex skriver. Svarar fast man inte behöver. Du säger att du ?försöker att inte svara?. Låter ju knäppt! Svara inte!!! Är väl bara låta bli. finns massa andra lösningar också. Skaffa en till billig telefon och sätt i simkort för det numret han kan, som du fortsätter bevaka när det närmar sig överlämning. Skaffa ett till nummer som du ger till vänner och familj. Låt honom hålla på och ringa och tjata på den andra mobilen men lägg undan den de dagar du inte har anledning att ha kontakt med honom. 

• molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-30 12:00:14 följande:
    Ja det undrar jag med. 

Det känns som att FR inte heller tar på allvar. Jag la ju fram kontaktperson men det verkade lönlöst enl henne. Har du inga andra förslag som skulle kunna fungera istället, fick jag till svar. Fundera på det till nästa gång. 
    Och åter igen ett mail där hon poängterar att vi INTE ska kontakta henne utan lösa saker själva. Det är ju som gjort för konflikter!

Och fastställande via TR tar ju ett tag, hur ska umgänget se ut fram tills dess? 
    Har du pratat med chefen på FR om det finns möjlighet att byta handläggare?
    Den ni har nu verkar ju inte ta situationen på allvar.
    Inte heller verkar h*n se till barnens bästa om h*n tycker att ni ska lösa det själva.
    Vad ska ni ha möten på FR överhuvudtaget,i så fall?

Ju längre du väntar med att ta det till TR ju längre tid tar det ju att få ett fastställande också.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-30 11:28:21 följande:

Fortsätt driva frågan om fastställt umgängesschema på fr några gånger. Lägg några förslag, får du ingen vettig respons från honom har du försökt med allt. Då går du till tingsrätten. 

Fram till dess gäller inga fasta regler kring umgänget. Gör som du tycker är bra för barnen   
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (....) skrev 2022-01-30 11:54:58 följande:

Undrar lite hur barnen mår i allt det här, skrivs väldigt lite om dem. Älskar de sin pappa, behandlar han dem ok?

Eftersom de är så små så är det svårt att säga. 

När de kommer tillbaka är de slutkörda, gnälliga, ledsna hungriga.

Den yngsta kan somna rakt upp och ner där denne befinner sig, matstolen, golvet osv..

Han är nog rätt hård på dem också. Vet ju hur han varit här och med de övriga barnen. 
    Men det har jag inget att komma med. Fam.behandlaren såg inget oroväckande. Men det är ju klart, han håller sig den lilla stunden.. 

• Anonym (Hannah)
    Tomelilla15 skrev 2022-01-30 12:12:27 följande:

Det spelar ju ingen roll vad han säger. Nappa inte på ?att du undanhåller barnen från honom?. Du vet ju att du inte gör det när du följer avtal om umgänge. Förstår du, det är helt irrelevant vad han säger. Tycker han att du gör fel eller undanhåller barnen så får han väl själv ta kontakt med familjerätten. 

viktigast - sköt ditt. Bry dig inte om vad han säger. Det är bara skitsnack som du vet inte är sant. Ge honom inte tillfredsställelsen att svara på det. 

Många kvinnor är för svaga, bara går igång på det som jobbiga ex skriver. Svarar fast man inte behöver. Du säger att du ?försöker att inte svara?. Låter ju knäppt! Svara inte!!! Är väl bara låta bli. finns massa andra lösningar också. Skaffa en till billig telefon och sätt i simkort för det numret han kan, som du fortsätter bevaka när det närmar sig överlämning. Skaffa ett till nummer som du ger till vänner och familj. Låt honom hålla på och ringa och tjata på den andra mobilen men lägg undan den de dagar du inte har anledning att ha kontakt med honom. 

Nej nu har jag satt ner foten ordentligt och det är väl det som gör honom desperat och han gör orosanmälningar, brusar upp på samtal osv.
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?