• Tara55

Min man får fängelse straff

Hej

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som kanske har varit med om något liknande eller är med om samma sak just nu. Det är som så att min man har suttit häktad sedan juni månad och när han blev häktad så var jag i 4 månaden och vår bebis är beräknad nu 16/11 den här tiden har varit så tuff jag har verkligen saknat honom och jag trodde aldrig att jag skulle behöva gå igenom en graviditet ensam men jag har min familj och hans familj som är väldigt närvarande men jag saknar honom så sjukt mycket. Han hade sin rättegång nu i veckan och han kommer antagligen bli dömd till 2 års fängelse och sen har han en del på 1 år och 6 månader kvar från sitt gamla fängelse straff så enligt hans advokat kommer han nog få 3 år 6 månader minus tiden han satt häktad så han kommer nog sitta 2 fulla år iallafall och jag vill helst inte diskutera varför han sitter inne osv utan jag vill endast bolla tankar med någon som kanske har varit gravid eller fått barn med någon som har åkt in och hur man överlever den här tiden tills han kommer hem igen. Hur har relationen mellan era barn och pappan varit i en sån situation? Hur har era känslor varit under tiden han inte var hemma jag får ångest av tanken att vi inte kommer leva ett normalt liv sova ihop, äta ihop och njuta av att vi har skapat vår egna lilla familj. Jag kommer så klart att hälsa på honom när han har blivit förflyttad till en anstalt men det lär dröja ett tag för att han kommer att överklaga domen till hovrätten och då finns det ju en liten chans att han blir friad men jag vågar inte hoppas för mycket så jag tänker mer att han antagligen kommer att hamna i fängelse.

Förlåt om inlägget är helt förvirrande men jag är verkligen helt förstörd i hjärnan av att tänka så mycket på honom, på framtiden, på hur jag ska klara av allt med bebisen själv det är vårt första barn och plus alla dessa hormoner i kroppen just nu och jag vill även påpeka att jag annars har ett stabilt liv med jobb och lägenhet och allt man behöver ordna innan man skaffar barn.

Snälla om ni tänker skriva något elakt så gör inte det för att jag mår redan dåligt.

• Svar på tråden Min man får fängelse straff
  • Tara55
    Fins Mamma skrev 2021-11-07 07:10:38 följande:

Tänk på att se till att du verkligen har ensam vårdnad, annars kimmer du få ett helvete med alla papper som ska in och välja förskola etc....

Lycka till

Jag har ensam vårdnad
  • Tara55
    Anonym (Ö) skrev 2021-11-07 20:20:14 följande:

Du behöver enskild vårdnad så du får alla föräldradagar!

Jag har ensam vårdnad och har fått alla föräldrar dagar även om vi är gifta och jag älskar han idag så vet jag också att saker kan förändras längre fram.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym skrev 2021-11-06 20:17:06 följande:

Jag vill inte vara elak. 

Men jag vill ändå skriva att det är en lättnad att inte ha en sådan person i sitt eller barnets liv. 

Upprepad kriminalitet, inte en engångshändelse. Och ett grovt brott, annars skulle det inte handla om ett så långt straff.

Du vet ju inte ens vad han är dömd för?

Familjeliv är fullt av prussiluskor/hobbysoctanter ... ja allt jag kan säga är att tiden läker alla sår. Får kan permission vid förlossningen? Får han ha telefon? Om inte är det tufft men du klarar det. Ta stöd av familj - gå dit på besök. Tiden går snabbare än man tror. Planera ekonomiskt och praktiskt för tiden du ska va själv. Obs

Är hans dömd för misshandel av barn/Pedofili/våldtäkt/kvinnomisshandel osv ska du se till du har egen vårdnad och inte träffa honom igen nånsin. Speciellt inte barnen
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Kim) skrev 2021-11-07 19:50:39 följande:

Men hur tänkte du nu?

Har du gift dig och blivit gravid under tiden han suttit i fängelse?

Lovat dyrt och heligt att han inte ska återfalla?

Varför bröt han inte med sina gamla polare?

Du har inte funderat på varför han fick ytterligare ett straff? Oskyldig som ett lamm. Jo tjenare.

Hur naiv och blåögd är du?

Nu ska du vilken dag som helst föda ett absolut oskyldigt barn. Om barnet betyder allt så kapa av mannen på en gång. Du ska ha enskild vårdnad alt en fosterhemsplacering för barnet för det vete fan om du är kapabel att göra sunda och hållbara val. Har du tagit fan i båten får du ro utav helvete.

Fruktansvärd sits du sitter i men du har valt det själv.

Enligt din retorik bör ju detta oskyldiga barn inte finnas till alls då?
  • Anonym (Boiler)
    Anonym (Hhh) skrev 2021-11-08 01:01:14 följande:

Du vet ju inte ens vad han är dömd för?

Familjeliv är fullt av prussiluskor/hobbysoctanter ... ja allt jag kan säga är att tiden läker alla sår. Får kan permission vid förlossningen? Får han ha telefon? Om inte är det tufft men du klarar det. Ta stöd av familj - gå dit på besök. Tiden går snabbare än man tror. Planera ekonomiskt och praktiskt för tiden du ska va själv. Obs

Är hans dömd för misshandel av barn/Pedofili/våldtäkt/kvinnomisshandel osv ska du se till du har egen vårdnad och inte träffa honom igen nånsin. Speciellt inte barnen

Han är dömd för grovt narkotikainnehav. Återfallsförbrytare dessutom. Det framgår av ts inlägg om du läst dem.

Har själv erfarenhet från den världen, om du kallar det för att vara en prussiluska så får det stå för dig. Jag säger till TS att han inte varit ärlig mot henne hittills och troligen inte kommer vara det framöver heller. Hans chans att få ett svenssonliv efter ett så pass långt fängelsestraff är rätt lågt även om man vill vara en romantisk flummare som tror att "tiden läker alla sår". Vad det nu skulle betyda i sammanhanget? Ibland måste man vara lite realistiskt pragmatisk, speciellt när man har barn att ta ansvar för, och göra det som är bäst långsiktigt. Dvs lämna denna man och inte hänga upp sitt liv kring någon som inte kan/vill ändra sin kriminella livsstil.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Hhh) skrev 2021-11-08 01:02:40 följande:

Enligt din retorik bör ju detta oskyldiga barn inte finnas till alls då?

Detta oskyldiga barn bör ha det bästa. Det ska alla barn ha. Det är föräldrar (och andra vuxna) skyldiga att se till.

TS borde ha funderat vad hon avlat på.
  • Anonym (Elena)
    Tara55 skrev 2021-11-06 20:45:05 följande:

Jag vill bara säga att mitt barn är så klart viktigast och att min man absolut inte kommer innan bebisen och jag har tänkt på mig och bebisen nu när han inte har varit hemma sen juni men vissa dagar är jobbigare än andra och just nu tror jag att det är extra jobbigt för att hans sista rättegångs dag var i fredags och även om rättegången gick sjukt bra och vi alla var helt säkra på att han skulle släppas så blev det inte så och det kändes som en käftsmäll. Min man har ett kriminellt bakgrund absolut men han har förändrats han håller inte på med skit utan han satt i en bil med några vänner till honom och skulle få skjuts och den bilen blev stoppad och i bilen hittades droger så alla har åkt dit för grovt narkotikabrott och med tanke på hans bakgrund och att han hade sin del kvar från förra straffet så är det enklare och döma han igen. Hans DNA, fingeravtryck ingenting sånt finns på dessa droger och han använder inte heller sånt skit själv utan han åker dit i samförstånd åklagaren menar på att alla i bilen visste att det fanns droger i bilen fastän att påsen med dessa droger var gömd på ett ställe som inte ens polisen hittade utan en polishund hittade. Min man körde inte bilen och det var inte hans bil han skulle endast få skjuts av sin vän det är allt.

Nja, visst kanske han har ändrats, men i ett sånt här fall måste man kanske också bryta med alla "polare" som fortfarande håller på med kriminalitet och droger? Det låg ju på din killes ansvar att göra och har han redan suttit inne en gång borde han ju ha varit medveten om att det inte gynnar honom att riskera åka fast igen. Att fortsätta umgås i såna kretsar är ju som en alkoholist som går in på systemet "bara för att kolla lite". 

Det jag tycker du bör fokusera på, är som någon annan skrev att jobba på dig själv. Se till att du är stark utan honom, att du inte är medberoende och att ni inte ursäktar hans beteende. Fokusera på dig och bebisen. Låt honom jobba på sig själv och börja ta ansvar. Ingen av er vill nog att bebisen har en pappa som umgås med kriminella och själv åker in och ut ur fängelset.
  • Anonym (qwerty)

Jag vill bara säga att mitt barn är så klart viktigast och att min man absolut inte kommer innan bebisen och jag har tänkt på mig och bebisen nu när han inte har varit hemma sen juni men vissa dagar är jobbigare än andra och just nu tror jag att det är extra jobbigt för att hans sista rättegångs dag var i fredags och även om rättegången gick sjukt bra och vi alla var helt säkra på att han skulle släppas så blev det inte så och det kändes som en käftsmäll. Min man har ett kriminellt bakgrund absolut men han har förändrats han håller inte på med skit utan han satt i en bil med några vänner till honom och skulle få skjuts och den bilen blev stoppad och i bilen hittades droger så alla har åkt dit för grovt narkotikabrott och med tanke på hans bakgrund och att han hade sin del kvar från förra straffet så är det enklare och döma han igen. Hans DNA, fingeravtryck ingenting sånt finns på dessa droger och han använder inte heller sånt skit själv utan han åker dit i samförstånd åklagaren menar på att alla i bilen visste att det fanns droger i bilen fastän att påsen med dessa droger var gömd på ett ställe som inte ens polisen hittade utan en polishund hittade. Min man körde inte bilen och det var inte hans bil han skulle endast få skjuts av sin vän det är allt.

"Vi har varit naiva" är vad du och ditt barn kommer säga när sanningen kommer fram..

Din man är en idiot. En fullständig jubelidiot. Och du med om du försvarar honom och hans beteende. Han har redan strafftid i i bagaget, han är ute efter avtjänad tid och säkerligen under övervakning av kriminalvården. Bilen han åker i blev slumpmässigt genomsök av en polispatrull med droghund...??? Hur ofta har det hänt dig?
    Han omger sig med kriminella och om de brydde sig det minsta om honom och hans lilla snutiipluttbebis på väg så skulle personen som då är "ensamt ansvarig" för dessa droger tagit på sig det. 
    Hela historien är skitsnack.

Använd denna fängelsetid till att bryta med karln och hitta någon som bryr sig mer om dig och barnet än sina kriminella vänner.
  • Anonym (Ö)

Och den förklaringen tror du på???
  • Anonym (laserkvinnan)

Jag tror att han ljuger som en häst galopperar för dig, det är det enda jag tänker här.

Så länge han umgås med kriminella så kommer du också att drabbas. Vad händer om hans vänner har droger på sig och påträffas i ert hem? Du kan bli av med ditt barn över det. Kommer de att gråta med dig då tror du?

Hur kommer ditt barn att må med kriminella runt sig när din man kommer ut? Är det en miljö att ha barn i?

Är han dömd för våldsbrott är det en stor risk för dig, och för ditt barn. 70% av män som slår en kvinna slår också sina barn. Har han någonsin gjort något som har skrämt dig, eller försökt kontrollera dig? Kolla t.ex. TV-serien Maid på Netflix, för att förstå vad som är psykisk misshandel och hur svårt det ofta är för en utsatt att bevisa och ta sig ur en relation med fel man.

Men en början är att han skriver över föräldradagarna på dig så du åtminstone kan ta hand om barnet medan han sitter inne. Vägrar han det tillhör han nog topp 1% dummast i befolkningen, och då är det bara att dra.
  • Anonym (Pixxiedust)

Risk för att ni ramlar baklänges och slår hål på era fördomar och er draallaöverenkam retorik.

Det är tröttsamt med predikan hit och dit, era förslag om att lämna honom, han är allt mellan katten och hatten i ditten och datten.

Och JA, han är dömd och har begått ett brott, men vad säger det brottet för negativt om hans personlighet? Hans kärlek till sin fru, sitt barn? Vem säger att han är ett rötägg för att han umgås med enligt er "fel" personer?

Vem är ni att döma? Det är väldigt enkelt att döma när man inte vet vad man pratar om, inte har levt i samma situation som denna kvinna gör. Hon ville inte ha era negativa åsikter hon mår dåligt som de är, tro mig, jag vet.

Vet ni varför? Jo, för jag lever i samma situation som henne! Min make sitter i fängelset, vi har barn sedan tidigare och jag är höggravid nu och vet ni vad, han är världens bästa i min värld. Inte för de brott han begått eller att jag försvarar dom, men för den person han ÄR. Han sitter där han sitter men han stöttar oss på alla sätt ha kan, och ja, det är jävligt jobbigt, jag får ta hand om allting själv här ute, men har som ovan kvinna stöd från min familj och hans familj, även från hans arbetsplats. Jag älskar honom för den han är och varför ska jag lämna honom, varför ska hon lämna sin man? Det finns så många sätt att få det att fungera, det är inte enkelt men det går. Han kommer kunna vara pappa men på avstånd, han kommer få permissioner, vi pratar i telefon, vi skriver brev, vi gör allt för att få det fungera. Jag är inte rädd att kämpa för hålla ihop vår familj, för det är det en familj gör, för det är ingenting man kastar bort så enkelt som ni verkar kunna göra och jag tycker mer synd er än vad jag tycker synd om mig själv.

Sen för att slå hål på lite fler fördomar, min make har fast anställning, ett ordnat liv men han har en kriminell bakgrund. Och ni som inte levt i en sådan här situation har egentligen ingenting att komma med i den här tråden. Ni tillför liksom ingenting mer än rappakalja.

Mvh

• Anonym (Boiler)
    Anonym (Pixxiedust) skrev 2021-11-11 11:19:49 följande:

Risk för att ni ramlar baklänges och slår hål på era fördomar och er draallaöverenkam retorik.

Det är tröttsamt med predikan hit och dit, era förslag om att lämna honom, han är allt mellan katten och hatten i ditten och datten.

Och JA, han är dömd och har begått ett brott, men vad säger det brottet för negativt om hans personlighet? Hans kärlek till sin fru, sitt barn? Vem säger att han är ett rötägg för att han umgås med enligt er "fel" personer?

Vem är ni att döma? Det är väldigt enkelt att döma när man inte vet vad man pratar om, inte har levt i samma situation som denna kvinna gör. Hon ville inte ha era negativa åsikter hon mår dåligt som de är, tro mig, jag vet.

Vet ni varför? Jo, för jag lever i samma situation som henne! Min make sitter i fängelset, vi har barn sedan tidigare och jag är höggravid nu och vet ni vad, han är världens bästa i min värld. Inte för de brott han begått eller att jag försvarar dom, men för den person han ÄR. Han sitter där han sitter men han stöttar oss på alla sätt ha kan, och ja, det är jävligt jobbigt, jag får ta hand om allting själv här ute, men har som ovan kvinna stöd från min familj och hans familj, även från hans arbetsplats. Jag älskar honom för den han är och varför ska jag lämna honom, varför ska hon lämna sin man? Det finns så många sätt att få det att fungera, det är inte enkelt men det går. Han kommer kunna vara pappa men på avstånd, han kommer få permissioner, vi pratar i telefon, vi skriver brev, vi gör allt för att få det fungera. Jag är inte rädd att kämpa för hålla ihop vår familj, för det är det en familj gör, för det är ingenting man kastar bort så enkelt som ni verkar kunna göra och jag tycker mer synd er än vad jag tycker synd om mig själv.

Sen för att slå hål på lite fler fördomar, min make har fast anställning, ett ordnat liv men han har en kriminell bakgrund. Och ni som inte levt i en sådan här situation har egentligen ingenting att komma med i den här tråden. Ni tillför liksom ingenting mer än rappakalja.

Mvh

Det finns de av oss som har erfarenhet av detta och ändå kraftigt avråder ts från att stanna i relationen. Inget av det du skriver skulle för en människa med ett vettigt omdöme tala för att ts ska stanna kvar, tvärtom.

Du tillför inget annat är att försöka slå blå duster i ts ögon och det verkar en smula som att du vill försköna din verklighet och rättfärdiga ditt val för dig själv. Kanske är du verkligen supernöjd med tillvaron och allt är tipptopp förutom den lilla detaljen att din man är kriminell? Men enligt min erfarenhet är tjejer i din sits experter på självbedrägeri och att upprätthålla en fasad. Alternativet är nämligen allt för ohanterbart.

Du talar som en tvättäkta medberoende. Kanske är du inte det, men du låter sannerligen som en sådan.
  • Anonym (näää)
    wyhib skrev 2021-11-12 12:12:04 följande:
    Du är lika puckad som TS då. Jag tycker synd om era barn. Att du vill leva med någon som är krimiell och utsätta dig för det är ditt val, men vad du utsätter era barn för, drar in dem i skiten och de växer upp att tro att alla det där är normalt. Fan barn med kriminella förväldrar är mer benägna att begå brott själva, DET tänker du inte på. Det är ju bara puttinuttigt att hälsa på maken i "familjerummet" på ansalten, kommer bli lika kul när det är dags för lille Liam och Kevin som sitter där va?
    en sak att inte hålla med, men tycker att du kommer med personangrepp här - inte ok.
  • Anonym (MnM)
    Jag har erfarenhet av liknande situationer, dock inte personligen utan genom kriminalvården (både anstalt och häkte) samt polisen. Tyvärr har jag inte en enda solskenshistoria att berätta. Generellt har de kvinnor som valt att stanna med mannen trots kriminalitet farit väldigt illa. Ständigt brutna löften, lögner, känslan av en total ensamhet och även hopplöshet. Ofta ett starkt medberoende. Situationen normaliseras fastän den är allt annat än normal. Detta både under tiden på anstalt men även tiden efter. 

Ofta intalar man sig själv om att det inte är någon stor sak, att begå ett brott och hamna i fängelse. Men sanningen är den att vem som helst hamnar inte i fängelse, allra minst flera gånger. Att mannen som ska älska dig, ta hand om dig och trygga dig sätter dig i en situation där du tvingas ta ansvar för er båda är inte okej. Du kanske inte känner så nu. Förmodligen tänker du att hans del i brottet han straffats för är liten. Kanske tror du att han är oskyldig. Men kom återigen ihåg, vem som helst hamnar inte i fängelse. Det sker inte genom slump. 

Du kanske själv känner att du kan hantera baksidan av att leva med en kriminell person, men är du beredd att låta ett oskyldigt barn dras med under samma premisser? Ett barn som inte själv har möjlighet att välja. Är du införstådd i vad det kan innebära för ett barn att växa upp med en förälder som är kriminell? 

Om din man inte lyckades hålla sig från kriminalitet trots att han visste att ni väntade barn är han tyvärr inte tillförlitlig som förälder eller partner. Hur ont tanken på att bryta än gör kommer det bara vara en bråkdel av smärtan du med stor sannolikhet kommer känna senare när du återigen blir sviken och lämnad. När en person visar vem den är och vad den värdesätter, lita då på den. Om din man skulle värdesätta dig och er familj skulle han inte ha satt dig i denna sits. 

Jag önskar dig varmt lycka till med den lilla knodden och hoppas att du får all den hjälp du behöver för att du och bebis ska få ett fantastiskt liv! Hjärta
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (MnM) skrev 2021-11-12 14:15:26 följande:

Jag har erfarenhet av liknande situationer, dock inte personligen utan genom kriminalvården (både anstalt och häkte) samt polisen. Tyvärr har jag inte en enda solskenshistoria att berätta. Generellt har de kvinnor som valt att stanna med mannen trots kriminalitet farit väldigt illa. Ständigt brutna löften, lögner, känslan av en total ensamhet och även hopplöshet. Ofta ett starkt medberoende. Situationen normaliseras fastän den är allt annat än normal. Detta både under tiden på anstalt men även tiden efter. 

Ofta intalar man sig själv om att det inte är någon stor sak, att begå ett brott och hamna i fängelse. Men sanningen är den att vem som helst hamnar inte i fängelse, allra minst flera gånger. Att mannen som ska älska dig, ta hand om dig och trygga dig sätter dig i en situation där du tvingas ta ansvar för er båda är inte okej. Du kanske inte känner så nu. Förmodligen tänker du att hans del i brottet han straffats för är liten. Kanske tror du att han är oskyldig. Men kom återigen ihåg, vem som helst hamnar inte i fängelse. Det sker inte genom slump. 

Du kanske själv känner att du kan hantera baksidan av att leva med en kriminell person, men är du beredd att låta ett oskyldigt barn dras med under samma premisser? Ett barn som inte själv har möjlighet att välja. Är du införstådd i vad det kan innebära för ett barn att växa upp med en förälder som är kriminell? 

Om din man inte lyckades hålla sig från kriminalitet trots att han visste att ni väntade barn är han tyvärr inte tillförlitlig som förälder eller partner. Hur ont tanken på att bryta än gör kommer det bara vara en bråkdel av smärtan du med stor sannolikhet kommer känna senare när du återigen blir sviken och lämnad. När en person visar vem den är och vad den värdesätter, lita då på den. Om din man skulle värdesätta dig och er familj skulle han inte ha satt dig i denna sits. 

Jag önskar dig varmt lycka till med den lilla knodden och hoppas att du får all den hjälp du behöver för att du och bebis ska få ett fantastiskt liv! 

Detta får vi hoppas att ts läser. Tummen upp. Men tyvärr tror jag inte ts klarar att ta till sig detta just nu.
Svar på tråden Min man får fängelse straff