Inlägg från: Anonym (MnM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MnM)

Min man får fängelse straff

Jag har erfarenhet av liknande situationer, dock inte personligen utan genom kriminalvården (både anstalt och häkte) samt polisen. Tyvärr har jag inte en enda solskenshistoria att berätta. Generellt har de kvinnor som valt att stanna med mannen trots kriminalitet farit väldigt illa. Ständigt brutna löften, lögner, känslan av en total ensamhet och även hopplöshet. Ofta ett starkt medberoende. Situationen normaliseras fastän den är allt annat än normal. Detta både under tiden på anstalt men även tiden efter. 

Ofta intalar man sig själv om att det inte är någon stor sak, att begå ett brott och hamna i fängelse. Men sanningen är den att vem som helst hamnar inte i fängelse, allra minst flera gånger. Att mannen som ska älska dig, ta hand om dig och trygga dig sätter dig i en situation där du tvingas ta ansvar för er båda är inte okej. Du kanske inte känner så nu. Förmodligen tänker du att hans del i brottet han straffats för är liten. Kanske tror du att han är oskyldig. Men kom återigen ihåg, vem som helst hamnar inte i fängelse. Det sker inte genom slump. 

Du kanske själv känner att du kan hantera baksidan av att leva med en kriminell person, men är du beredd att låta ett oskyldigt barn dras med under samma premisser? Ett barn som inte själv har möjlighet att välja. Är du införstådd i vad det kan innebära för ett barn att växa upp med en förälder som är kriminell? 

Om din man inte lyckades hålla sig från kriminalitet trots att han visste att ni väntade barn är han tyvärr inte tillförlitlig som förälder eller partner. Hur ont tanken på att bryta än gör kommer det bara vara en bråkdel av smärtan du med stor sannolikhet kommer känna senare när du återigen blir sviken och lämnad. När en person visar vem den är och vad den värdesätter, lita då på den. Om din man skulle värdesätta dig och er familj skulle han inte ha satt dig i denna sits. 

Jag önskar dig varmt lycka till med den lilla knodden och hoppas att du får all den hjälp du behöver för att du och bebis ska få ett fantastiskt liv! Hjärta
Svar på tråden Min man får fängelse straff