• Anonym (Vad händer?)

Mamma - dement eller psykisk ohälsa?

Jag hoppas någon har erfarenhet av något liknande och kan rådge. Min mamma är 75+ och har sedan hyfsat unga år levt själv med mig och mina syskon (änka). I grunden  alltid en orolig, nervös själ ständigt orolig för att någon ska vara arg på henne eller inte tycka om henne. 

Pga corona har vi inte träffats jättemycket fram till att vi blev vaccinerade alla. Det kan vara därför jag inte lagt märke till de tecken som nu senast blev väldigt tydliga. Hon menar att personer som bor i huset mittemot (lägenhet) är ute efter att göra henne illa. Vilka dessa är, ser ut etc vet hon dock inte. Det pågår, enligt henne en förtalskampanj mot henne i kvarteret (notera att vi bor i en stor stad och jag är tveksam till om kringboende ens vet vem hon är). Dessutom cyklade en medelålders kvinna förbi henne på gatan och gjorde miner till henne. Denna kvinna är tydligen också del i förtalskampanjen (mamma visste dock inte vem hon var). Dessutom hade det suttit en man på kvarterets fik som baktalat mamma efter att hon lämnat fiket, detta till fikets innehavare, varpå mamma senare går tillbaka och konfronterar fikets innehavare. Dessutom ska en man ha tagit struptag på henne, mitt på dagen ute på trottoaren i kvarteret. Hon minns dock inte hur han såg ut, hon blev bara rädd.  

Så, något har gått tokigt för min mor. Kan det vara demens som kommer så här "snabbt"? Kan det vara en annan psykisk åkomma? B12 brist? 

Jag ringde min vårdcentral som föreslog att jag skulle kontakta mammas vårdcentral för att få dit henne på konsulation.  Men hur ska jag få dit henne? Hon upprepade flera gånger, jag HAR inte blivit galen, om det är det du tror! Saken är ju den att oavsett hur tokigt detta är så upplever hon det som sanning och är rädd. Utöver konsprirationsdelen är hon fullt fungerande, tar hand om sig själv, sin hälsa och sitt hem och resonerar normalt. 

Jag har aldrig upplevt en äldre släkting med dessa symptom så jag är tacksam för alla råd jag kan få om hur jag hanterar detta. 

• Svar på tråden Mamma - dement eller psykisk ohälsa?
  • Anonym (Öööh?)
    Anonym (anonym) skrev 2021-10-21 14:42:52 följande:
    Nej, det är inte riktigt svårt att få tvångsvård. Det är dock som du säger, man ska vara en fara för omgivningen, men också en fara för sig själv. 
    Allvarligt?

Vi kunde inte ens få till en synkontroll vilken myndighet vi än försökte med när svärmor hade jättedålig syn och hade slutat gå till ögonläkaren för att hon visste att körkortet skulle ryka då. Hon medgav att hon inte längre kunde läsa skyltar och hon hittade inte ens sin egen bil (blå) på parkeringen en mörk kväll, men köra hem det skulle hon... 

Jag är bara så tacksam att hon inte körde över några barn i kvarteret där hon bodde, innan hon dog.
  • Anonym (K)
    Anonym (Öööh?) skrev 2021-10-21 18:52:03 följande:
    Allvarligt?

Vi kunde inte ens få till en synkontroll vilken myndighet vi än försökte med när svärmor hade jättedålig syn och hade slutat gå till ögonläkaren för att hon visste att körkortet skulle ryka då. Hon medgav att hon inte längre kunde läsa skyltar och hon hittade inte ens sin egen bil (blå) på parkeringen en mörk kväll, men köra hem det skulle hon... 

Jag är bara så tacksam att hon inte körde över några barn i kvarteret där hon bodde, innan hon dog.
    Va?

Det ena har verkligen inte med det andra att göra. Knasig jämförelse.
  • Anonym (Öööh?)

Min mormor började bli konstig redan vid 60, det visade sig långt senare att hon hade multi-infarkt-demens som förmodligen började med små blödningar då.

Hon trodde bland annat att en granne var tvilling, att hon blev förföljd av en annan granne och att hon var avlägset släkt med brittiska kungahuset.

Sen talade hon mer och mer för sig själv, smet ut medan morfar sov middag coh hittade sedan inte hem vilket ledde till x antal polispådrag innan de fick in henne på boende.

• Anonym (Öööh?)
    Anonym (K) skrev 2021-10-21 18:54:46 följande:
    Va?

Det ena har verkligen inte med det andra att göra. Knasig jämförelse.
    Är det inte rätt knasigt att man inte som anhörig kan få en äldre person kallad till ögonläkare när de kan köra ihjäl någon när som helst?
  • Anonym (Vad händer?)
    Anonym (Maia) skrev 2021-10-21 17:32:53 följande:

Upplever liknande med min ena förälder. Kontakta demenssköterska för stöd till dig själv och ligg på om att vc ska hjälpa din mamma. I mitt fall är det ingen annan än jag som säger till min föräkder att hen har vanföreställningar så hen tror att det är jag som är fienden. Alla tassar på tå och vågar inget säga så hen har ingen sjundomsinsikt.

Hej och tack för svar. Hur kan man komma i kontakt med demenssjuksköterska - vet du (annars får jag såklart kolla med VC) 
  • Anonym (Maia)
    Anonym (Vad händer?) skrev 2021-10-22 14:30:44 följande:

Hej och tack för svar. Hur kan man komma i kontakt med demenssjuksköterska - vet du (annars får jag såklart kolla med VC) 

Ja, via VC.

Det finns i alla kommuner och man kan som anhörig få stöd där.
  • Anonym (Anhörig)

Paranoia /förföljelsemani och vanföreställningar är vanligt vid begynnande demens, ja. Med tanke på hennes ålder låter psykossjukdom högst osannolikt - det kommer inte så sent.

Kolla upp om det finns ambulerande team för psykisk ohälsa där du bor. Här i Stockholm heter det Mobila akutenheten för psykiatri, googla och se om ni har något liknande. Dit kan du ringa för att få råd och de gör också besök hemma.

Min mamma blev dement (Alzheimers) och det började med paranoia. Senare kom andra problem, tidsuppfattning /dygnsrytm försvann gradvis, likaså vardagliga rutiner som att äta, sova och borsta tänderna.

Vi fick Mamma under vård med hjälp av ett sådant mobilt team som helt utan dramatik pratade henne med sig - de var mycket rutinerade och hade inga problem med att hantera hennes problem.

Ett råd är att vara mycket försiktig med att så att säga gå emot hennes idéer - det kan resultera i att du går över till ?dom? och alltså blir en av de elaka som bara är ute efter henne. Så var rädd om relationen. Försök att tona ner, inte fråga eller ifrågasätta, inte diskutera. Byt bara samtalsämne. Så länge hon fungerar någorlunda i sin vardag så är det ju inte panik med att få in henne på demensboende. Ring och beskriv hennes problem så att du får råd om hur du ska agera.

• Anonym (Okfp)
    Anonym (anonym) skrev 2021-10-21 15:39:10 följande:

Systemet har brister.

Nej, det är inte riktigt svårt att få tvångsvård. 

Märkligt..

Jag har jobbat med psykiskt sjuka, dementa och somatiskt sjuka i 20år, och få in en patient på tvångsvård är jätte svårt!

Sedan tröskelprincipen infördes i Sverige är det många kriterier som ska uppfyllas för att läggas in med LPT.

Det är lättare med LVM men fortfarande många svåra kriterier att uppfylla.

Dessutom är LPT ingen garanti för att få hjälp. Så fort patienten inte anses uppfylla kriterierna så tas LPT bort. Det kan innebära att en person hamnar på LPT i några timmar bara, sen kan de avvika från vården igen. Och de som avviker med LPT blir inte prioriterade av polisen heller. Det kan dröja flera timmar innan polisen har möjlighet att leta upp patienten.

Detta är såklart både på gott och ont. Ingen ska tvingas till vård om de inte behöver och vill.

Det finns dessutom många etiska aspekter att ta hänsyn till.

En mycket sjuk person som har några månader kvar att leva, kanske borde få rätt att avsluta sitt liv på dina premisser? som sagt. Etiskt dilemma. Ska man tvinga en person att duscha när de verkligen inte vill?! Vad händer om de fortsätter lev i misär? Ska man göra övergrepp med flera personer som håller ner personen för att denne ska duschas? Eller ska man vårda dom och skapa ett förtroende för att få de att frivilligt gå med på vård?

Ja det är som sagt många aspekter att ta hänsyn till.
  • nernu

Jag har hjälpt en person att ta kontakt med vården när vederbörande var paranoid. Den personen var också helt övertygad om att allt var på riktigt så det gick inte att prata om att hon var sjuk. Jag lyckades istället få med henne genom att säga att hon mår ju dåligt av att alla är elaka mot henne och är ute efter henne. Det köpte hon så då följde hon med till slut. Kan det vara ett sätt att få med din mamma? Inte för att hon har vanföreställningar utan för att hon blir ledsen och mår dåligt av att det är som det är?

• Anonym (gg)

Det låter som min mamma som fick alzheimers fast när hon var mycket yngre. 

Dock kan det även som många sagt bero på urinvägsinfektion, vitaminbrister och psykisk ohälsa, jag hade en grannkvinna som fick psykos i samma ålder, men medicinerades och kom ur psykosen några månader senare. Så visst kan det hända att man får psykos även i äldre åldrar, även om det vanligaste vid förvirring hos äldre kvinnor är alzheimers eller urinvägsinfektion.

Svar på tråden Mamma - dement eller psykisk ohälsa?