• Anonym (gg)

Mamma - dement eller psykisk ohälsa?

Det låter som min mamma som fick alzheimers fast när hon var mycket yngre. 

Dock kan det även som många sagt bero på urinvägsinfektion, vitaminbrister och psykisk ohälsa, jag hade en grannkvinna som fick psykos i samma ålder, men medicinerades och kom ur psykosen några månader senare. Så visst kan det hända att man får psykos även i äldre åldrar, även om det vanligaste vid förvirring hos äldre kvinnor är alzheimers eller urinvägsinfektion.

• Anonym (gg)
    Anonym (om sjukdom) skrev 2021-10-25 13:23:36 följande:
    Förstår att din situation är otroligt svår, men tycker att du är onödigt hård mot dig själv.

Om din mamma nu är sjuk och inte förstår det, så måste någon vara rationell (du), och eftersom ditt barn och hon har en nära relation är det rätt att du skyddar den relationen, vilket du gör genom att inte låta ditt barn känna obehag, eller hamna i konstiga situationer ( vilket är jättejobbigt när man är barn) när hon är med mormor.

Självklart ska du inte lämna ditt barn där, när allt är så virrigt, du gjorde vad so m krävdes och jag tycker att du verkar omtänksam gällande din mamma, men du har rätt att reagera.

Frågan är hur du ska få din mamma att ta emot hjälp.
    Jag hade trotsat att mamma blir ledsen, man blir tvungen om et är demens ändå förr eller senare. Bättre att hon isåfall kan få medicin mot symptomen om det är alzheimers, även om hon aldrig blir bra, så kan hon då få må mycket bättre. Det gjorde stor skillnad för min mamma som upplevde mycket ångest inledningsvis när hon blev sjuk. Med medicin så var hon ju fortfarande sjuk, men hon var glad och sjuk. Det gör mycket.

Kan inte ts få henne till läkare så återstår nog bara en orosanmälan till socialtjänsten eller samtal med vårdcentralen eventuellt. De kan diskret skicka kallelse för "hälsoundersökning" i vissa fall. Vem vet, hon kanske går dit?
  • Anonym (gg)

Ännu viktigare om det INTE är demens. Hon bränner ju alla sina broar genom att agera som hon gör, blir känd som "galen" där hon bor och om hon faktiskt blir frisk igen så kommer det nog kännas väldigt jobbigt att se tillbaka på den här tiden.

• Anonym (gg)
    Anonym (om sjukdom) skrev 2021-10-25 14:53:22 följande:
    Du har ju personlig erfarenhet , beklagar, men det är lite så jag tänker också.

Hoppas att Ts lyssnar på dig som verkligen vet, förstår att det är smärtsamt, men det verka vara enda vägen.
    Det känns omänskligt svårt i den situationen, och min mamma blev också jätteledsen och förstod inte varför vi sa som vi sa till läkaren, då hon själv inte var medveten om sin sjukdom riktigt, eller mer inte medveten om att hon upprepade sig och var lite paranoid (det var ju saker hon glömde eller som för henne var helt verkliga), man har inga bra val i det läget. Men det kan liksom bara bli värre om man inte gör något. Hon kan bli så förvirrad att hon går vilse eller skadar sig själv också.
Svar på tråden Mamma - dement eller psykisk ohälsa?