Inlägg från: Anonym (Buscar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Buscar)

Feminism och jämställdhet

Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:36:00 följande:
    Nej det gör det inte såvida syftet inte härstammar ur synen att män är  förfördelade och att detta bör ändras på.

Så om Donald Trump satsar på förlossningsvård eller Jimmie Åkesson satsar på vårdnadsbidrag så är det inte feminism.
    Jo, det gör det. Trygg förlossningsvård är ett exempel på en jämställdhetsfråga för kvinnor.
    Vårdnadsbidrag är ett exempel på något vissa feminister vill ha, andra inte. 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:38:53 följande:
    Märklig slutsats. Jag var tydlig med att det varken är synd om kvinnor eller män. Jag är inte heller antifeminist vilket jag skrivit minst 15 gånger i tråden nu.

Så om du nu vill föra en vuxen diskussion så läs vad jag faktiskt skriver och svara på det.
    För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man först observera ojämställdhet. Man kan inte låtsas som att det regnar. 

Jag har inte kallat dig för antifeminist. Du uttrycker dig som en antifeminist däremot,
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:42:14 följande:
    Då förstår du helt enkelt inte vad feminism är. 

Det handlar fortfarande inte om förslagen i sig utan ideologin och rörelsen bakom dem. 
    Vad pratar du om? En vilja att skapa ett jämställt samhälle (för kvinnor = feminism) och andra betyder inte att man behöver vara aktiv, det är enbart synen som beskrivs. För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man först observera ojämställdhet.

Kalla det för jämställdhet för alla kan man väl göra, men för att kunna uppnå något så behöver man gå in i detalj var orättvisorna existerar, man kan inte blunda för det.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:45:32 följande:
    Jag var tydlig med att jag observerat att det finns orättvisor som drabbar kvinnor och observerat orättvisor som drabbar män. Synd är det dock inte om något kön. Vi är framförallt individer och vi lever i ett fantastiskt samhälle där alla har möjlighet att skapa sig bra liv.
    Så en orättvisa som drabbar någon betyder inte att det är synd om denne? Jag skulle förvisso inte uttrycka mig på det sättet. Men förneka det är däremot ett symptom på att man blundar för orättvisor.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-26 17:52:35 följande:
    Så om en kvinna får adekvat hjälp på ett sjukhus, där politiker höjt anslagen för att gynna en bättre vård, så är det feminism?
    Varför tror du det egentligen?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:52:02 följande:
    Du tycks inte förstå att om Donald Trump satsar på förlossningsvård så är det inte feminism.

Om däremot en feministisk gruppering satsar på förlossningsvård i syfte att jämna ut vårdskillnader mellan kvinnor och män så är det feminism.

Det är ideologin och rörelsen som avgör om något är feminism. Inte verksamheten där pengarna hamnar.

"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma politiskaekonomiska och sociala rättigheter och möjligheter som män.[1][2][3]"
    Jo, satsningar på förlossningsvård landar i spektrumet feminism. Det betyder inte att någon är en feminist däremot. 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-26 17:57:45 följande:
    Förlossningsvården är sämre än vård i andra situationer. Bara kolla på kejsarsnitt som exempel där man skär igenom 7 lager. Du får ta Alvedon och Ipren som smärtstillande efter kejsarsnittet medan när män gör biopsi på pungkulorna för att undersöka cellförändringar så får de morfin med hem som de kan ta x antal dagar efter ingreppet. Rätt talande för ojämlik vård där kvinnor behandlas som andra gradens medborgare. 
    Det finns utrymme för förbättringar här. 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-26 18:02:47 följande:
    Jag vet vad jag tycker, jag undrade vad du anser?
    Jag förstår inte hur du kan få det till feminism? Eller spelar du bara dum?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 18:04:25 följande:
    Då förstår du fortfarande inte vad feminism är.

Det Donald Trump gör är inte feminism då han inte har feministisk ideologi. 

Du behöver läsa på.
    Du förstår fortfarande inte vad feminism är.
  • Anonym (Buscar)

Skulle Trump (eller någon) annan göra en insats för att styra upp orättvisor som drabbar kvinnor så landar det i det feministiska spektrumet.

• Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-26 18:06:27 följande:
    Kommer personangreppen nu? 
    Jag undrar uppriktigt hur mycket du egentligen förstår. Du tolkar det som ett personangrepp, så då antar jag att du inte spelar dum. Så på svar på din tydligen uppriktiga fråga 

nej, det är inte feminism när en kvinna får samma tillgång till en vårdpeng som en man.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 18:09:00 följande:
    Jag har redan förklarat att feminism för mig är de etablerade definitionenerna. Det är du som behöver förklara hur du tänker när du får det till att både Jimmie Åkesson och Donald Trump ägnar sig åt feminism.

Aldrig hört något så bisarrt från någon feminist tidigare så jag är faktiskt intresserad av hur du får ihop det. 

Uppenbarligen bortser du i stora drag ifrån etablerade definitioner men förklara gärna hur du tänker.
    Du har ju inte ens förstått att feminism handlar om att observera ojämställdhet för kvinnor och en vilja att det inte ska vara så. Så alla aktioner som kan få den titeln handlar om feminism.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-26 18:15:32 följande:
    Du anser alltså att kommentaren, eller spelar du bara dum?, ger en bra dynamik i diskussionen?
    Jag tror faktiskt att du spelar dum för att agitera. Jag hoppar över såna inlägg i fortsättningen, ok?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 18:15:49 följande:
    Du tycks inte förstå att det går alldeles utmärkt att satsa på förlossningsvård utan att vare sig observera orättvisa som drabbar kvinnor eller ha en vilja att det inte ska vara så. 
    Nej, det gör det inte. Varför ska man åtgärda något om man inte ser en orättvisa? Finns ingen anledning.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 18:21:16 följande:
    För att man ser en verksamhet som är i behov av resurser.

Du är så fast i dina feministiska glasögon att du inte förstår hur vanliga människor tänker.
    Så man ska se ett behov, men samtidigt inte? I vilken situation eller problem som ska lösas så behöver man först förstå problemet. Det borde vara ganska självklart.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (limtub) skrev 2024-12-26 18:30:35 följande:
    Haha man kan åtgärda något för att ragga röster eller för att motarbeta någon annan eller för att man vill skjuta till lite resurser utan att vilja skjuta till lika mycket som till nåt annat osv. Sen kan man göra nåt bara för att vara schysst med utan att se nån orättvisa.
    Jag förutsätter att man tar reda på orättvisor från ett jämställdhetsperspektiv i den här diskussionen 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (snyggt jobbat lol) skrev 2024-12-26 19:35:07 följande:
    oki trump kan skjuta till pengar utan att bry sig om orättvisor från ett jämställdhetsperspektiv, medans en annan politiker kan ge pengar ur ett jämställdhetsperspektiv. det ena tillskottet hade inget med feminism att göra, det andra kan ha gjort det. typ det som alla andra redan hävdat.
    Varför skulle någon skjuta till pengar om det inte behövs? Så tydligen så är orättvisor kopplade till kön (kvinnor = feminism)  en orsak till pengatillskottet. Hur kan du inte se feminismen i ett sånt beslut?
Svar på tråden Feminism och jämställdhet