• Gladoptimist

Affärer?

Har en sak jag funderat lite kring...Antar att de flesta tycker det är fel att ha en affär men finns det några som tycker annorlunda? Att det kanske inte är så farligt om man får lite spänning igen? Är nyfikna att höra vad ni säger där ute..

• Svar på tråden Affärer?
  • Anonym (sådär)
    Gladoptimist skrev 2021-09-29 11:21:45 följande:

Har en sak jag funderat lite kring...Antar att de flesta tycker det är fel att ha en affär men finns det några som tycker annorlunda? Att det kanske inte är så farligt om man får lite spänning igen? Är nyfikna att höra vad ni säger där ute..

Vilken konstig fråga. Det är väl klart att det finns många som tycker det är skitbra?

Det beror lite på hur du väljer att se det. Om du ser det i ett rent egoistisk perspektiv, dvs vad DU tjänar på det och totalt struntar vad det betyder för de som drabbas (partner och barn) så är det väl klart att det säkert finns massor med roliga saker DU vinner på det. Men hur du än vrider och vänder på det så kommer du aldrig ifrån att det ÄR ett stort svek mot din familj och faktiskt jävligt vidrigt agerande.

Din fråga är lite som att fråga... de flesta tycker det är fel att sno andras pengar, men finns det någon som tycker annorlunda?.. ja det är väl klart att den som snor andras pengar kommer tycka det är skitbra som slipper jobba för sina pengar utan snor andras istället... orka hålla på och jobba när man bara kan glassa runt på andras pengar... men hur fan du än vänder på det så blir det ju inte bra för personen vars pengar du snott.
  • Anonym (Bill)

Det man inte vet mår man inte dåligt av? Personligen vet jag inte vad jag tycker i frågan. Har upptäckt att MÅNGA i min omgivning har affärer vid sidan av. De har lite olika anledningar och sköter det snyggt, eller vad man ska säga. Lite hemskt, men så ser verkligheten ut. Det har gått så långt att jag nästan betvivlar monogama relationer numera. I varje fall om man är sexuellt experimentell och har stor lust. Kanske är kan man separera sex och kärlek? Är det så fel med lite gråzon då ? Att systematiskt ljuga, knulla runt hej vilt tycker jag solklart är fel. Men det finns gråzoner som jag på senare år ser lite annorlunda på?

• Anonym (Kvinna2)

VEM är det som med ständigt nya nicks ligger bakom en närmast patologisk nyfikenhet på människors åsikter om OTROHET? Alltid kommer uttryck typ "LITE SPÄNNING" upp som beskrivning. När kanske ordet SMÄRTA - för den bedragne och i förlängningen för den som bedrar om något samvete i kroppen - kunde ventileras samtidigt. Är det "spännande" att inflika lidande i sina medmänniskors tillvaro genom en smaskig otrohetsaffär? Är det värt "den s k temporära spänningen"?

Går det inte att bygga upp attraktionen på nytt inom förhållandet/äktenskapet för somliga? Eller måste två ofta underbara partners (hustrun och älskarinnan i allmänhet) skadas emotionellt av värsta sveket? När den otrogne tyvärr i nio fall av tio går bakom rygg i sitt agerande.
  • Anonym (sådär)

Du kanske borde byta ut ditt nickname till GladEgoist eller GladSadist istället?

GladEgoist för att bara se det man själv får ut av att såra och förnedra andra men skita i vilket lidande de får utstå är extremt egoistiskt.

GladSadist för att njuta av att såra och förnedra andra är sadistiskt.
  • Anonym (Mani39)

Fan vad hårt ni skriver!!! Jag har pendlat mellan att ha en otroligt hård syn på otrohet och typ tänkt tvåsamhet till varje pris till att helt ändra perspektiv. Det handlar nog om att vi i grunden är olika och har olika syn på relationer. Jag tänkte att om jag hittade en ny partner så skulle jag aldrig tänka tanken att vara otrogen men så är det inte. Däremot vet jag att då jag är kär osv mår väldigt bra och då också en bättre partner. Kär är man inte alltid i sin partner men fan vad man kan älska dem ändå! Helst vill man ju kunna kompromissa så att det inte behövs otrohet men ja.....så enkelt är inte livet. En partner kan aldrig ge en allt man vill. Flersamhet kan.

• Anonym (FYI)
    Anonym (Mani39) skrev 2021-10-01 16:20:53 följande:

Fan vad hårt ni skriver!!! Jag har pendlat mellan att ha en otroligt hård syn på otrohet och typ tänkt tvåsamhet till varje pris till att helt ändra perspektiv. Det handlar nog om att vi i grunden är olika och har olika syn på relationer. Jag tänkte att om jag hittade en ny partner så skulle jag aldrig tänka tanken att vara otrogen men så är det inte. Däremot vet jag att då jag är kär osv mår väldigt bra och då också en bättre partner. Kär är man inte alltid i sin partner men fan vad man kan älska dem ändå! Helst vill man ju kunna kompromissa så att det inte behövs otrohet men ja.....så enkelt är inte livet. En partner kan aldrig ge en allt man vill. Flersamhet kan.

Och det är helt ok...Om båda är med på det.
    Men det var väl inte det som var frågan här? Att ha en "affär" tror jag ts menar otrohet där den andre parten inte har en aning.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (FYI) skrev 2021-10-01 16:43:37 följande:
    Men det var väl inte det som var frågan här? Att ha en "affär" tror jag ts menar otrohet där den andre parten inte har en aning.
    Om det nu inte är en butik hen menarFlört
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Mani39) skrev 2021-10-01 16:20:53 följande:

Ok så du har gått från att tänka på andra och andras känslor oxå till att tänka i ett mer egoistiskt perspektiv och bara se på vad du får ut av saker men skita i vad det innebär för din partner.... tja, det är ju en utveckling men knappast i positiv riktning.

Dessutom blandar du väl ihop tankar och handlingar? Att tänka tanken på att vara otrogen och att faktisk vara det är väl HELT skilda saker?

Att du mår bra av att vara kär i någon annan betyder absolut inte att din partner mår bra av det. Om ni lever i ett monogamt förhållande som baserar sig på exklusivitet på sex och kärlek så förväntar sig din partner att du ska vara kär i honom/henne inte någon annan för i annat fall hade väl personen inte valt att ha ett förhållande med dig öht utan haft det med någon annan?

Att påstå att allt jag mår bra av är självklart bra för min partner oxå är ju ett oerhört egoistisk sätt att tänka som tangerar narcissism, för allt du mår bra av betyder inte per automatik att det är något din partner mår bra av. Om du gör saker som går rakt emot vad din partner vill och är sårande och förnedrande för din partner så gör ju inte det personen lycklig bara för att blir lycklig av det.

Flersamhet behöver väl inte baseras på svek och lögner? Det går väl att ha flersamhet i samsyn med sin partner så BÅDA kan njuta av samma frihet? Att gå bakom ryggen på sin partner för att själv njuta av flersamhet men förneka sin partner samma frihet genom lögner är väl inte schysst?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (FYI) skrev 2021-10-01 16:43:37 följande:
    Håller med, fattar inte varför det är så svårt att skilja på öppna förhållanden och otrohet. Jag menar vad är det som är så svårt att förstå i skillnaden mellan att ligga med andra MED sin partners medgivande och UTAN?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-01 16:58:24 följande:
    Håller med, fattar inte varför det är så svårt att skilja på öppna förhållanden och otrohet. Jag menar vad är det som är så svårt att förstå i skillnaden mellan att ligga med andra MED sin partners medgivande och UTAN?
    Måste finnas en blockeringObestämd
Svar på tråden Affärer?