Anonym (Mani39) skrev 2021-10-01 16:20:53 följande:
Fan vad hårt ni skriver!!! Jag har pendlat mellan att ha en otroligt hård syn på otrohet och typ tänkt tvåsamhet till varje pris till att helt ändra perspektiv. Det handlar nog om att vi i grunden är olika och har olika syn på relationer. Jag tänkte att om jag hittade en ny partner så skulle jag aldrig tänka tanken att vara otrogen men så är det inte. Däremot vet jag att då jag är kär osv mår väldigt bra och då också en bättre partner. Kär är man inte alltid i sin partner men fan vad man kan älska dem ändå! Helst vill man ju kunna kompromissa så att det inte behövs otrohet men ja.....så enkelt är inte livet. En partner kan aldrig ge en allt man vill. Flersamhet kan.
Ok så du har gått från att tänka på andra och andras känslor oxå till att tänka i ett mer egoistiskt perspektiv och bara se på vad du får ut av saker men skita i vad det innebär för din partner.... tja, det är ju en utveckling men knappast i positiv riktning.
Dessutom blandar du väl ihop tankar och handlingar? Att tänka tanken på att vara otrogen och att faktisk vara det är väl HELT skilda saker?
Att du mår bra av att vara kär i någon annan betyder absolut inte att din partner mår bra av det. Om ni lever i ett monogamt förhållande som baserar sig på exklusivitet på sex och kärlek så förväntar sig din partner att du ska vara kär i honom/henne inte någon annan för i annat fall hade väl personen inte valt att ha ett förhållande med dig öht utan haft det med någon annan?
Att påstå att allt jag mår bra av är självklart bra för min partner oxå är ju ett oerhört egoistisk sätt att tänka som tangerar narcissism, för allt du mår bra av betyder inte per automatik att det är något din partner mår bra av. Om du gör saker som går rakt emot vad din partner vill och är sårande och förnedrande för din partner så gör ju inte det personen lycklig bara för att blir lycklig av det.
Flersamhet behöver väl inte baseras på svek och lögner? Det går väl att ha flersamhet i samsyn med sin partner så BÅDA kan njuta av samma frihet? Att gå bakom ryggen på sin partner för att själv njuta av flersamhet men förneka sin partner samma frihet genom lögner är väl inte schysst?