Anonym (Endast en lycka är rätt?) skrev 2021-10-18 09:41:49 följande:
Religion har ingen betydande signifikans för mig personligen, vare sig i detta eller i andra sammanhang. I sammanhang där religion har någon större betydelse så anser jag att det till allra största del är negativa betydelse, men då hamnar vi t ex i diskussioner om terrorism, krig etc.
Jag känner till bibelns budord men i det närmaste saknar de betydelse för mig. Mina rättesnören i livet stämmer nog i stort överens med det mesta i bibelns budord men bibelns budord är inte grund för mina rättesnören utan de handlar nog mera om mänskliga normala allmängiltiga saker som empati, kärlek, sunt förnuft och medmänsklighet mera än att det skulle grunda sig i kristendom eller dess budord.
Din hänvisning till naturvetenskap och den studien ger jag inte mycket för. Studien har missat en mycket grundläggande del. Människor som generellt är trogna en partner har vissa personliga egenskaper. Personer som har flera partners har andra personliga egenskaper. De personliga egenskaperna har med all sannolikhet en mycket större betydelse än det som du påstår eller man kan i vart fall inte påvisa något resultat av en studie om man har valt att strunta i sådana viktiga parametrar.
Jag grundar mig på en samlad bild av all kunskap jag har samlat på mig under många års studier och intresse för dessa frågor och jag har sett många exempel på helt annan statistik än du. Ta av dig skygglapparna och googla bara i en kvart så ska du själv finna massor av sådana exempel.
Att ha den svenska "befolkningen" som grund när man mäter är självfallet riktigt korkat. T ex barn kan ju inte vara otrogna mot sin partner, eller hur? Dessutom utgör ju Sverige och svenskarna en så liten del av befolkningen att vi är i det närmaste ointressanta eftersom vi knappast ens är mätbara i sådana här sammanhang.
Själv har jag erfarenhet av att ha arbetat och levt i flera andra länder och världsdelar. Ett nära och mycket enkelt exempel är Frankrike, på många sätt nära jämförbart med Sverige, där människor i största allmänhet har en helt annan syn och inställning till det vi diskuterar i tråden. Jag vet, för jag lever f n en del av mitt liv i Frankrike. Jag kan garantera dig att statistiken i Frankrike, i Europa och i världen är helt annan än den du försöker inbilla dig och andra!
Jag har fog för mitt påstående att otrohet inte är särskilt ovanligt. Otrohet är väldigt mycket vanligare än ditt märkliga exempel som skulle försöka påvisa endast 10%. Kan det kanske mest vara så att sanningen känns alltför obekväm för dig personligen?
Jag har som sagt studerat ämnet i många år. Ingen gång har jag kunnat finna statistik på hur många otroheter som förblir okända. Det är ju rätt så självklart när man beaktar att det är omöjligt få fram statistik på något som aldrig har blivit känt. Men kom du gärna tillbaka med sådan statistik om du kan finna den...
Ditt sista stycke förstår jag är präglat av dina egna känslor och åsikter.
Men tyvärr så har du fel.
Ja, det kan självfallet finnas många exempel på att det blir konsekvenser så som du beskriver. Men nej, det är också lika självklart att det finns många exempel på motsatsen.
Det är hur givet som allra helst att väldigt många relationer fortsätter precis som tidigare. Det finns inget som tyder på att något fundament nödvändigtvis måste bli skadat. För vissa kan det nog bli en chock, men då bara OM det blir känt. När det förblir okänt uppstår självfallet ingen chock, eller hur?
I de allra flesta fall som förblir okända uppstår självfallet inga relationsförsämringar.
Försämringar i relationer är vanliga, men det finns tusen andra orsaker än att det skulle bero just bara på otrohet. Snarare visar erfarenheter och undersökningar att försämringar i relationen sker först och otrohet är en senare följd. Rätt så självklart, eller hur?
Det finns också visat i undersökningar att otrohet faktiskt kan leda till förbättringar i relationen, t ex inspiration och ökad sexlust, så som jag tidigare nämnde.
Jag förstår att du tillhör dem som skulle vilja veta och du tillhör dem som förknippar otrohet med mycket dramatiska känslor för dig personligen.
Jag säger inte att du har fel utan jag är mera intresserad av varför du tycker så och framförallt varför du så tydligt anser dig ha rätt medan du anser att jag och andra har fel och att jag borde ändra mig?
Du måste försöka förstå att jag inte delar din uppfattning.
Jag skulle absolut INTE vilja veta om min fru var otrogen.
Jag förknippar inte otrohet med sådana dramatiska känslor för mig personligen. Om allt fortsätter som tidigare, om jag ingenting vet, om vår kärlek och vårt liv är helt opåverkade så anser jag det vara rätt så odramatiskt. Sannolikt skulle det kunna innebära fördelar för mig och vår relation, om hon får inspiration och ökad sexlust.
Hur kan du vara så säker på att jag har fel i min uppfattning?
Varför känner du dig tvingad att sträva efter att få mig att ändra min uppfattning?
Mycket flum hit och dit... men hur du än vrider och vänder på det så kommer du inte ifrån att undanhålla sanningen för din partner ÄR manipulation och att manipulera andra människor är faktiskt jävligt omoraliskt, sen kan man diskutera i evigheter kring varför och hur... det gör inte liksom inte det ok.
Och nej väldigt få människor gillar att bli manipulerade. Och nej din sk "sanning" rättfärdigar inte det. För även om personen inte vet att den blir manipulerad så betyder inte det att är ok. Och JA det är faktiskt jävligt sjukt att påstå att det är ok att svika, förnedra och manipulera andra bara de inte får reda på det. Sån mentalitet ser man oftast hos människor med narcissistiska drag eller empatistörningar.