Anonym (Endast en lycka är rätt?) skrev 2021-10-15 15:38:25 följande:
Om min fru skulle vara otrogen mot mig men jag inte känner till det, jag förblir helt ovetande, hon sköter det på ett sådant sätt att vare sig jag eller någon annan märker något,
hennes och mitt förhållande fortsätter helt opåverkat, vår kärlek och hela vårt liv fortsätter precis på samma sätt som det skulle ha gjort om hon inte valt att vara otrogen.
Hur ska jag kunna må ont av det?
Hur ska det kunna skapa det enorma lidandet och den hemska smärtan om jag inte har en aning om det?
Jag kan absolut uttala mig så som jag gör.
Varför skulle jag inte ha rätt att tycka annorlunda, uttala mig på annat sätt, ha en annan uppfattning än du? Efter det som du tidigare så hätskt skrev till mig, hur kan du då uttala dig på detta sätt???
Jag vet med 100% säkerhet att jag inte skulle vilja veta om min fru var otrogen mot mig.
För det jag inte känner till kan jag självfallet inte må ont av.
Jag talar av egen erfarenhet. Jag har tidigare i livet själv varit otrogen flera gånger, utan att det har kommit fram. Jag har själv varit utsatt för otrohet, både sådan som jag har avslöjat och sådan som jag inte kände till förrän mer än fem år efter att vår förhållande tagit slut av andra orsaker.
Så jag kan absolut uttala mig som jag gör och jag förbehåller mig rätten att ha en annan åsikt än du.
Min uppskattning är 9/10 föredrar sanningen. Det allra största sveket av dem alla blir "gå bakom rygg"; värsta SVEKET när upptäckten väl görs eftersom tilliten för alltid påverkad. 1/10 föredrar möjligen att inget veta. När vardagen möjligen inbegriper en stor barnaskara att möta emotionellt och ekonomiskt, och som behöver tas hänsyn till.
Det du säger här kan nog kanske stämma någorlunda, men bara i de fall otroheten blir känd.
Jag tror att flera med mig skulle föredra att inget veta, under förutsättning att det verkligen blir okänt och t ex att det inte blir känt bland t ex vänner, familj eller arbetskamrater.
Förutsättningarna för ditt resonemang och dina funderingar blir givetvis helt annorlunda om otrohet/trolöshet verkligen förblir helt okänd.
I de fall som förblir okända, vilket sannolikt gäller i många fall, där går livet vidare precis som om det aldrig hade hänt. Ingenting förändras, ingen märker något, kärleken, relationen och livet i allmänhet går vidare på precis samma sätt som innan.
Då är det ingen som upplever "gå bakom rygg", ingen känner något svek, ingen påverkas emotionellt och det får inga ekonomiska konsekvenser, inga konsekvenser för barn, familj eller någon annan överhuvudtaget.
För mig är det helt givet att jag inte är den enda unika människan i hela världen som verkligen inte skulle vilja veta.
Om min fru skulle välja att ha ett tillfälligt sexuellt och/eller känslomässigt äventyr med en annan så vill jag inte veta utan jag hoppas verkligen att hon kan sköta det på ett sådant sätt att det inte blir avslöjat, att jag inte behöver misstänka något och att jag och vår relation inte ska behöva må ont av det, inte behöva uppleva att hon gått bakom min rygg, inte behöva känna sveket eller känna några andra negativa saker.
Om hon efter sitt äventyr älskar mig lika mycket som tidigare, om hon dessutom skulle bli en ännu lyckligare och mera harmonisk människa, om hon kanske skulle få ökad sexlust till mig, så skulle jag ju också både rent egoistiskt och för vår tvåsamhet kunna få ut något positivt av hennes äventyr.
Jag förstår att detta är svårt att ta in och jag förstår att du kanske blir uppbragt och vill försöka finna något om och men, du kanske vill försöka hitta på en massa andra scenarier och du triggas kanske att försöka finna motargument.
Men sanningen är ändå självklar och mycket uppenbar, det jag inte vet mår jag inte ont av.
När man själv betett sig omoraliskt och ändrar sina värderingar för att matcha det så man slipper brottas med sina skuldkänslor så kallas det för "kognitiv dissonans" och ett bra exempel på det är fabeln om räven och druvorna..."surt sa räven". Jag menar, det är väl klart att du är helt ok med att din fru undanhåller sin otrohet för dig när du gjort likadant mot henne (eller andra), för att fördöma henne för det vore ju att fördöma ditt eget agerande och det vill ju du såklart inte för det kan ju ställa till det för din självbild.
Men bara för att du ändrade dina värderingar för att slippa må dåligt över din omoral så betyder ju inte det att alla människor gjort likadant. Och du resonerade förmodligen inte heller så innan du själv var otrogen. Så nej, få människor gillar att leva i en lögn och förnekas möjligheten att själva välja vilket slags förhållande de vill leva i och vilken slags partner de vill leva med.
Och att påstå att svek och lögner skulle vara ok för att personen inte vet är ett extremt sjukt sätt att resonera. Bara för att personen inte vet så betyder inte det att personen inte är lurad och lever i en lögn och det betyder absolut inte att en omoralisk handling blir moralisk. Att pyssla med sånt är lika fel ovsett om personen vet det eller ej. Så din sk sanning som du tjatat om i flera år är inget annat är ren BS, personen vet inte vad du gjort men personen lever i en lögn som DU skapat och DU manipulerar personen att vara kvar i ett förhållande med dig genom att undanhålla sanningen för personen och det ÄR omoraliskt. Kanske till och med mer omoraliskt än handlingen i sig för hur mycket tid av sitt liv slösar inte personen bort på ett falskt förhållande och en falsk partner?
Nej det är absolut inte svårt att ta in att du försöker omvandla något omoraliskt till moraliskt genom att leka med ord och kalla saker för finare namn. En skitkorv inlindat i bladguld är fortfarande in skitkorv och lukta lika illa. Det är inte andras förståelse som är problemet, det som är problemet är att du inte förstår att andra ser igenom din tarvliga försök att rättfärdiga svek och lögner och din skeva moral. Du har som sagt hållt på med det i otaliga trådar i flera år med samma respons så tro mig. vi förstår mycket väl