• Svar på tråden Familjeveckan - är det någon som vill ha den?
  • Limajo
    Mortiscia80 skrev 2021-09-20 12:12:56 följande:

Jag ser den stora fördelen att föräldrar som aldrig kan vara ledig ett enda kortlov kan få möjligheten att umgås med sina barn istället för att slänga in dem på fritids/förskola.

Jag förstår inte. Om du inte kan spara tre semesterdagar till kortloven, hur ska du då kunna vara ledig bara för att det kallas familjevecka?
  • Alexi

Jag tycker samhällsmässigt är det idioti.

Men rent personligen tycker jag (som har barn stora nog att man bara fick spara fp till de fyllde åtta år) att det är väldigt skönt att vi får tre extra dagar ledigt med våra barn i några år framåt. 

• Seven Costanza

För vår del är den helt onödig och inget vi kommer att använda i och med att det väl är vab-ersättning som är tak även här, och inte FP eller några 80% av lönen oavsett lön som det ofta ser ut som i tidningsartiklar. Jag som lärare är ledig mycket ändå och min man kan jobba hemifrån och ta igen jobbet senare om det gäller enstaka timmar eller en dag. Jag tror absolut inte att detta är något som alla kommer att utnyttja så det kostar nog inte så mycket som är budgeterat för.

• Kvittning

Jag har full förståelse att det kan vara svårt för vissa att klara av alla skollov mm men jag tycker inte att det ska finansieras av samhället. 

En lösning jag tycker skulle kunna vara ok är att ge rätt till 3 dagars ledighet utan ersättning per år för studiedagar mm. Så förenkla möjligheten att vara ledig, men lägg det på det egna ansvaret att finansiera det. 

• Postman

Nej jag tycker inte det är rätt med fler föräldrardagar eller familjedagar som man nu kallar det.

Ser mest problem, det är strul nog redan på arbetsplatser med alla sköns ledighet som föräldrar idag ska ha rätt till. Nej det får räcka nu är min åsikt.

• Emerencia

Tycker inte skattepengar ska gå till detta. Jag får redan hoppa in flertal kollegor med barn för vabb och förädlarledig. Speicellt runt storhelger. Blir detta godkänt kommer jag få hoppa in ännu mer. Bara för jag har valt att vara barnfri ska inte jag straffas.

• Gryntroll

Nej

Jag tycker att svenska barnfamlijer är subentionerade så det räcker. Vi har redan ett av världens bästa föräldraförsäkring, med rättigheter och ersättningar. Lite ansvar har man som "familjebildare", man bör kunna planera och få ihop det med kombination av semesterdagar och fp-dagar under barnens uppväxt även om man inte har flexbelt arbete.

Jag tycker att de pengarna kan läggas på ex äldre eller varför inte få att även tandvård räknas in i sjukvård och omfattas av samma taxa.

• Mortiscia80
    Limajo skrev 2021-09-20 12:56:26 följande:
    Jag förstår inte. Om du inte kan spara tre semesterdagar till kortloven, hur ska du då kunna vara ledig bara för att det kallas familjevecka?
    För det första så diskuterar vi inte min privata samling av semesterdagar och hur jag tar ut dem, utan om familjeveckan öht. Som jag förstår skulle den veckan inte tas av intjänade semesterdagar och jag tycker din fråga är väldigt märklig i vilket fall.
  • Noran

Nej, jag har barn så självklart för mig är att dessa pengar hellre skulle användas till klimatomställning t.ex.

Svar på tråden Familjeveckan - är det någon som vill ha den?