• Svar på tråden Familjeveckan - är det någon som vill ha den?
  • cloudberry79

Ja, jag behöver vara med på möten med skolan som alltid sker på dagtid med mitt högstadiebarn. Eftersom semester inte alltid kan beviljas med kort varsel och möten inte bokas in så långt i förväg så kommer det vara en räddning. Som det är nu kan jag oftast vara med, men min man kan aldrig vara med. Med familjedagarna kommer han också kunna delta. Vi har ett barn med funktionshinder som inte omfattas av LSS, så vi har inga kontaktdagar att ta av.

Just NO.
  • Limajo
    cloudberry79 skrev 2021-09-21 08:52:58 följande:

Ja, jag behöver vara med på möten med skolan som alltid sker på dagtid med mitt högstadiebarn. Eftersom semester inte alltid kan beviljas med kort varsel och möten inte bokas in så långt i förväg så kommer det vara en räddning. Som det är nu kan jag oftast vara med, men min man kan aldrig vara med. Med familjedagarna kommer han också kunna delta. Vi har ett barn med funktionshinder som inte omfattas av LSS, så vi har inga kontaktdagar att ta av.

Jag har liknande möten (men ett flexibelt jobb så det är inga problem att lösa rent praktiskt). Men där är det väl egentligen reglerna om kontaktdagar som borde ändras, snarare än att alla föräldrar ska få lediga dagar att ta ut.
  • Mandel

Bättre med fler resurser inom omsorg och skola istället eller alternativt att man kan ta dem som halvdagar om man har barn/tonåringar som ev behöver besöka ex sjukvården lite oftare än snittet, men som ändå inte är svårt sjuka eller för att kunna följa med vid tandläkarbesök osv. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Alexi

Vad har ni för jobb och arbetsgivare som vägrar att ni går på möten om era barn?
  • Anotherone
    Limajo skrev 2021-09-21 08:58:38 följande:
    Jag har liknande möten (men ett flexibelt jobb så det är inga problem att lösa rent praktiskt). Men där är det väl egentligen reglerna om kontaktdagar som borde ändras, snarare än att alla föräldrar ska få lediga dagar att ta ut.
    Så resonerar jag lite också. Det kanske inte är helt främmande för arbetsmarknadens parter att få i uppgift att lösa detta istället? Dvs att förstärka rätten att vara frånvarande när det handlar om ärenden kring ens barn?  Särskilt inom de områden där man inte kan jobba hemma och inte har flex, som tex vården om vi tar ett exempel.
    Sen om du får avdrag i form av tjänstledighet eller du får ta komp eller semester eller vad det nu rör sig om, för många verkar det vara just att ha rätt att vara frånvarande som är det väsentliga. Och det behöver inte staten vara med och betala tänker jag. Inte om man ställer kostnaden emot att ge polis, skola och åklagarväsendet mer pengar...
  • Mentat

(s) köper röster för väljarnas egna pengar. Ingen kan vara förvånad. Det förvånande är väl i så fall att det fungerar?

• LFF
    Magical skrev 2021-09-20 10:07:32 följande:

Jag arbetar inom skolan och ser ökade problem med familjer som vill ta ledigt en vecka när det inte är höstlov, påsklov osv. Det är problem nog som det är med att folk vill begära ledigt hit och dit (innan pandemin i alla fall) och nu blir det kanske t.o.m legitimt att ta ut den där familjeveckan så att man inte ens behöver be om ledigt? 

Fast den är ju till för att man ska kunna vara ledig på studiedagar, lovdagar etc. Inte att man ska kunna ta ut en extra ledig vecka när helst man känner för det och skolan då måste acceptera det. Vår skola har "nej" som regel för ledighet utanför lov om du inte har en riktigt god orsak till att behöva vara ledig just då. 
  • GGN

"Ledig"? Det är ju för läkarbesök etc.

Nej, jag tycker det är helt vansinnigt dumt. Det finns sparade föräldradagar, semester, flex, obetald ledighet etc.

• GGN

Varför kan han inte vara med?
  • Mortiscia80
    Limajo skrev 2021-09-21 08:32:48 följande:
    Jag menade inte dig personligen utan generellt. Om du byter ut du mot man och fäller ned taggarna. har du något svar då? För jag förstår fortfarande inte ditt argument.
    Det finns inga taggar alls, jag är bara inte intresserad av att berätta för dig hur jag personligen skulle göra. Sluta läs in en massa som inte finns istället du. Om man byter ut orden som du föreslår så kan jag omöjligt svara på frågan eftersom svaret är helt individuellt utifrån varje familjs förutsättningar. Som jag förstod är det också skillnad på semester och de föreslagna familjedagarna, eftersom dessa inte räknas av från en anställds semesterdagar, så frågan blir snabbt irrelevant.
    Limajo skrev 2021-09-20 12:56:26 följande:
    Jag förstår inte. Om du inte kan spara tre semesterdagar till kortloven, hur ska du då kunna vara ledig bara för att det kallas familjevecka?
Svar på tråden Familjeveckan - är det någon som vill ha den?