• byrålåda1

Doktor som blev irriterad

Hej.

Jag har varit hos doktorn idag pga magproblem. Jag mår bra idag, själva besöket handlade om ett problem jag hade förra veckan, men jag fick inte tid förrän idag.

Jag kan skriva händelsen här så kanske ni orkar läsa????

Jag anländer hos doktorn och sitter i väntrummet tills jag blir kallad. Jag stiger in hos den manliga doktorn och försöker beskriva mitt problem som jag hade. Har inte den längre nu alltså.

Jag har skrivit en lista med möjliga orsaker men doktorn lyssnar inte alls, och avbryter mig och ber mig hoppa upp på britsen, vilket jag gör.

Han trycker lite på magen, och ber mig helt sonika lägga mig på sidan för att, och jag citerar: ?köra upp ett finger i rumpan?.

Så jag ber om ursäkt och säger att jag inte alls är bekväm med det, varpå han himlar med ögonen och säger irriterat ?men det får du ju komma över?. Jag sätter mig upp på britsen och ber om ursäkt igen och han säger att han ska tillkalla en kvinnlig läkare, vilket jag accepterar. Han kliver ut och hämtar en kvinnlig sjuksköterska. Jag tror fortfarande att hon ska genomföra undersökningen och tackar henne för hjälpen och att de anpassar detta. Men nej, hon ska bara stå bredvid. Den manlige doktorn tar på sig nya handskar och ber mig lägga mig på sidan och dra ner byxorna, vilket jag inte ville. Jag bad ännu en gång om ursäkt och bad om att få boka om tiden och be om en kvinnlig doktor, och då börjar doktorn himla med ögonen och sjuksköterskan skrattar åt mig medan hon tittar på doktorn.

Jag kände mig sjukt kränkt och jag vet inte om jag överreagerar?

Jag ville inte få ett ?finger uppkört i rumpan? av en manlig doktor, och dom skrattar åt mig. Alltså jag vet att det kanske är löjligt men jag har en rätt dålig historik av sådant (dock inte hos just en doktor), och där står dom och skrattar..

• Svar på tråden Doktor som blev irriterad
  • Anonym (E)
    Anonym (Qwerty) skrev 2021-08-13 12:19:44 följande:
    Beror nog på vad det gäller. På mig misstänkte de gluten och de tog bara blodprover.
    Men det är inget argument i frågan, det är fortfarande standard även om det finns undantag :)
  • Anonym (suck)
    Anonym (Rojden) skrev 2021-08-13 12:59:47 följande:

De ska klart inte bete sig som de gjorde men jag tycker du är sjåpig och diskriminerande på en nivå som gör det svårt att hålla masken.

Om man faktiskt har ett allvarligt/smärtsamt problem i den regionen så inte sjutton bryr man sig då om vilken utbildad personal som undersöker. Jag har haft hemorrojder som gjorde så ont att jag inte kunde sitta eller gå och när de svullna kärlen brast så var hela toastolen spraylackerad med blod. Jag hade inte brytt mig om det var satan själv som gjorde rektoskopin då och drog ihop eländet med gummiband bara någon gjorde nåt.

Så detta säger mig mest att du inte hade en tillräckligt bra anledning att vara där.

Dumheter, det är inte diskriminerande att be om en kvinnlig läkare om man är kvinna själv och det handlar om vissa undersökningar.

Tröttsamt med alla som ska skrika diskriminering om allt när det inte stämmer
    Det är inte heller du som avgör vad andra är bekväma med eller inte.
  • kjur
    Anonym (this) skrev 2021-08-11 14:17:08 följande:

Det är väl skitsamma varför TS inte avbokade eller vad man tycker om hennes beteende för så där ska inte vårdpersonal bete sig.

Jag tycker du ska kontakta patientombudsmannen och prata med dom, inte bara för din skull utan även så att andra inte drabbas av sådant beteende.

När man besöker vården är man i ett utsatt och ofta känsligt läge och man ska bemötas på ett bra sätt.

Vi betalar för en tjänst och då är det minsta man kan begära ett trevligt och professionellt bemötande.
    Vårdpersonal tycks ibland tro att patienterna är till för dom, dom har helt glömt bort sin roll.

Detta
  • Anonym (F)

Men jösses, att boka en tid för en krämpa som har gått över är inget konstigt. Jag fick en fruktansvärd smärtattack i magen som passerade men tänkte att det var märkligt så jag bokade en tid på vårdcentralen.

Läkaren skickade mig på kontraströntgen eftersom han misstänkte njursten. Det visade sig att jag hade en gigantisk cysta på ena äggstocken. Operation planerades och under tiden hade jag inte ont förrän jag fick en ny attack ett par dagar före operationen. Läkarna förklarade att cystan ibland vrider sig runt sitt fäste vilket orsakar en extrem smärta. Det var alltså inget som pågick hela tiden utan hände en gång före läkarbesöket och en gång efter. De tog blodprover och prover från cystan för att utesluta cancer och det var tack och lov inte det.

Vissa läkare uppskattar faktiskt att patienterna har gjort lite egen research eftersom det sparar tid. Jag fick göra det en gång för att läkaren motvilligt skulle kolla om jag hade B12-brist eftersom jag hade symtom som tydde på exakt det. Mycket riktigt hade jag B12-brist och måste få injektioner regelbundet eftersom jag inte kan ta upp B12 via magen, vilket gör en jäkla skillnad för mig. Vi hade aldrig kommit fram till det om jag inte hade föreslagit provet själv.

Sedan finns det faktiskt läkare som inte är lämpliga. Jag har träffat både fantastiska läkare och läkare som får en att undra varför de valde att jobba med människor öht. Frågan är om TS hade gått därifrån i fall läkaren hade haft ett mer inkännande bemötande. Ett professionellt bemötande handlar just om att inte visa sina personliga åsikter om en patient så det har ingen betydelse hur läkaren uppfattade henne.

De som skriver att TS är en hypokondriker har ingen aning om i fall hon har en åkomma eller ej så man ska vara väldigt försiktig med att avråda någon från att söka vård.

• Anonym (Sara)

Givetvis har du rätt att få en kvinnlig läkare vid den typen av undersökningar och det är inte OK att de skrattade. Tycker att du borde anmäla detta eller åtminstone berätta detta för deras chef att du blev illa behandlad i vården.

• Anonym (Lisa)

Det låter oprofessionellt hur läkaren och sjuksystern betedde sig med att himla med ögonen och skratta!
    jag läste det här iaf
    Som patient har du inte enligt lag rätt att välja vilken läkare du vill ha. Men den nya patientlagen öppnar för att du som patient kan välja vart du vill ha din vård.

Du kan ju gå till en privat läkare tex eller beställa tid på ett annat ställe där du vet att det är en kvinnlig läkare!

Sen kanske manliga läkare på vissa ställen har mer kompetens och om det tex är akut så vill man väl ha den med mest kompetens-eller?

Läkare har nog sett allt brukar jag tänka-jag har en manlig privat läkare, men jag kan förstå om vissa vill ha kvinnliga läkare eller tvärtom!

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (E) skrev 2021-08-13 13:00:16 följande:

Men det är inget argument i frågan, det är fortfarande standard även om det finns undantag :)

Det var inget argument på något sätt, bara ett konstaterande att det inte alltid görs. Mycket möjligt att det är standard, jag har ingen möjlighet att ha en uppfattning om det efter att ha sökt för ?magproblem? en gång för 10 år sen, haha.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Linn) skrev 2021-08-11 14:34:09 följande:

Att TS skulle krävt kvinnlig läkare när hon bokade tiden är onödigt. Hon visste inte att just en sådan undersökning skulle ske. Här borde vårdcentralen sagt att sådan undersökning kan ske och sagt att det utförs av manlig läkare men att det finns möjlighet att kvinnlig sköterska är med i rummet.

Det är orimligt att förvänta sig att vårdcentralen borde säga vilken slags undersökning som ska göras. Den som bokar tider kan omöjligt avgöra på telefon vilka undersökningar som kommer behövas. 

Kundtänket och lättkränktheten har gått alldeles för långt. Den som är så besvärad av läkare av ett visst kön får särskilt fråga, vi kan inte bygga upp strukturer kring de mest lättkränkta och känsliga. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Lina) skrev 2021-08-14 07:10:54 följande:

Det är orimligt att förvänta sig att vårdcentralen borde säga vilken slags undersökning som ska göras. Den som bokar tider kan omöjligt avgöra på telefon vilka undersökningar som kommer behövas. 

Kundtänket och lättkränktheten har gått alldeles för långt. Den som är så besvärad av läkare av ett visst kön får särskilt fråga, vi kan inte bygga upp strukturer kring de mest lättkränkta och känsliga. 

Kvinnor som exempelvis varit med om övergrepp/våldtäkt kan uppleva det väldigt jobbigt att ha en manlig gynekolog eller manlig läkare som undersöker intima delar. Många våldtagna kvinnor kan uppleva att övergreppet upprepas då (även om det inte gör det, men känslan är sådan)

Du tycker alltså att dessa kvinnor bara ska acceptera att få exempelvis en manlig gynekolog?
  • Anonym (gg)

Tycker de var oprofessionella. 

Jag gjorde ryggmärgsprov några gånger när jag var riktigt sjuk, de första gångerna gick det bra, den sista gången var det en väldigt okänslig läkare som inte förvarnade att han skulle sticka och stack fel flera gånger så att benen reagerade genom att sprattla (antagligen träffat någon nerv, för jag kunde inte styra det) varvid han sa "Sitt still" irriterat flera gånger. När jag till sist påpekade att det känns som han träffat en nerv så sa han att han inte hade det, att min rygg var problemet och var för trång. Jag grät hela undersökningen för det var så obehagligt och jag var också så sjuk.

I hans värld var han säkert stressad osv, men det är ändå inte okej att behandla rädda patienter så. För dig känns situationen ännu känsligare.

Jag har haft mycket problem med magen, och aldrig har de känt där. Inte heller på mitt barn som har en tarmsjukdom.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Sara) skrev 2021-08-14 09:38:53 följande:
    Kvinnor som exempelvis varit med om övergrepp/våldtäkt kan uppleva det väldigt jobbigt att ha en manlig gynekolog eller manlig läkare som undersöker intima delar. Många våldtagna kvinnor kan uppleva att övergreppet upprepas då (även om det inte gör det, men känslan är sådan)

Du tycker alltså att dessa kvinnor bara ska acceptera att få exempelvis en manlig gynekolog?
    Jag tycker att de kvinnorna har ett eget ansvar att be om en kvinnlig gynekolog, inte att mottagningen per automatik ska erbjuda ett val till alla. 

De kvinnorna har också ett ansvar att förstå att önskan om en doktor av ett visst kön kan innebära att de kan behöva vänta lite längre på en tid, att tider kan behöva bokas om (om kvinnan blir sjuk och det bara finns manliga ersättare) och att akuta situationer inte kan garantera en kvinna.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lina) skrev 2021-08-14 10:16:13 följande:
    Jag tycker att de kvinnorna har ett eget ansvar att be om en kvinnlig gynekolog, inte att mottagningen per automatik ska erbjuda ett val till alla. 

De kvinnorna har också ett ansvar att förstå att önskan om en doktor av ett visst kön kan innebära att de kan behöva vänta lite längre på en tid, att tider kan behöva bokas om (om kvinnan blir sjuk och det bara finns manliga ersättare) och att akuta situationer inte kan garantera en kvinna.
    Jag håller med dig att man själv måste säga till om man vill ha en kvinnlig gynekolog, eller en kvinnlig allmänläkare tex..

Ja och i riktigt akuta situationer så bryr man sig inte om vad läkaren har för kön! Jag åkte in akut till sjukhus i början av corona pga en urinvägsinfektion som ledde till blodförgiftning så jag låg i koma i ca 2 månader då dom under tiden gjorde flera operationer..

Jag hade 50% chans att överleva och när jag väl vaknade så fortsatte undersökningar och operationer och då hade jag inte mycket val att välja en kvinnlig läkare (om det hade varit viktigt för mig-vilket det inte var) då dom manliga läkarna hade mer kompetens inom det området (sen var det som värst då med inkommande corona patienter)

Sen fick jag ibland manliga undersköterskor som tvättade mig osv - (jag kunde inte röra mig efter att ha tappat alla muskler medans jag låg i koma)

Personalen räckte inte till då för att jag skulle kunna välja en kvinnlig läkare eller kvinnlig undersköterska
  • byrålåda1

Hej allihopa!

Jag har inte läst alla svar här för tråden skulle inte handla om huruvida jag gjorde rätt att söka vård för något som gått över men som var riktigt jäkla allvarligt medan det pågick. Dumt att inte söka vård direkt men jag ville faktiskt inte belasta vården, och jag har enorm ångest att besöka sjukhus med tanke på vad jag har varit med om några år sen.

Hursom, jag blev uppringd av chefen på mottagningen som bad om ursäkt och garanterade mig att de ska göra sitt bästa för att kunna tillhandlahålla en kvinnlig doktor vid en sådan undersökning till mig. Det är såklart inte garanterat men jag uppskattar även att de försöker. Hon sa också att jag absolut inte ska gå runt med detta som jag sökte vård för, då det kan vara allvarligt. Hon rekommenderade mig att boka en tid för att kolla upp och utesluta det värsta. Och att en sådan undersökning (som jag inte kunde göra) är deras procedur för att veta vilken väg de ska ta vidare.

Vad skönt att höra att jag inte gjorde fel som sökte vård! :)

• Anonym (Tröttsamt)

Män verkar inte fatta hur kvinnor kan känna sig.Är så trött på det här.Stå för dig,han ska inte köra över dig.

Svar på tråden Doktor som blev irriterad