• Anonym (F)

Doktor som blev irriterad

Men jösses, att boka en tid för en krämpa som har gått över är inget konstigt. Jag fick en fruktansvärd smärtattack i magen som passerade men tänkte att det var märkligt så jag bokade en tid på vårdcentralen.

Läkaren skickade mig på kontraströntgen eftersom han misstänkte njursten. Det visade sig att jag hade en gigantisk cysta på ena äggstocken. Operation planerades och under tiden hade jag inte ont förrän jag fick en ny attack ett par dagar före operationen. Läkarna förklarade att cystan ibland vrider sig runt sitt fäste vilket orsakar en extrem smärta. Det var alltså inget som pågick hela tiden utan hände en gång före läkarbesöket och en gång efter. De tog blodprover och prover från cystan för att utesluta cancer och det var tack och lov inte det.

Vissa läkare uppskattar faktiskt att patienterna har gjort lite egen research eftersom det sparar tid. Jag fick göra det en gång för att läkaren motvilligt skulle kolla om jag hade B12-brist eftersom jag hade symtom som tydde på exakt det. Mycket riktigt hade jag B12-brist och måste få injektioner regelbundet eftersom jag inte kan ta upp B12 via magen, vilket gör en jäkla skillnad för mig. Vi hade aldrig kommit fram till det om jag inte hade föreslagit provet själv.

Sedan finns det faktiskt läkare som inte är lämpliga. Jag har träffat både fantastiska läkare och läkare som får en att undra varför de valde att jobba med människor öht. Frågan är om TS hade gått därifrån i fall läkaren hade haft ett mer inkännande bemötande. Ett professionellt bemötande handlar just om att inte visa sina personliga åsikter om en patient så det har ingen betydelse hur läkaren uppfattade henne.

De som skriver att TS är en hypokondriker har ingen aning om i fall hon har en åkomma eller ej så man ska vara väldigt försiktig med att avråda någon från att söka vård.

Svar på tråden Doktor som blev irriterad