• byrålåda1

Doktor som blev irriterad

Hej.

Jag har varit hos doktorn idag pga magproblem. Jag mår bra idag, själva besöket handlade om ett problem jag hade förra veckan, men jag fick inte tid förrän idag.

Jag kan skriva händelsen här så kanske ni orkar läsa????

Jag anländer hos doktorn och sitter i väntrummet tills jag blir kallad. Jag stiger in hos den manliga doktorn och försöker beskriva mitt problem som jag hade. Har inte den längre nu alltså.

Jag har skrivit en lista med möjliga orsaker men doktorn lyssnar inte alls, och avbryter mig och ber mig hoppa upp på britsen, vilket jag gör.

Han trycker lite på magen, och ber mig helt sonika lägga mig på sidan för att, och jag citerar: ?köra upp ett finger i rumpan?.

Så jag ber om ursäkt och säger att jag inte alls är bekväm med det, varpå han himlar med ögonen och säger irriterat ?men det får du ju komma över?. Jag sätter mig upp på britsen och ber om ursäkt igen och han säger att han ska tillkalla en kvinnlig läkare, vilket jag accepterar. Han kliver ut och hämtar en kvinnlig sjuksköterska. Jag tror fortfarande att hon ska genomföra undersökningen och tackar henne för hjälpen och att de anpassar detta. Men nej, hon ska bara stå bredvid. Den manlige doktorn tar på sig nya handskar och ber mig lägga mig på sidan och dra ner byxorna, vilket jag inte ville. Jag bad ännu en gång om ursäkt och bad om att få boka om tiden och be om en kvinnlig doktor, och då börjar doktorn himla med ögonen och sjuksköterskan skrattar åt mig medan hon tittar på doktorn.

Jag kände mig sjukt kränkt och jag vet inte om jag överreagerar?

Jag ville inte få ett ?finger uppkört i rumpan? av en manlig doktor, och dom skrattar åt mig. Alltså jag vet att det kanske är löjligt men jag har en rätt dålig historik av sådant (dock inte hos just en doktor), och där står dom och skrattar..

• Svar på tråden Doktor som blev irriterad
  • byrålåda1

Jag ringde och bokade när problemet fanns där, men den enda tiden de kunde ge var idag. Så då tänkte jag att de ska ta blodprov och liknande. Tänk så är det något allvarligt fel som finns i kroppen. Så därför tog jag endå emot tiden.

Jag noterade inte att det var en sjuksköterska direkt när hon kom in. Det var när de båda kom in i rummet (efter att han steg ut för att hämta en kvinnlig personal), och han bad mig lägga mig ner för att han skulle köra upp fingrarna som jag fattade att hon var sjuksköterska. Där och då tog det väl längre tid för mig att fatta, mitt i allt...

Jag söker typ aldrig vård annars. Sist var väl minst 3 år sen när jag skulle göra cellprovtagning (standard som de flesta kvinnor gör regelbundet). Innan dess var det måmga många år sen sist.

• byrålåda1

Ja precis. Jag motstår inte själva undersökningen men jag skulle föredra en kvinnlig doktor som utför den. Och iallafall lite ?fingertoppskänsla? i situationen, så att säga.

• byrålåda1

Ja, jättekonstigt att jag skulle avboka tiden bara för att det hade gått över. Jag har inte skrivit vad det var för problem i denna tråden. Det är rätt personligt men hade jag skrivit ner så hade säkert de flesta bokat en tid.

Jag har absolut inte googlat fram några saker på nätet som jag skrivit ner. Förstår verkligen inte vad vissa får det ifrån.

Jag skrev ner punkter på ett papper så jag inte glömmer nämna något viktigt som jag var med om under dessa dagar som det pågick.

Och eftersom jag knappt besöker vården så vet jag självklart inte vilken undersökning som skulle göras. Hur skulle jag vetat det innan jag ens varit där? Hade jag vetat hade jag såklart bett om en kvinnlig läkare.

• byrålåda1

Hej allihopa!

Jag har inte läst alla svar här för tråden skulle inte handla om huruvida jag gjorde rätt att söka vård för något som gått över men som var riktigt jäkla allvarligt medan det pågick. Dumt att inte söka vård direkt men jag ville faktiskt inte belasta vården, och jag har enorm ångest att besöka sjukhus med tanke på vad jag har varit med om några år sen.

Hursom, jag blev uppringd av chefen på mottagningen som bad om ursäkt och garanterade mig att de ska göra sitt bästa för att kunna tillhandlahålla en kvinnlig doktor vid en sådan undersökning till mig. Det är såklart inte garanterat men jag uppskattar även att de försöker. Hon sa också att jag absolut inte ska gå runt med detta som jag sökte vård för, då det kan vara allvarligt. Hon rekommenderade mig att boka en tid för att kolla upp och utesluta det värsta. Och att en sådan undersökning (som jag inte kunde göra) är deras procedur för att veta vilken väg de ska ta vidare.

Vad skönt att höra att jag inte gjorde fel som sökte vård! :)

Svar på tråden Doktor som blev irriterad