• White02

Bikini car wash

Hej tror ni det hade kunnat bli nånting med bikini car wash i Sverige? Att snygga tjejer står och tvättar bilar i bikini. Hade ni åkt dit och tvättat bilen framför vanlig biltvätt?

• Svar på tråden Bikini car wash
  • White02
    sextiotalist skrev 2021-08-10 15:19:23 följande:

Helt enkelt för att ditt koncept inte fungerar i ett land där man har lagkrav på arbetsmiljö  och lagkrav på hur man utför biltvätt (med speciella avlopp som hanterar vatten t.ex)

Inte om man har biologiskt schampo
  • Anonym (F)
    White02 skrev 2021-08-10 15:15:24 följande:

Allt blir så mycket jobbigare om man bara ser problem istället för lösningar!

Det handlar inte om att se problem. Alla affärsidéer behöver granskas. Alldeles för många personer gör inte detta utan ?följer sina drömmar? och sitter den fast i olönsamt skit. Men det är fritt fram att vara usel företagare i Sverige. Ingen kommer hindra dig och du inte ska dra in externa finansiärer. Då kommer det hela granskas. Och kom ihåg, de som säger att de tror på idéen får frågan om de vill lägga 200.000kr av sina privata pengar kommer det låta annorlunda.
  • White02
    BuoBä skrev 2021-08-10 15:20:14 följande:

Jag är en extremt lösningsorienterad person, du skulle bara veta. Men nu pratar vi en affärsidé och då kan man inte bara ställa upp några hinkar med vatten på en slumpvis parkeringsplats och tro att man har en verksamhet. Det kommer ramla in protester, böter och viten som brev på posten...

Böter?
  • sextiotalist
    White02 skrev 2021-08-10 15:24:53 följande:
    Inte om man har biologiskt schampo
    Det är inte vad för schampo du använder, det är vad du tvättar bort som är miljöfarligt.
  • White02
    BuoBä skrev 2021-08-10 15:09:47 följande:

OK. Då ska du betala hyra för den ytan. Hur får du dit vatten? Har du kundunderlag för att betala vettiga löner samt alla skatter och omkostnader? Hur förvarar du kemikalierna? Hur säkerställer du att det inte skvätter på förbipasserande eller andra bilar? Hur löser du säkerheten för eventuella åskådare, samt säkerställer att de inte hindrar framfarten för andra på parkeringen? Var ska dina anställda byta om och ta sin lagstadgade raster? Vad gör du om det blir en svensk sommar med 15 grader, snålblåst och sidlängs regn?

Antingen vattentank eller från kranen som finns i närheten, lönerna och det kommer lösa sig, jag förvarar kemikalierna i en container, jag spärrar av ytan verksamheten ska ske på, jag ställer dit en husvagn eller liknande där dom kan byta om äta och ta raster, dom svenska somrarna på senaste tiden har varit väldigt bra så får hoppas det fortsätter.
  • sextiotalist
    White02 skrev 2021-08-10 15:33:24 följande:
    Böter?
    Brott mot miljlöbalken
    Man får inte släppa ut förorenat vatten i avloppen. Som privatperson så är det svårt att lagföra detta, men bedriver du en verksamhet så kommer lagstiftningen in med stor kraft.
  • sextiotalist
    White02 skrev 2021-08-10 15:38:49 följande:
    Antingen vattentank eller från kranen som finns i närheten, lönerna och det kommer lösa sig, jag förvarar kemikalierna i en container, jag spärrar av ytan verksamheten ska ske på, jag ställer dit en husvagn eller liknande där dom kan byta om äta och ta raster, dom svenska somrarna på senaste tiden har varit väldigt bra så får hoppas det fortsätter.
    Hur hade du tänkt att separera vattnet från dagvattenbrunnarna?
  • White02
    BuoBä skrev 2021-08-10 15:09:47 följande:

OK. Då ska du betala hyra för den ytan. Hur får du dit vatten? Har du kundunderlag för att betala vettiga löner samt alla skatter och omkostnader? Hur förvarar du kemikalierna? Hur säkerställer du att det inte skvätter på förbipasserande eller andra bilar? Hur löser du säkerheten för eventuella åskådare, samt säkerställer att de inte hindrar framfarten för andra på parkeringen? Var ska dina anställda byta om och ta sin lagstadgade raster? Vad gör du om det blir en svensk sommar med 15 grader, snålblåst och sidlängs regn?

sextiotalist skrev 2021-08-10 15:40:47 följande:

Hur hade du tänkt att separera vattnet från dagvattenbrunnarna?

Varför ska jag det?
  • Anonym (O)
    sextiotalist skrev 2021-08-10 15:40:05 följande:

Brott mot miljlöbalken

Man får inte släppa ut förorenat vatten i avloppen. Som privatperson så är det svårt att lagföra detta, men bedriver du en verksamhet så kommer lagstiftningen in med stor kraft.

Varför skulle vattnet vara förorenat?
  • sextiotalist
    Anonym (O) skrev 2021-08-10 15:45:05 följande:
    Varför skulle vattnet vara förorenat?
    Om du tvättar en bil med schampo, så räknas spillvattnet som förorenat. Biltvätt räknas som miljöfarlig verksamhet enligt lagstiftningen. Det regleras i bla miljöbalken.
Svar på tråden Bikini car wash