Inlägg från: Värphönan |Visa alla inlägg
  • Värphönan

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Emmissss skrev 2021-12-06 21:25:27 följande:

Nu har vi legat i flera dagar i rad. Dag 17 idag och ikväll fick jag någon rejäl (ursäkta) slemklump på pappret. Torde redan haft äl men haft rejäl värk idag. Känt av flera dagar. Alla appar menar på att jag redan borde haft äl... Sjukt förvirrad. Tror min cykel blir påverkad av den inre stressen.

Hört om de där det lossnar en liten slemkpropp innan äl så kan va att äl är nu? Eller så va det bara en "vanlig" slemmigare flytning. 

Om du inte tar äl-test eller tempar så kan ju äl ändra sig lite hit och dit. Jag brukar ha äl på cd 17 men i aug när jag blev gravid så va den redan på cd 14 så hade jag gått efter min app hade jag missat den.

• Värphönan
    986247391 skrev 2021-12-07 17:55:50 följande:

Hur tänker ni kring tredje vaccinationsdosen? Är det bättre och vänta tills man plussar och passerat v 16 innan man bokar, eller ska man försöka få den innan ett plus? Jag jobbar extra inom vården och har rätt att ta den nu, men velar lite fram och tillbaka.

Jag hade tagit sprutan om jag fått erbjudandet. Hade tagit spruta 3 även om jag va gravid.. 
  • Värphönan
    evelinagra1 skrev 2021-12-07 21:19:43 följande:

är det någon som varit med om eller vet vart det gör ont när ägget fäster? För någon timma den fick jag ont mellan troskanten och naveln ungefär. Det var som en stickande/ilande smärta som kom och gick under ca 1 timma. Men det känns som att det var lite för högt upp smärtan satt för att det skulle kunna vara det

Tror det är väldigt ovanligt att känna implantationen över huvud taget.. vet inte hur låg din troskan är men det låter som du säger att det är lite väl högt för att vara livmodern. Jag är i v 19 och min livmoder går knappt så högt upp än.
  • Värphönan
    Emmissss skrev 2021-12-08 08:05:26 följande:

Hur lyder restriktionerna nu för vaccinet? När jag blev gravid i juni skulle man avvakta 12 veckor, sålänge man inte är gravid kommer jag ta spruta nr 3 så snart jag kan.

När jag skulle ta i augusti skulle man som gravid ta spruta två utan att invänta v 13. Det va om man hunnit ta den första sprutan innan man blivit gravid för att det inte skulle bli för långt emellan. Hade jag väntat skulle det blivit 16 veckor mellan sprutorna istället för 7.

Vet inte hur det är med dos 3 men i vissa regioner rekommenderar de gravida att ta den så snart de kan (om det gått 6 månader sen senaste dosen)
  • Värphönan
    Bez skrev 2021-12-10 22:43:44 följande:

Vet ni hur långt efter eventuell nidblödning man kan plussa? Är på äl+6/7 BIM på torsdag och inte trott de vart nått den här gången heller men idag fick jag rosa/bruna spottings som jag aldrig haft innan förutom möjligtvis precis innan mens.

Hade tänkt testa första gången mån/tis men ska ut på middag och drinkar imorgon och om de nu va nidblödning är man ju väldigt nyfiken på om de är pluss så man kan hålla sig ifrån drinkarna..

Är ju bara äl+7/8 imorgon så känns ju för tidigt, vad tror ni?

Jag hade kanske tagit ett test bara för att kunna ta ett glas med gott samvete :)

Visar det negativt så kan man ju inte utgå från nått annat tänker jag och skulle man ändå va gravid så kommer ett par drinkar så tidigt göra varken från eller till för graviditeten :)

Om det tar tid att bli gravid så tär det rätt mycket på en efter ett tag att undvika saker man vill för att man kanske är gravid. Så va det för mig iaf.
  • Värphönan
    Jenek18 skrev 2021-12-12 12:51:28 följande:

Jag är gravid igen!! Mina ömma och spända bröst var inte inbillning. Sååå glad men även orolig för att få missfall igen. Men jag fortsätter tempa och hoppas att tempen håller sig hög. Stort lycka till er som har BIM snart!

Stort Grattis! Hoppas på bättre lycka denna gången :)
  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-12-14 06:49:35 följande:
    Översta 11/12 minns inte klockan

Mitten 12/12 kl 12

Nedersta 13/12 kl 16:30
    Tänker att den absoluta peaken hade kunnat vara mellan de två nedersta också. Strecken blir ju alltid lite svagare när det torkat. Därför gissar jag på att de två kunde varit lika starka om man sett dom "färska" brevid varandra om du förstår vad jag menar.
  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-12-29 06:35:36 följande:

Jag vill gärna höra eran åsikt om en sak. Jag är inne på sjunde försöket nu. Så jag har börjat googla på mat som kan öka fertiliteten. Jag vet jag kan förbättra mig på det området. Sen ska jag och sambon börja ta mer vitaminer tex omega3.

Jag känner mig lugn inombords. Men kollegor jag pratar med tycker jag stressar för mycket (dom har redan barn som är 18+).

Men jag har läst att det är svårare att bli gravid idag än för 20 år sedan pga mat m.m. Anser ni att man verkar stressad när man vill förbättra och googlar på ex matvanor?

För mig kom bebis när jag slutade försöka förbättra. Tog nästan ett år av försök innan vi fick vår första vilket är inom det normala. Att leva som gravid halva månaden tog nära på knäcken på mig efter några månader så jag levde på som vanligt sen fram tills dagen jag fick plus. Nog för att jag blev skitbesviken varje gång det inte blev något men jag provade roserot och bisolvon men det störde bara mina cykler. Jag äter redan en ganska varierad kost och rör på mig mycket. Enda extra jag tog va folsyra men det gjorde från det att vi började försöka för att minimera risken för ryggmärgsbråck.

Mår du bättre av att ändra din kost så för all del gör det :) Men jag personligen tycker det är tråkigt nog att avstå massa goda ting nu som gravid (vilket jag varit större delen av det senaste året). 

• Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-12-29 20:51:11 följande:

För mig så är det lite mycket av det goda. Kommer aldrig klara av att sluta helt med det. Men minska och kanske inte ta mycket pasta utan mer grönsaker osv. Köper hempizza en gång i veckan pga lathet att laga mat. Ändra sånna saker tänkte jag mest. Tänkte mer minska på allt generellt. Är inte diet person utan är rätt bekväm av mig. Har ett aktivt jobb så cyklar en del på jobb.

tr

Då tycker jag inte alls att det låter som att stressa :)
  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-12-30 09:55:29 följande:

Du får hålla mig uppdaterad hur det går :)

Jag googlade lite men är lite skeptisk att man behöver bara trycka på vissa punkter och vipps så blir man gravid. Men de är skönt så kommer nog testa. Har du någon sida eller information du kan dela?

Minns inte vilken tråd jag läste det i men det va en tjej som gick på akupunktur för sin stress och blev gravid. Det va nu under julhelgen tror jag att jag läste det. Ingen egen erfarenhet men läst att det inte är helt ovanligt som fertilitetsbehandling framförallt i Asien.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?