Inlägg från: Värphönan |Visa alla inlägg
  • Värphönan

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

LJM91 skrev 2021-11-16 16:24:23 följande:

Jag hade nog hållt mig i kanske två timmar, vet inte om det är mycket eller lite? Jag hoppas såklart att det var för utspätt, igår var jag på ÄL+16, har min BIM på ÄL+15 eller 16 så det återstår väl att se om mensen dyker upp eller inte. Jag har aldrig haft en lutealfas på mer än 16 dagar så jag fattar inte riktigt vad det är som händer denna cykeln.. Om mensen nu ska komma är det ju lika bra att den bara kommer liksom!

Har du gjort något test?

Skulle säga att 2h är rätt lite ändå. Med tanke på att det brukar stå att man gärna ska ha hållit sig i 4h.
  • Värphönan
    986247391 skrev 2021-11-16 16:54:07 följande:

På Livsmedelsverkets hemsida avråder dom från örtte och rooibos, speciellt i dagligt intag, även tex koffeinfritt earl grey (vilket annars är mitt go-to) avrådes pga bergamott. Känns som att alla sorter avråds mer eller mindre?

Ok när jag sökte på te så fick jag upp detta

? Rooibos, kamomillte eller andra kvällsteer innehåller inte koffein. Livsmedelsverket tittar just nu på om det kan vara skadligt med sådana typer av örtteer när man är gravid.?

Så tycker deras svar verkar oklart isåfall.
  • Värphönan
    986247391 skrev 2021-11-16 17:21:21 följande:

Ja det verkar inte vara så studerat hur olika teer påverkar och därför avråddes det mesta i ?större? mängd eller regelbundet.

Hade ju varit gott med något varmt att ersätta kaffet med, men det får kanske bli vatten ändå

Varm choklad? ;)

Sålänge de inte säger rakt ut att det inte ska drickas så fortsätter iaf jag med mitt te, dricker iof inte mer än på sin höjd 4 koppar om dagen men oftast inte mer än 1.
  • Värphönan
    Madelen21 skrev 2021-11-17 06:25:07 följande:

Vilket graviditetstest är bäst?

Cb har visat fel för mig förut ....

Hur mår alla?

Jag har molvärk mådde illa i natt och började grina igår kväll utan anledning. Allt känns hopplöst.

Testlagrets stickor har aldrig visat fel för mig å då har jag tagit maaaassor av sånna de senaste tre åren.

Mår piss just nu. Dunderförkyld , svårt å sova å massa andra härliga krämpor på det.

När har du bim? Håller tummarna att du får positivt denna månaden :)
  • Värphönan
    Chilins skrev 2021-11-17 21:06:35 följande:
    Ingen fråga är dum :) tankar som kommer är ju kan man bli gravid naturligt, kommer vi få ett barn. Kommer vi få svårt att bli gravida nu.. många såna tankar kring kroppen och mycket besvikelse på sin egen kropp om jag ska vara ärlig. En besvikelse över att jag inte klarade det mest naturliga i världen. Jag har dock haft tur att få behålla båda äggstockarna, livmodern osv men en äggledare är borta.

Livet är sjukt orättvist =( Minns att jag blev så galet provocerad av tjejer som dök upp i grupper och skrev att de funderade på abort trots att de från början försökt bli gravida, detta samtidigt som vi inte visste om vi skulle få behålla vårt lilla knyte eller ej. Jag stöttar absolut möjligheten till abort, missförstå mig rätt, men att skriva om det i en grupp på fl där vi va flera som kämpade för att få eller höll på att förlora vårt barn så va det väldigt provocerande.

Du har dina äggstockar vilket gör dig en ypperlig kandidat för ivf om det mot all förmodan inte skulle ta sig av sig självt. Det är inget misslyckande isåfall utan bara en liten draghjälp uppför den branta backen så ni kommer över hindret. Det kommer gå ska du se, förr eller senare (håller tummarna för förr)

Hjärta

• Värphönan
    Madelen21 skrev 2021-11-18 12:11:26 följande:

Kan äl test visa på graviditet???

Ja det kan det. Jag tog ett äl-test för skoj skull nu i början när jag va gravid eftersom jag läst att det kan ge utslag. Kan säga att jag aldrig någonsin fått så starkt positivt äl-test som då.
  • Värphönan
    Sophiee92 skrev 2021-11-20 09:29:57 följande:
    Ah okej! Låtet lovande :D hört om så många som blivit gravida med RR så man blir ju väldigt sugen på att prova. När har du BIM? Hm ja jag är snart inne på fjärde försöket här. Har inga barn sen innan men ett bonusbarn i 11-års åldern. Längtar så mycket till ett eget gemensamt barn med med min att jag knappt finner ord...! Spännande att höra hur det gått för dig detta försök sen :) 
    RR kan säkert funka för en del men för mig blev min cykel rubbad och fick äl senare än vanligt, hade redan kort lutealfas så jag la av rätt snabbt. Bara så att man är beredd på att det kan bli bakslag också.
  • Värphönan
    Pinkfloweer skrev 2021-11-21 08:40:06 följande:

Fjärde försöket har nu visat negativt för mig. Det är en ganska tung milstolpe att passera eftersom min son blev till på 4e försöket. Och den gången hade vi inte använt ägglossningstest de första 3 försöken men på det fjärde försöket och första gången med ägglossningstest så plussade vi. Nu är det 1 månad utan test och 3 månader med ägglossningstest som misslyckats istället...och som vi har prickat in ägglossning varenda gång nu dessutom! Det får mina tankar att spinna vidare i funderingar om något är fel nu eller inte fungerar längre. Tiden kanske är förbi för att få fler barn för oss...som jag bara vill gråta just nu.

Det är normalt att det tar upp till ett år även när man försöker. För oss tog första barnet iaf 9 försök och då använde vi äl-test vid 8 av dom gångerna. Det hjälpte mig att lära mig om min cykel men det tärde också på en när man tyckte att Mm prickat rätt.

Men det är så mycket som ska matcha.

Tänk att ägget som ska lossna ska ha rätt kvalite, spermien ska komma dit och den som vinner ska ha en bra kromosomuppsättning. Tillsammans ska de dela sig som de ska. Kroppen ska sända ut signal så att slemhinnan blir mottaglig och den ska samtidigt vara lagom tjock. Ägget får inte fästa för löst eller för djupt i slemhinnan och som sagt att cellerna ska fortsätta dela sig som de ska. Och hormon ska kicka in för att kroppen inte ska stöta ut slemhinnan om allt gått som det ska.

Även om man gör allt rätt så är inte chansen större än 25% vid varje äl.

Att det tar fyra eller fem perfekta försök betyder inte att det är något fel på er eller att ni gjort något fel. Bara att förutsättningarna inte varit de rätta just då.

Snart är det er tur! Men känner ni er väldigt oroliga kan ni ju söka er till en fertilitetsutredning för att få bekräftat att allt är som det ska.

Lycka till! <3
  • Värphönan
    Sophiee92 skrev 2021-11-21 16:39:23 följande:
    Ja jag har hört att det kan rubba cykeln också. Gick din tillbaka till normalt igen när direkt när du slutade?
    Jag har för mig det men minns inte helt. Detta va 2018 så jag har inte så starkt minne om hur nästkommande cykel blev, bara att jag inte kommer ta rr igen om jag skulle vilja försöka bli gravid igen hehe.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?