Pinkfloweer skrev 2021-11-21 08:40:06 följande:
Fjärde försöket har nu visat negativt för mig. Det är en ganska tung milstolpe att passera eftersom min son blev till på 4e försöket. Och den gången hade vi inte använt ägglossningstest de första 3 försöken men på det fjärde försöket och första gången med ägglossningstest så plussade vi. Nu är det 1 månad utan test och 3 månader med ägglossningstest som misslyckats istället...och som vi har prickat in ägglossning varenda gång nu dessutom! Det får mina tankar att spinna vidare i funderingar om något är fel nu eller inte fungerar längre. Tiden kanske är förbi för att få fler barn för oss...som jag bara vill gråta just nu.
Det är normalt att det tar upp till ett år även när man försöker. För oss tog första barnet iaf 9 försök och då använde vi äl-test vid 8 av dom gångerna. Det hjälpte mig att lära mig om min cykel men det tärde också på en när man tyckte att Mm prickat rätt.
Men det är så mycket som ska matcha.
Tänk att ägget som ska lossna ska ha rätt kvalite, spermien ska komma dit och den som vinner ska ha en bra kromosomuppsättning. Tillsammans ska de dela sig som de ska. Kroppen ska sända ut signal så att slemhinnan blir mottaglig och den ska samtidigt vara lagom tjock. Ägget får inte fästa för löst eller för djupt i slemhinnan och som sagt att cellerna ska fortsätta dela sig som de ska. Och hormon ska kicka in för att kroppen inte ska stöta ut slemhinnan om allt gått som det ska.
Även om man gör allt rätt så är inte chansen större än 25% vid varje äl.
Att det tar fyra eller fem perfekta försök betyder inte att det är något fel på er eller att ni gjort något fel. Bara att förutsättningarna inte varit de rätta just då.
Snart är det er tur! Men känner ni er väldigt oroliga kan ni ju söka er till en fertilitetsutredning för att få bekräftat att allt är som det ska.
Lycka till! <3