• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Tom Araya
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-05 18:54:33 följande:
    Och här har du problemet. Ska du få en analfabeter vuxen somalier att lära sig svenska och gå hela grundskolan plus gymnasiet? Alla fattar att det i 99% av fallen är omöjligt.

För att någonsin kunna assimilera dessa människor någorlunda behövs hela det svenska samhället ändras I grunden. Påspackare och qkoputsare etc. Dock kommer ingen vilja betala nog med svenska mått mätt så extrema låglöneavtal måste skapas. Annars är det bidrag for life.
    Hur ska de betala för sina egna kostnader med så extremt låga inkomster?
  • Anonym (Johan)
    Tom Araya skrev 2021-08-06 16:23:54 följande:

Sim jag sade handlar det om att göra om det svenska samhället från grunden. Bygg bostäder av mycket lägre standard som är billigare. Reducera välfärden kraftigt.

Vad är alternativet då det är omöjligt att utbilda människorna till att vara attraktiva på svensk arbetsmarknad?

Det hela bygger på ett fundamentalt feltänk. Hela det svenska systemet bygger på att befolkningen högproduktiv och att runt 75-80% är i sysselsättning. Om du då släpper in massor av människor som är lågproduktiva så kommer hela systemet börja knaka i fogarna direkt. Sverige är sannolikt topp-3 i världen gällande sårbarhet för lågkvalificerad invandring och vi har haft överlägset högst sådan per capita i världen. Do the math.

Sen är det inte bara lågproduktiva vi släpper in utan generellt extremt religiösa kontra gemene svensk. Detta i religioner där det mer eller mindre är tabu för kvinnor att arbeta. Do the math igen om landet behöver 80% sysselsättningsgrad för att gå runt
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-06 16:23:54 följande:
    Ingen människa, utom möjligen någon miljardär, betalar "sina egna kostnader" i samhället.

Folk med lägre inkomst får leva med lägre standard. Det är dit vi slutligen har kommit med alla dessa ... var det ca 700000? ... utlänningar som lever på bidrag.

Det är därför vi har den politiska utveckling vi har nu. Samhället går inte mot vänligare tider.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-08-07 12:03:17 följande:
    Ingen människa, utom möjligen någon miljardär, betalar "sina egna kostnader" i samhället.

Folk med lägre inkomst får leva med lägre standard. Det är dit vi slutligen har kommit med alla dessa ... var det ca 700000? ... utlänningar som lever på bidrag.

Det är därför vi har den politiska utveckling vi har nu. Samhället går inte mot vänligare tider.

Nej det är inte 700 000 utlänningar som lever på bidrag. I uppgiften om 675 tusen individer som enligt Moderaterna i någon grad är beroende av bidrag ingår även 66 000 svenskar.

Det Moderaternas undersökning visar är antal invandrare som har en inkomst under 4 prisbasbelopp dvs. 186 000 kr per år.  Har man en inkomst som understiger 4 prisbasbelopp betraktas man inte som självförsörjande. 

Utredningen säger ingenting om bidragens storlek (det kan handla om både små och större bidrag). Undersökningen ger inte heller svar på om alla som är berättigade till bidrag sökt och erhållit bidrag. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Johan)

Det här stämmer inte alls. Djupt okunnigt att hävda detta. Nu hittar jag inte länken men ungefär 25% av Sveriges löntagare betalar under ett arbetsliv in mer skatt på sitt arbete än de "kostar" I form av välfärd.

Om det vore så att bara 1% gjorde det skulle välfärden aldrig gå ihop.

Drygt 60% av hela det sammantagna skatteuttaget per år kommer från skatt på enskilda individers arbete.

30% kommer från moms

10% är kapitalskatt.

www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skatteintakter-per-skatt/
  • Anonym (Johan)

Det svenska sk försörjningskravet för invandrare (som bara ett fåtal omfattas av) kräver en inkomst på 13 000 brutto för att ta in frugan och runt 15-16 för frugan och två barn.

Alla förstår ju då att en familj med en inkomst på 15k brutto är en enorm börda för de övriga skattebetalarna som måste kompensera mellanskillnaden. Sannolikt krävs 4-5 höginkomsttagare för att väga upp vad denna familj kostar samhället.

• Tom Araya
    Hur får du det att gå ihop?
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-07 15:07:29 följande:
    Hur får du det att gå ihop?
    Det är det vi har sådant som moms och kapitalskatter till och då går Sverige ändå inte plus varje år utan måste låna.
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-07 14:12:22 följande:
    Det här stämmer inte alls. Djupt okunnigt att hävda detta. Nu hittar jag inte länken men ungefär 25% av Sveriges löntagare betalar under ett arbetsliv in mer skatt på sitt arbete än de "kostar" I form av välfärd.
    Välfärd?

Du måste förstås räkna in allt gemensamt i samhället. Infrastruktur, försvar, polis med mera.

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2021-08-07 15:29:16 följande:
    Det är det vi har sådant som moms och kapitalskatter till och då går Sverige ändå inte plus varje år utan måste låna.
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-07 14:12:22 följande:
    Välfärd?
    Ja och det är väl via skatten vi delvis betalar våra kostnader, utöver att var och en som är vuxen och arbetar betalar för sin mat, bostad, kläder, resor e.t.c.
    Staten lånar inte alltid för att få ihop budgeten. Teoretiskt sett är det möjligt att få det att gå ihop om marknaden är gynnsam, arbetslösheten hålls nere och sparsamhet i satsningar på sådant som inte tillhör kärnan av statens ansvar.
  • Tom Araya
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-07 10:44:04 följande:
    Sim jag sade handlar det om att göra om det svenska samhället från grunden. Bygg bostäder av mycket lägre standard som är billigare. Reducera välfärden kraftigt.

Vad är alternativet då det är omöjligt att utbilda människorna till att vara attraktiva på svensk arbetsmarknad?

Det hela bygger på ett fundamentalt feltänk. Hela det svenska systemet bygger på att befolkningen högproduktiv och att runt 75-80% är i sysselsättning. Om du då släpper in massor av människor som är lågproduktiva så kommer hela systemet börja knaka i fogarna direkt. Sverige är sannolikt topp-3 i världen gällande sårbarhet för lågkvalificerad invandring och vi har haft överlägset högst sådan per capita i världen. Do the math.

Sen är det inte bara lågproduktiva vi släpper in utan generellt extremt religiösa kontra gemene svensk. Detta i religioner där det mer eller mindre är tabu för kvinnor att arbeta. Do the math igen om landet behöver 80% sysselsättningsgrad för att gå runt
    Skapa en ny underklass helt enkelt!?
    Det var väl vad Reinfeldt och de sk "Nya" Moderaterna strävade efter.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?